av Dantax » 2006-04-21 13:44
Om man (jag) nu går tillbaka till huvudämnet, ACE bass, så undrar jag, efter att ha läst ovan nämnda artikel, om inte en stor fördel med ACE är att man kan använda ett element med hög verkningsgrad, och ändå få djup bas? Element för lågbas har ju lågt fs (hög mms) inte altför lågt Qts och stort Xmax, vilket oftast leder till låg verkningsgrad.
I ACE fallet så borde man ju tex kunna använda en (eller ett par) JBL 2220H, som man kan ha liggande... De har en verkningsgrad på 101db, vilket ju är ganska hyggligt. Haken är att de har väldigt lågt Qts; 0.17, vilket gör dem omöjliga för normala basapplikationer. Tror tyvärr att Le är ganska hög, vilket ju inte var så bra(?). Xmax är också litet, men i rätt (basreflex) konstruktion så behövs ju inte stort Xmax.
Undrar också över att folk pratar om hur bra det är med stor motorstyrka. Hög motorstyrka, dvs stark magnet kombinerat med många varv talspole i magnetgapet, leder ju såvitt jag förstår visserligen till hög verkningsgrad, men också till lågt Qts, eller? Lågt Qts gör ju det svårt att nå ner i basen, vilket jag betraktar som mindre bra. Starkt mellanregister kan ju vara kul för vissa, men...
Synpunkter inväntas med intresse...