Göra en egen hörlurskabel......hur?.....vad tänka på????

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-04-17 10:39

till hd-650
Senast redigerad av JML2005 2006-04-18 14:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-04-17 10:51

Vad är det för fel på originalkablarna? Mina 650:or låter helt underbart i originalskick och jag skulle hellre lägga pengar och möda på drivningen om jag var ute efter (ännu) bättre ljud. Vad använder du för förstärkare idag?

/ B

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-04-17 10:55

:?
Senast redigerad av JML2005 2006-04-18 14:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-04-17 13:10

Jag har en Clou Cable 212 Red Jaspis till mina HD600. Jag köpte den beg då orginalkabeln gick sönder. Tyvärr är den otymplig som tusan så jag skulle vilja göra en ny. Antar att tunn mikrofonkabel skulle funka.

Btw, var köper man "sennheiserkontakten"?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-17 14:23

JML2005 skrev:tänkte bara göra något "roligt" med lite kabel som blev över.......... :)

Kände på mig att ett inlägg som ditt var på g................... 8)

Vad Bill troligen menar är: laga den inte om den inte är trasig! Jag håller med Bill.
... tycker jag!

Per

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-04-17 15:39

Senast redigerad av JML2005 2006-04-18 14:15, redigerad totalt 1 gång.

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-04-17 15:44

Senast redigerad av JML2005 2006-04-18 14:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-17 16:01

JML2005 skrev:Vill bara ha en instruktion om hur man gör en egen hörlurskabel till hd-650.

Givetvis förstår jag att ni bara vill ge goda råd, men jag är redan fullproppad med goda råd kring hörlursförstärkare, prisvärdhet, kablar typ clou och cardas.
D.S

Jag tror att problemet är att det är rätt självklart för alla här på faktiskt hur man "gör en kabel" till ett par hörlurar.

Om du vill ha hjälp så är det därför viktigt att du gör tydligt att du inte vet något om hur sakerna skall kopplas. Annars är det svårt att veta (jag är inte säker, men jag tror det är det du undrar över) vad det är du vill ha hjälp med egentligen.

Såhär gör man:

1. Bestäm hur lång kabeln skall vara.

2. Bestäm om du vil ha en spiralkabel eller en rak.

3. Köp en kabel som passar dina önskemål enligt ovanstående, samt som överensstämmer med det tekniska kraven! Det senare betyder att det bör vara en dubbelkoax av något slag (två signalledare som var och en har en egen skärm). I fallet HD 650 behöver du väldigt lite koppararea i kabeln, eftersom det är en högohmig lur. Du kan välja en hur tunn kabel u vill med andra ord.

4. Köp de kontakter som du behöver.

5. Löd ihop!

Det sistnämnda går så till att plus på vänster kanal skall kopplas till toppen på 6,3 mm hörlurskontakten (eller den 4,5 mm japanproppen om du väljer en sådan). Den nästkommande ringen på hörlurskontakten är plus höger kanal, och den sista (den största delen, som är närmast kontaktens handtag) är jord för båda kanalerna - alltså de båda kabelhalvornas skärmar.

Om du vill byta på en hörlur med fast monterad kabel:
Att veta hur du skall koppla i hörlursänden om det är en hörlur med fast monterad kabel, kan det vara knepigare. Det är ju inte säkert att hörurstillverkaren avsett att folk skall byta kabel - vilket i sin tur betyder att det inte är säkert att det finns några polarisationer angivna. Har du mätinstrument är det lätt att akustiskt kortlägga polariteten, men om du jobbar i blindo rekommenderas du att istället titta hur det är kopplat nu. Koppla likadant! :wink:

Vissa lurar har löstagbar sladd och då behöver du förstås en kontakt av det slaget också. Det är rätt vanligt att de då använder en icke-standardiserad kontaktsort, vilket betyder att det enda stället man kan hitta den kan vara direkt från hörlurstillverkaren. Det kan dock vara så att kontakten ifråga inte är gjort för handmontage, utan att det är en maskinmonterad kontakt som gjuts ihop med kabeln.

Hursomhelst, även jag är nyfiken på vad som är skälet till att man vill byta kabel på sin hörlur? Skaver den? Är den för kort? Det kan du väl ändå svara på? :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-04-17 16:12

Senast redigerad av JML2005 2006-04-18 14:15, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-17 16:15

OT:

IngOehman skrev:Jag tror att problemet är att det är rätt självklart för alla här på faktiskt hur man "gör en kabel".
I Göteborg kan man även säga "lägga en kabel", vilket inte alls har med ljud att göra, såvida personen i fråga ger ifrån sig vårdefinerade läten.

(kunde inte låta bli)

IngOehman skrev:I fallet HD 650 behöver du väldigt lite koppararea i kabeln, eftersom det är en högohmig lur. Du kan välja en hur tunn kabel du vill med andra ord.
Hur kommer det sig att det är på det viset?

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-04-17 16:19

JML2005 skrev:anledningen till byte beror på att jag behöver 1m extra. alltså 4m

Jag skulle köpa billig förlängningssladd för hörlurar. Onödigt jobb att hålla på och fixa ny sladd. Fast du verkar ju tro att sladden spelar stor roll för ljudet så det kanske inte är din melodi.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-17 16:43

rexq skrev:
JML2005 skrev:anledningen till byte beror på att jag behöver 1m extra. alltså 4m

Jag skulle köpa billig förlängningssladd för hörlurar. Onödigt jobb att hålla på och fixa ny sladd. Fast du verkar ju tro att sladden spelar stor roll för ljudet så det kanske inte är din melodi.

Har väl inte nödvändigtvis med hur stor roll man anser att sladden spelar.Kan ju vara som så att man tycker det blir ofantligt mycket snyggare/renare/enklare utan en skarv på sladden. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-04-17 16:46

Det är sant, tänkte inte på utseendet. Då är en ny sladd ett alternativ.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-04-17 16:49

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:I fallet HD 650 behöver du väldigt lite koppararea i kabeln, eftersom det är en högohmig lur. Du kan välja en hur tunn kabel du vill med andra ord.
Hur kommer det sig att det är på det viset?
U*(ZL/(ZL+ZK)), om ZL är stor behöver inte ZK vara väldigt liten.
Class only looks like arrogance from below.

Ryssen

Inläggav Ryssen » 2006-04-17 16:57

Jag har en Clou Cable 212 Red Jaspis till mina HD600

Vad ska du ha för den då? :?

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-04-17 17:35

:D :D
Senast redigerad av JML2005 2006-04-17 21:39, redigerad totalt 1 gång.

Ryssen

Inläggav Ryssen » 2006-04-17 17:39

Fast du verkar ju tro att sladden spelar stor roll för ljudet så det kanske inte är din melodi.

Gör den inte det då? :roll:

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-04-17 17:45

Du var intresserad av lite "finare" kabel som är bättre än originalsnöret. Inte konstigt att jag då misstänker att simpel förlängningssladd kanske inte är din melodi. Fattar inte varför du blir arg.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-17 17:50

Kunde nog uppfattas som lite sarkastiskt. Kunde ju skrivit att "om du inte tror att kabeln har stor påverkan på ljudet kan du ju använda en förlägningskabel".. ;-)

Edit: Eller berätta att "kabeln inte har så stor betydelse, använd en vanlig förlägningskabel".

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-04-17 17:55

:D :D :D :D

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-04-17 18:01

:D :D :D :D :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-17 18:21

Ett alternativ är ju att ta en längre sladd från ett par andra (trasiga? Eller att man byter sladd) hörlurar så har du kontakten snygg och färdig på den.

Håll bara reda på vilken sladd som går vart (jord/signal) på själva elementet innan du tar bort sladdarna, kan vara svårt att se annars :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-04-17 18:49

JML2005 skrev:Tackar för alla svar som berörde min första fråga! :D

Jag gör inga mer inlägg här, nöjd med svaret från I.Ö, förövrigt den enda som kunde svara på den egentliga frågan! Hur nu det kommer sig får alla ta och fundera på. :wink:

bye bye

Jag tänker inte fundera på något. Du frågade hur man gör en egen hörlurskabel eftersom att köpa en ny bättre skulle kosta för mycket. Inte ett ord om att du egentligen behövde en längre kabel. Så varför skulle jag svara på hur du gör för att tillverka en egen kabel när det inte är nödvändigt ur ljudsynpunkt?

Ju bättre fråga ju bättre svar.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-17 19:20

Fast å andra sidan, varför inte låta var och en själv bedöma sitt behov? 8)

Om någon på restaurangen frågar: "-Ursäkta, är det någon som vet var saltet är?", brukar du då (om du ser saltet stå och gömma sig bakom en vas) svara: "-Det behövs inget salt!" :wink:

Vad jag vill säga är, att det kanske är så att du vet att maten är perfekt saltad - även i den persons smak som ställde frågan (och du har helt rätt!), och du kanske därutöver har noterat att personen ifråga inte ens har smaka på maten.

Men det kanske visar sig att orsaken var en annan än den du trott! Han undrade kanske om någon visste var saltet var för att han är vidskeplig och behöver slänga några korn över axeln, eller det kaske berodde på att han är nyfiken på vad för bordssalt de använder på restaurangen ifråga.

Är det faktum att han inte preciserade orsaken verkligen en bra anledning att inte svara?

Visst finns det en avgörande skillnad: Det är mycket lättare att säga "här är det", om saltet, än det är att beskriva hur man gör en hörlurskabel, men det är principen jag är ute efter.

Dock utan att jag menar att någon är skyldig att svara bara för att någon frågar något och man råkar kunna svaret...

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-17 20:05

IngOehman skrev:Fast å andra sidan, varför inte låta var och en själv bedöma sitt behov? 8)

Om någon på restaurangen frågar: "-Ursäkta, är det någon som vet var saltet är?", brukar du då (om du ser saltet stå och gömma sig bakom en vas) svara: "-Det behövs inget salt!" :wink:

Snygg analogi, men den haltar i detta speciella fallet.

Det fanns gott om antydningar till att originalpostaren trodde att en finare kabel skulle ge ett bättre ljud ("Har haft funderingar på att undersöka lite 'finare' kablar" "om man kan göra sig en egen kabel, (som blir bättre än originalsnöret)",) , och flera av oss avfärdade idén på, som jag tycker, goda erfarenhetsgrunder.

Exemplet gällde ett par Sennheiser 650, inte vilken leksak som helst, tillverkad av en fabrik med lång erfarenhet av hörlurar och dess kablar. Dessutom är Sennheiser en firma som inte i onödan "guldpläterar" sina produkter, utan använder sund ingenjörsskap. Ergo: att tro att man utan annan kunskap än lödning kan förbättra ljudet från dem med en annan kabel ter sig en aning naivt.

Därav min reaktion, som jag vidhåller. Ditt svar var givetvis mycket mer informativt och vänligt, vilket du ska ha en eloge för. Jag fortsätter i min roll som grinig gubbe ett tag till, dock! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-17 20:09

JML2005 skrev:Tackar för alla svar som berörde min första fråga! :D

Jag gör inga mer inlägg här, nöjd med svaret från I.Ö, förövrigt den enda som kunde svara på den egentliga frågan! Hur nu det kommer sig får alla ta och fundera på. :wink:

bye bye

Inget att fundera över, den egentliga frågan i ditt första inlägg var:
Därför undrar jag om man kan göra sig en egen kabel, (som blir bättre än originalsnöret), istället?

Svaret är nej. Framgick inte det?

Du ställde sedan en följdfråga, som Ingvar mycket vänligt svarade på, men det svaret behöver du inte, om du litar på svaret ovan.
... tycker jag!

Per

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-04-17 20:57

:D :D :D :D :D
Senast redigerad av JML2005 2006-04-17 21:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-17 21:21

perstromgren skrev:
IngOehman skrev:Fast å andra sidan, varför inte låta var och en själv bedöma sitt behov? 8)

Snygg analogi, men den haltar i detta speciella fallet.

Det fanns gott om antydningar till att originalpostaren trodde att en finare kabel skulle ge ett bättre ljud ("Har haft funderingar på att undersöka lite 'finare' kablar" "om man kan göra sig en egen kabel, (som blir bättre än originalsnöret)",) , och flera av oss avfärdade idén på, som jag tycker, goda erfarenhetsgrunder.

Okej, då modifierar jag analogin :P :

Om någon på restaurangen frågar: "-Ursäkta, är det någon som vet var saltet är - för jag vill prova om jag tycker att det blir bättre med lite mera salt?"

Brukar du då (om du ser saltet stå och gömma sig bakom en vas) svara: "-Det behövs inget salt!" :wink:

Eller kan du tänka dig att kombinera din, vänligt menade, tillrättavisning om att salt inte behövs, med att trots allt sträcka fram saltet också? :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Tycker dock att det är rätt trevligt med diskussioner, så jag har absolut ingenting emot att saker kommenteras på även rätt vidlyftigt vis.

Gillar man inte sådant är kanske inte forum rätta stället att uppehålla sig på. :wink:

Menar bara att man om man känner att det är viktigt att tillrättavisa, ändå kan vara bussig att sträcka fram saltet också.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-18 08:45

IngOehman skrev:Okej, då modifierar jag analogin :P :

Om någon på restaurangen frågar: "-Ursäkta, är det någon som vet var saltet är - för jag vill prova om jag tycker att det blir bättre med lite mera salt?"

Brukar du då (om du ser saltet stå och gömma sig bakom en vas) svara: "-Det behövs inget salt!" :wink:

Eller kan du tänka dig att kombinera din, vänligt menade, tillrättavisning om att salt inte behövs, med att trots allt sträcka fram saltet också? :wink:

Absolut, om jag hade haft något! Som tur var fanns det på grannbordet, ditt, och du lånade ut ditt saltkar.

Har du aldrig varit med om att ett barn frågar efter de mest märkliga saker och börjar undra vad de ska ha sakerna till? "Pappa, jag vill prova en sak med min cykel, har vi en stor sax och motorolja?" 8O Jag tror det krävs fonder av iskyla för att bara räcka 8-åringen din plåtsax och en liter motorolja, utan vidare kommentarer.

:D , men inte bara...

Nu börjar det kanske spåra ur. Vi kan kanske i lugn och ro invänta JML2005:s kommentarer när han bytt kabel.

Men att debattera är kul, sä det bara! Vive la difference!
... tycker jag!

Per

Ryssen

Inläggav Ryssen » 2006-04-18 20:25

Svaret är nej. Framgick inte det?

Det tror jag nog man kan!! 8)
Utan salt. :wink:

Nästa

Återgå till DIY-forum