Dantax skrev:Är ganska ny här på forumet, och har irrat runt och läst en del nu, mycket matnyttigt. Här stötte jag på programmet Basta, som jag laddat ner, verkar intressant.
Men, om jag fattat rätt så finns ingen mätdel?
Kan man simulera hela högtalare, dvs inte bara bas och låda (som Bassbox), utan bas, mellanregister och diskant med filter?
Har inte hittat någon möjlighet att lägga in mer än ett element (bas). Kanske denna möjlighet bara finns i fullversionen? Har kollat i hjälpen, men menyerna där ser inte likadana ut som i mitt nedladdade program. Hmmm?
Nej, det finns ingen mätdel, men jag är väl medveten om behovet av det.
Man kan, om man lyckas beskriva mellan- och diskantelementen med de parametrar som finns*, även bygga fullregistersystem inklusive delningsfilter av nästan godtycklig sort. Man gör det genom att modellera grenarna separat (knappen "new" uppe i huvudfönstret). Vill man se hur de olika grenarna addreas, inklusive fasförskjutning, så måsta men köpa fullversionen. Man slår på den visningen under Tools|view options..., och "show sum of these system responses".
Vill man ha flera element av samma sort, tex två basar eventuellt isobarik-kopplade (finns det nåt bra svenskt ord (mottaktkopplade kanske?)) måste man också ha fullversionen.
*Basta! modellerar inte konuppbrytningar, men man kan "ha dem i bakhuvudet" när man simulerar och komma ganska nära slutresultatet ändå, i varje fall om elementet inte bryter upp alltför illa.
Vilka menyer är det som ser annorlunda ut? Några saker dyker upp först när man har skaffat licens.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.