Hur tillverkar jag fästen i sockeln för mina superspikes?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

bjornsva

Hur tillverkar jag fästen i sockeln för mina superspikes?

Inläggav bjornsva » 2006-04-18 00:38

Bygget fortskrider och jag har nu börjat fundera på hur jag ska fästa muttrar eller liknande på sockeln för att enkelt kunna skruva fast mina M8 gängade superspikes.

Farsan har testat svetsa ihop 2 muttrar för att få lite längd och sen svetsat en 25x25 mm fyrkant på toppen som man kan fälla ner för att förhindra att muttern snurrar. Nackdelen är att det blir svårt att fälla ner detta på ett snyggt sätt eftersom svetsfogarna gör ytan ojämn.

Att fälla ner en mutter underifrån och limma kan fungera om man får hålet exakt rätt storlek vilken kan vara svårt då hålet ska vara så litet. Det är något som liknar detta jag tänker på:

Bild

Hur skulle ni göra?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-18 00:56

Jag skulle skippa spikarna till förmån för fysikaliskt fungerande fötter.

Om du ändå vill ha spikfötter som får högtalarna (för jag gissar att det är högtalare du pratar om, det framgår inte av ditt inlägg överhuvudtaget :o ) att bete sig som darrande stämgafflar när du spelar musik på dem, så rekommenderar jag att du köper insatser med maskingånga på insidan och trägänga på utsidan.

Dessa drar du in i fördjupingar du först har borrat i botten (lika djupa som insatsen, och med drygt samma diameter som kärnmåttet på insatsens trägänga), och du får gärna limma dem också om du vill att de skall sitta extremt väl fast.

Därefter låser du spikarna med en extra mutter som du drar på underifrån.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-04-18 01:02, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-18 01:00

IngOehman skrev:Jag skulle skippa spikarna till förmån för fysikaliskt fungerande fötter.

Vh, iö

Fast nu var ju det inte det frågan gällde. Kommer osökt att tänka på en liknelse med salt på ett bord där saltet inte var helt synligt... ;)

Dessutom så kan det ju vara som så att spikesen ska sitta på stativ som är försedda med mjukare saker upptill...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-18 01:03

Jo! Frågan var:

Hur skulle ni göra?

Dessutom svarade jag på hur man kan göra dessutom, vilket inte du gjort! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-18 01:10

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-18 01:13

Nu räcker du fram saltet ja, men det hade han ju redan fått, av mig. :wink:

Vh, iö

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-04-18 08:38

Tack för svaren. Såna rampamuffar skulle vara kanon, problemet lär väl bli att hitta dom 8O

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-18 09:54

Jag tror jag köpte mina på clas ohlsson, använder dem för att fästa bordsbenen till mitt hemmagjorda vardagsrumsbord.

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-04-18 10:22

Ok, trodde inte Classe hade dessa då jag inte hittade dom på hemsidan. Ska testa ringa butiken idag och höra.

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-04-18 10:29

Ni rekommenderar alltså att jag fäster mjukfötter mellan högtalaren och sockeln också för att minska vibrationer?

Konstigt att jag inte hört dessa rekommendationer tidigare med tanke på hur pass vanligt det är med spikes idag :o I princip alla massproducerade högtalare har ju tex inga mjukfötter eller dylikt mellan spikes och högtalare så har utgått från att det blir bättre med superspikes än att ställa högtalaren med sockel direkt på golvet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-18 10:48

Mjuka fötter mellan högtalaren och stativ och pikes mellan stativ och golv (sånna så man kan justera lite om golvet är lite snett)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-18 11:44

IngOehman skrev:Jo! Frågan var:

Hur skulle ni göra?

Vh, iö

Men detta hade du inte gjort när jag gjorde mitt ursprungliga inlägg utan först i din edit nåon minut efter. :)

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-04-18 12:07

Det verkar vara dåligt med rampamuffar kring Luleåtrakten. Har ringt Järnia, Jula, Beijers och diverse snickerier utan napp. Woody kunde iaf ta hem men då skulle det ta 1 vecka, vilket iofs inte är hela världen men innan jag ringer och beställer så kanske ni vet av några fler ställen jag kan testa på?

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2006-04-18 18:39

Tänkte bara på det att om du har en svets så borde du nästan ha gängtappar och passande borr. Då skulle kunna du kunna borra och gänga ett hål i lämplig storlek i en fyrkantig bit järn. Borde väl funka bra.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-04-18 20:05

Woody hade trots allt M8 gängade rampamuffar (underbart ord :D) så problemet är löst.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-04-18 20:13

Inlägget han visst inte ut innan du svarade själv... ja ja... Så kan det bli ibland...

bjornsva skrev:Det verkar vara dåligt med rampamuffar kring Luleåtrakten. Har ringt Järnia, Jula, Beijers och diverse snickerier utan napp. Woody kunde iaf ta hem men då skulle det ta 1 vecka, vilket iofs inte är hela världen men innan jag ringer och beställer så kanske ni vet av några fler ställen jag kan testa på?

Har använt ganska mycket rampamuff... kan säga att jag hade väntat 1 vecka istället för att fabriserat nått halvdant... Bauhaus i Gbg har det i sitt sortiment i alla fall... Finns de i Luleå?

Sen vill jag påpeka en liten rolig sak...
bjornsva skrev:Ni rekommenderar alltså att jag fäster mjukfötter mellan högtalaren och sockeln också för att minska vibrationer?

Konstigt att jag inte hört dessa rekommendationer tidigare med tanke på hur pass vanligt det är med spikes idag Surprised I princip alla massproducerade högtalare har ju tex inga mjukfötter eller dylikt mellan spikes och högtalare så har utgått från att det blir bättre med superspikes än att ställa högtalaren med sockel direkt på golvet.

Så på tal om salt... Du bör ta en del av hifivärldens absoluta sanningar med just en nypa salt... Speciellt om ALLA tycker det... Då blir jag misstänksam i alla fall.

Kör själv med mjuka fötter. Har inte haft anledning att misstro IÖ ännu i alla fall...

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-18 23:30

Läs under "spikes" här.
Lite historia. Det finns mycket kul att läsa på den sidan!
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-21 02:37

Naqref™ skrev:
IngOehman skrev:Jo! Frågan var:

Hur skulle ni göra?

Vh, iö

Men detta hade du inte gjort när jag gjorde mitt ursprungliga inlägg utan först i din edit nåon minut efter. :)

Jo, du han posta innan jag hann skriva klart (edit inräknat), men jag började editera långt innan du postat något. :wink:

(Vilket skall tolkas: Jag höll med din invändning redan innan jag såg den. :oops: )

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-22 01:04

Björnsva!

Berätta gärna lite om vad det är för en grunka som du håller på med som skall få spikfötter. Det vore kul att höra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-22 08:05

Vissa högtalare levereras med mjukfötter som jan sättas dit vid behov. Bla en billig enkel subwoofer från Yamaha. Även mina egna gamla högtalare Allegro levererades med mjukfötter mellan topp och bas.

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-04-22 17:11

IngOehman: Det är ett par högtalare jag tänker montera spikes'en på. Ett par ProAc kloner för att vara mer exakt.

Jag har funderat på det ni sagt om att lägga mjukfötter mellan högtalarna och spikes och eftersom denna högtalare står på en sockel har jag funderat på en enkel lösning.

Sockeln skruvas ju fast i högtalaren men att lägga mjukfötter emellan innan man monterar den är ju inga problem. Tror ni detta fungerar eller kan man lägga ett par mjukfötter mellan spikes'en och golvet och ändå uppnå samma effekt?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-22 17:13

Strunta i spikarna och ställ burkarna på några mjukt - det fungerar mycket bättre. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-23 00:08

Ja, om man tänker använda mjuka fötter mekaniskt seriekopplade med spikfötter är det som Morello säger, att spikfötterna inte spelar någon roll för resultatet längre, eftersom de mjuka fötterna förhoppningsvis fungerar så väl att spikförtterna inte lägre kan förstöra resultatet. Det man investerar på spikarna skulle alltså kunna användas till något ljudåtergivningsförbättrande istället.

Å andra sidan kan det ju finnas andra orsaker till att man vill ha spikfötter, än den fysikaliska funktionen, exempelvis estetiska orsaker. Det kan förstås även vara som så att man vill använda LIMMADE mjukfötter mellan en smal högtalare och en stor sockel, och i det fallet kan man ju vilja ha spikfötterna mycket brett isär för att minimera vältrisken. Är mjukförttena limmade båda nedåt och uppåt kan ju inte högtalaren välta utan att ta sockeln med sig, så en bred sockel minskar vältrisken.

Å andra sidan kan man hävda att det hade varit ännu förnuftigare att skruva (den stora) sockeln under högtalarna och använda brett placerade mjuka fötter under den istället...

Det finns många sett att göra det hela på, och till syvende och sist handlar det väl om prioriteringar, alltså huruvida man håller fysikalisk funktion (att högtalaren står stilla och att den inte transmitterar en massa vibrationer ned till golvet) högre eller lägre än estetik (om man tycker att det är snyggt med spikfötter vill säga, annars kan ju funktion och estetik gå hand i hand*).

Vh, iö

- - - - -

*Fast med en högtalare på stativ (inte samma sak som sockel) kan faktiskt en kombination av mjuka fötter uppetill stativet och spikfötter under, vara den bästa lösningen, även fysikaliskt/musikåtergivningsmässigt! :o :P

Återgå till DIY-forum