Basta!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dantax

Basta!

Inläggav Dantax » 2006-04-22 13:06

Är ganska ny här på forumet, och har irrat runt och läst en del nu, mycket matnyttigt. Här stötte jag på programmet Basta, som jag laddat ner, verkar intressant.

Men, om jag fattat rätt så finns ingen mätdel?
Kan man simulera hela högtalare, dvs inte bara bas och låda (som Bassbox), utan bas, mellanregister och diskant med filter?

Har inte hittat någon möjlighet att lägga in mer än ett element (bas). Kanske denna möjlighet bara finns i fullversionen? Har kollat i hjälpen, men menyerna där ser inte likadana ut som i mitt nedladdade program. Hmmm?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: Basta!

Inläggav Haakan_W » 2006-04-22 15:08

Dantax skrev:Är ganska ny här på forumet, och har irrat runt och läst en del nu, mycket matnyttigt. Här stötte jag på programmet Basta, som jag laddat ner, verkar intressant.

Kan man simulera hela högtalare, dvs inte bara bas och låda (som Bassbox), utan bas, mellanregister och diskant med filter?

Har inte hittat någon möjlighet att lägga in mer än ett element (bas). Kanske denna möjlighet bara finns i fullversionen? Har kollat i hjälpen, men menyerna där ser inte likadana ut som i mitt nedladdade program. Hmmm?

går inte att mäta med basta! ännu nej

men klart det går att lägga in fler element! bara trycka på "new" och pillra in alla parametrar...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-22 17:21

Du kan mäta med Tombstone från samma ställe
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Basta!

Inläggav Svante » 2006-04-22 17:48

Dantax skrev:Är ganska ny här på forumet, och har irrat runt och läst en del nu, mycket matnyttigt. Här stötte jag på programmet Basta, som jag laddat ner, verkar intressant.

Nej, det finns ingen mätdel, men jag är väl medveten om behovet av det. :)

Man kan, om man lyckas beskriva mellan- och diskantelementen med de parametrar som finns*, även bygga fullregistersystem inklusive delningsfilter av nästan godtycklig sort. Man gör det genom att modellera grenarna separat (knappen "new" uppe i huvudfönstret). Vill man se hur de olika grenarna addreas, inklusive fasförskjutning, så måsta men köpa fullversionen. Man slår på den visningen under Tools|view options..., och "show sum of these system responses".

Vill man ha flera element av samma sort, tex två basar eventuellt isobarik-kopplade (finns det nåt bra svenskt ord (mottaktkopplade kanske?)) måste man också ha fullversionen.

*Basta! modellerar inte konuppbrytningar, men man kan "ha dem i bakhuvudet" när man simulerar och komma ganska nära slutresultatet ändå, i varje fall om elementet inte bryter upp alltför illa.

Vilka menyer är det som ser annorlunda ut? Några saker dyker upp först när man har skaffat licens.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Dantax

Inläggav Dantax » 2006-04-22 20:17

Ähm, Jag kunde inte se "New" fliken i huvudfönstret, men nu har den dykt upp.. Vet inte om det var en ond fe eller jag som var för trött. Jag fattar nu. Som jag förstår det måste man ha fullversionen för att kunna se en hel frekvenskurva för hela systemet inkl. filter och deras påverkan. Alltså, om man vill kunna se hur tex bas & mellanregister interagerar i det färdiga systemet med resp. filter, måste man ha fullversionen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-22 21:48

Dantax skrev:Alltså, om man vill kunna se hur tex bas & mellanregister interagerar i det färdiga systemet med resp. filter, måste man ha fullversionen?

Aa, just det. Elakt, va? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-22 21:49

Svante skrev:
Dantax skrev:Alltså, om man vill kunna se hur tex bas & mellanregister interagerar i det färdiga systemet med resp. filter, måste man ha fullversionen?

Aa, just det. Elakt, va? :wink:

nej kapitalistiskt :D

Ryssen

Inläggav Ryssen » 2006-04-22 22:52

Här stötte jag på programmet Basta, som jag laddat ner, verkar intressant.

Var hittade du basta? :?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-22 23:46

Ryssen skrev:
Här stötte jag på programmet Basta, som jag laddat ner, verkar intressant.

Var hittade du basta? :?

Titta i Svantes fotnot längre upp :wink:

Ryssen

Inläggav Ryssen » 2006-04-23 00:18

Det var alldeles för nära- :) Många bra program där. :)

Användarvisningsbild
PA-Tomas

Inläggav PA-Tomas » 2006-04-28 18:17

Hur fasvänder man element i Basta?
(Bra att ha när man modelerar system)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-28 18:22

Man sätter minus 2,83 volt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild