Fasade kanter igen...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Keba

Fasade kanter igen...

Inläggav Keba » 2006-04-22 16:01

Jag undrar över de här fasade kanterna igen. Vad är bäst om man vill minska reflexerna från kanten på en baffel för att få en rakare tonkurva? Jag har hunnit testa lite olika nu, och det verkar vara bättre att göra fasen som en bred plan yta än att göra en mer rundad övergång. Kan detta stämma? Vad har ni för erfarenheter av detta?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-22 16:02

titta på tex pi60 det är väl lagomt...eller ännu bättre om fasningen är ännu större....ska man ha rundade kanter så blir radien enorm för att få tillfredsställande resultat

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-22 16:12

Jo, fast om man gör radien väldigt stor så får man ju nästan en rund högtalare och det är ju inte bra. Pi60 är ju inte gjord för helt rak tonkurva, bara nästan. Om jag har förstått honom rätt så anväder han just reflexerna från kanten för att få till den tonkurva han eftersträvar.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-22 16:42

ja å då kan man summera det med att det enda som är riktigt bra är en inwall högtalare iaf om man endast skall se i diffraktionssynpunkt

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Fasade kanter igen...

Inläggav Svante » 2006-04-22 17:57

Keba skrev:Jag undrar över de här fasade kanterna igen. Vad är bäst om man vill minska reflexerna från kanten på en baffel för att få en rakare tonkurva? Jag har hunnit testa lite olika nu, och det verkar vara bättre att göra fasen som en bred plan yta än att göra en mer rundad övergång. Kan detta stämma? Vad har ni för erfarenheter av detta?

En mjukt rundad kant gör inte att kantreflexen försvinner, den blir bara lite utsmetad i tidsled. Det kan göra en liten påverkan vid frekvenser där våglängdenär i samma storleksordning som rundningen, dvs i normalfallet ganska högt upp i diskanten. Vad som ger större påverkan är baffelns form. Sämsta tänkbara montering är en cirkulär baffel med högtalarelementet placerat på mitten. Då kommer kantreflexen att anlända i perfekt synkroni från alla bafflekantens dela, åtminstone om man lyssnar rakt framför baffeln. Genom att se till att elmentet har olika avstånd till baffelkanten, tex genom att använda en fyrkantig baffel, så smetas kantreflexen ut i tidsled (betydligt mer än pga rundningen). Dessutom är det mycket lättare att bygga en låda med fyrkantig baffel än en med rund baffel. :wink:

Hursomhelst måste en högtalare konstueras med kantdiffraktionen i åtanke. Enda sättet att undvika tonkurvepåverkan från kantreflexioner är att undvika kanter, dvs att montera högtalarna infällda i väggen. Det gäller mao att bli kompis med baffelsteget. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-22 20:05

Jo, det är ju just det jag jobbar med, att bli kompis med kantreflexen. Så därför tänkte jag att någon här på forat provat lite olika former/vilkar/rundning. Själva baffelsteget har jag använt i mitt bygge och placerat det vid delningen mellan bas/mellanreg. Då kan man hantera det i delningsfiltret enkelt. Sen kan man placera elementet olika på baffeln för att minimera krusningarna på tonkurvan. Tyvärr så har man ju en del andra krav på placeringen också, så man kanske inte kan få tonkurvan så rak man vill (just nu klarar sig mitt bygge nästan inom +-1dB). Om man kan fixa lite till med kanten så att det blir bättre så vore det ju bra. Därav frågan.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-22 21:28

+-1db 20-20khz? upp med mätningarna som bevis nu :)

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-22 21:35

Haakan_W skrev:+-1db 20-20khz? upp med mätningarna som bevis nu :)

OBS att jag lade in brasklappen "nästan" :)

Denna bild är från min byggtråd, hemmbygge lite större:
Bild

svart är onaxis. jag kan inte få till större tidsfönster så jag kan bara mäta ned till ca 170Hz. Iaf de större variationerna i mellanregistret beror på baffeln.

Återgå till DIY-forum