AC(e) bas, hur?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dantax

AC(e) bas, hur?

Inläggav Dantax » 2006-04-16 17:54

Har läst här på forumet om ACE bas, och det verkar som att det finns folk som vet hur man implementerar (förverkligar) det med hemmapul och en vanlig förstärkare. Något tips om hur man kopplar ihop en ACE-krets?
Det vore definitivt kul-pul!

Förresten, om någon därute vill ha en välbyggd "Wicked one" så säg till. Har lite platsproblem.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-16 22:31

Vilket typ av svar behöver du ?

Användarvisningsbild
Dantax

ACE bas, hur?

Inläggav Dantax » 2006-04-17 18:41

Tja, jag är bevandrad i elektronik, och har byggt några elektroniska delningsfilter mm. Jag undrar om det finns någon "därute" som vet hur man bygger en ACE krets för sammankoppling med en vanlig förstärkare och subba.

DVS kopplingsschema, komponentförteckning, byggnadsbeskrivning, hur man väljer komponentvärden och varför mm.
Gärna kombinerat med anvisningar om hur man justerar in den färdiga ACEkrets-förstärkar-subba kombinationen!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-17 19:01

Här är ett inlägg om ACE som jag gjorde för länge sedan

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 2124#62124

Jag tror att man behöver förstå det som sägs där, innan man kan får till ett ACE-bygge som funkar. Viss hjälp kan man få av min högtalarsimulator Basta! och Karl-Erik Ståhls gamla exjobb från 1976. Man kan även beställa det konferenspapper som han skrev till AES när han presenterade det där; "Synthesis of loudspeaker mechanical parameter by electrical means".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Dantax

ACE bas, Hur?

Inläggav Dantax » 2006-04-18 20:46

Ok...
Det var något sånt här jag menade! Erkänner att jag måste läsa igenom det här i lugn och ro. Hade ingen aning om att Kalle Ståhls ur-subbor hade med ACE-bass och göra!

Kanske du också kan utveckla om ett högtalarelement med dubbla talspolar beter sig likadant (samma parametrar) oberoende av om man seriekopplar talspolarna (ex 4+4=8 Ohm) eller om man kör det med vardera (4 Ohm) talpolen till varsin förstärkare? Dvs om man mäter upp ett dylikt element seriekopplat, är de parametrar (Vas, Qts, Fs osv) som man får fram då de rätta om elementet senare används stereokopplat?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: ACE bas, Hur?

Inläggav Svante » 2006-04-18 21:23

Dantax skrev:Ok...
Det var något sånt här jag menade! Erkänner att jag måste läsa igenom det här i lugn och ro. Hade ingen aning om att Kalle Ståhls ur-subbor hade med ACE-bass och göra!

Kanske du också kan utveckla om ett högtalarelement med dubbla talspolar beter sig likadant (samma parametrar) oberoende av om man seriekopplar talspolarna (ex 4+4=8 Ohm) eller om man kör det med vardera (4 Ohm) talpolen till varsin förstärkare? Dvs om man mäter upp ett dylikt element seriekopplat, är de parametrar (Vas, Qts, Fs osv) som man får fram då de rätta om elementet senare används stereokopplat?

Nja, hoppas jag säger rätt nu: serie eller parallell spelar ingen roll. Om man driver båda spolarna med varsin förstärkare som lämnar samma spänning spelar det heller ingen roll, Vas Qts och fs förblir desamma. Om man däremot bara driver ena spolen så ökar Qts. Men det är oftast dumt annat än för labbruk.

Ett tvåspoleelement och ACE blir lite (men inte så mycket) knepigare eftersom man måste mäta sammanlagda strömmen som går genom elementet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-04-19 20:48

Driva på en spole kan ju va nåt för större slutna lådor och dipoler. Induktansen vs. impedansen blir väl mindre än om båda spolar används. I mindre låda med ett lägre valt lågpassfilter är ju två att föredra. Valde själv nyligen dubbla talspolar för att kunna leka lite i olika applikationer.

/Peter

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-20 13:23

Det finns en ganska ny JAES artikel som studerar detta. Dubbelgapet har klar lägre induktans för mellanhöga frekvenser. Klart intressant för ACE, även om jag inte själv provat det (än). Finns det fler än Focal som har dubbelgap?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-20 17:19

lilltroll skrev:Det finns en ganska ny JAES artikel som studerar detta. Dubbelgapet har klar lägre induktans för mellanhöga frekvenser. Klart intressant för ACE, även om jag inte själv provat det (än). Finns det fler än Focal som har dubbelgap?

Jag tror inte att de menar element med dubbelgap, utan bara element med två spolar i samma gap. Ursprunget till det tror jag är att man ska kunna koppla både vänster och höger kanal till samma element, med passiva filter, men f*n vet om någon gör så längre.

Användarvisningsbild
Dantax

ACE bass

Inläggav Dantax » 2006-04-21 13:44

Om man (jag) nu går tillbaka till huvudämnet, ACE bass, så undrar jag, efter att ha läst ovan nämnda artikel, om inte en stor fördel med ACE är att man kan använda ett element med hög verkningsgrad, och ändå få djup bas? Element för lågbas har ju lågt fs (hög mms) inte altför lågt Qts och stort Xmax, vilket oftast leder till låg verkningsgrad.

I ACE fallet så borde man ju tex kunna använda en (eller ett par) JBL 2220H, som man kan ha liggande... De har en verkningsgrad på 101db, vilket ju är ganska hyggligt. Haken är att de har väldigt lågt Qts; 0.17, vilket gör dem omöjliga för normala basapplikationer. Tror tyvärr att Le är ganska hög, vilket ju inte var så bra(?). Xmax är också litet, men i rätt (basreflex) konstruktion så behövs ju inte stort Xmax.

Undrar också över att folk pratar om hur bra det är med stor motorstyrka. Hög motorstyrka, dvs stark magnet kombinerat med många varv talspole i magnetgapet, leder ju såvitt jag förstår visserligen till hög verkningsgrad, men också till lågt Qts, eller? Lågt Qts gör ju det svårt att nå ner i basen, vilket jag betraktar som mindre bra. Starkt mellanregister kan ju vara kul för vissa, men...

Synpunkter inväntas med intresse...

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-21 13:55

I det fjädringkont. området så spelar massan inte någon stor roll. Den höga verkningsgraden gäller bara över resonansfrekvensen.
För lågfrekvens-basapplikationer så är det inte självklart att liten massa är en fördel. Massa har trevliga linjära egenskaper jämfört med fjädring. Det huvudsakliga problemet är att övervinna lådans fjädring om lådan är exremt liten för låga frekvenser. En reaktiv effekt som tyvärr kostar reella W i förstärkaren.
Det låga Qts värdet som är en konsekvens av den höga motorstyrkan kan dock kompenseras med AC -bas.

Användarvisningsbild
Dantax

ACE-bas

Inläggav Dantax » 2006-04-24 14:47

Förstår inte riktigt hur du menar, att låg konmassa (mms) inte är så bra för lågbas, men bra för verkningsgraden är vad jag trodde att jag sade...

Det där med att verkningsgraden bara är hög vid resonansfrekvensen, får du gärna utveckla. Såvitt jag har förstått så är verkningsgraden (dB) ett mått på högtalarens effektivitet, och mäts som ett medelvärde från ca 100 Hz och uppåt (?) Om man tex har en sluten låda, med ett Qb på 1.5 och en bas på 90 dB, så får man ju en kraftig höjning av basen under 100 Hz kanske uppåt 95 db, men systemets verkningsgrad ligger ju kvar på 90 db. Eller?

Undrar också fortfarande över det här med hög motorstyrka, hur är det igentligen? Varför vill man ha lågt Qts på en bas?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-25 16:11

Verkningsgraden mätan man vanligen vid en viss frekvens i det masskont. området, en bra bit ovan resonansfrekvensen. Man mäter det monterat i en oändlig baffel.
Det är riktigt att man kan få en stor puckel runt resonansfrekvensen, men det är inte det område som man har i åtanke när man pratar verkningsgrad.

Alternativt kan du istället kolla på kvoten Bl/sqrt(R) för att jämföra, den berättar hur mycket kraft du får per inmatad elektrisk watt.
Är användbart vid lågfrekvensapplikationer.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-25 16:20

Lågt Qts - För portade lådor så önskas typiskt Qts runt 0.3-0.5 för att uppnå Butterworth lösningar. För slutna lådor så ökar systemets Q värde när det monteras i lådan (utan dämpning). Är Qts då på 1.3 så blir det lätt problematiskt att placera den i en liten låda.

Återgå till DIY-forum