DIY workshop 22/4 i Gbg. Första intryck

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

dimitri

DIY workshop 22/4 i Gbg. Första intryck

Inläggav dimitri » 2006-04-22 19:10

Tyvärr hade ingen kamera.
Chock nr 1: En pluttehögtalare bestyckad med Tangband 4" + diskant. Basreflex. Kostnad för elementen 480 kr (alla) en spole, en konding per låda. Totalkostnad under 1000 för stereo. Musikåtergivning av hög klass. Ingen djupaste bass. Eller rättare sagt fallande ner från kanske 50 hz.

Chock nr 2: Kaffekoppen ihoplödande filter till ett par MTM bestyckade med Vifa. Ca kl 15 allt färdigt. Kontroll av polaritet inom varje låda och för paret. Elementen helt oinsspelade. Resultat: ett moget ljud. Återgivning i superklass. Det mesta provisorikt som tex ingen tätning av elemnten reflexrören ditsatta med tejp, lampsladd, kablar provisoriskt kopplade. Imponerande mod att göra allt klart under press, utan misstag.

Sounbrigades ryska skivor.

En moddad Project Debut. Jeppsons försteg. Lancetta. Dahlbergs banddiskant färdigställd inatt av Resonans. PatrikF's trevliga högtalare. OA 51.3 (V åtta).

Sedan fanns det gamla godingar, tidigare hyllade, som t.ex Bernts OTL. Även Resonans's OTL lät mkt bra. Det fanns ett par piP. Gjorde bra ifrån sig, trots 1,5 m från bakväg. Fick veta att de flyttades sedan mot väggen.

Edit: ändrade rubriken. Det inte idag längre utan i förrgår. Dvs det det var i övermorgon i förrgår, nej jag menar...
Senast redigerad av dimitri 2006-04-24 14:11, redigerad totalt 2 gånger.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-22 19:12

Låter som om det har varit en trevlig tillställning som vanligt! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-04-22 19:13

En höjdare, som alltid! :D

Naqref, skulle inte du komma upp?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

mike34

Inläggav mike34 » 2006-04-22 19:15

Jag är lomhörd ?!?!? Skulle nog inte mushroomat så mycket på slutet :mrgreen:
Det va en höjdare helt klart. Lite svett efter allt släpande 5 trappor men hemma igen.
När blir det igen ????
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-04-22 21:13

Tangbandare var ACMEs. Hans förstärkare i klass D var också en höjdare. Det var alltså en riktig diy produkt, inga färdiga moduler där inte. Källan var en Denver DVD (moddad?), lät riktigt bra.
En hedersomnämnande till Martinssons enorma tvåvägare med 15" bas/mellan (delning 2 kHz) och en hornladdad diskant.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: DIY workshop idag. Första intryck

Inläggav phloam » 2006-04-22 21:38

dimitri skrev:Tyvärr hade ingen kamera.
Chock nr 1: En pluttehögtalare bestyckad med Tangband 4" + diskant. Basreflex. Kostnad för elementen 480 kr (alla) en spole, en konding per låda. Totalkostnad under 1000 för stereo. Musikåtergivning av hög klass. Ingen djupaste bass. Eller rättare sagt fallande ner från kanske 50 hz.

Hallå där, låter som ett bra (och ekonomiskt försvarbart) nybörjarDIY-projekt? Specificera hemskt gärna vilka element osvosv... (annan tråd kanske då) Hemskt nyfiken! Tack på förhand :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-04-22 21:40

phloam:
Jag talade med ACME, han kommer att redovisa bygget. Det blir nog på HF.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-22 22:48

mike34 skrev:Jag är lomhörd ?!?!? Skulle nog inte mushroomat så mycket på slutet :mrgreen:
Det va en höjdare helt klart. Lite svett efter allt släpande 5 trappor men hemma igen.
När blir det igen ????

hehe, när vi mätte upp 116db eller vad det va på slutet där så var det farligt högt. rutorna å hyllorna höll på att ramla ihop ungefär :lol:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-04-23 00:53

Kanontillställning som väntat. Heder åt arrangörerna!

Tuffaste skapelsen var tvivelsutan skäggåkes Tangbandbestyckade IKEA-vaser som kompletterats med avloppsrör och plexiskiva. Skaparkraft av dignitet! Om det var kaffekoppen som visade upp D'appolitoliknande historia så vart jag också imponerad det lilla jag hörde.

Stort tack till mike34 för att du är en så jävla go värmlandsgubbe :) .

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-04-23 06:36

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-23 09:18

Mitt första blast - kanonkul (lyckades tömma vårt rum bara genom att spela lite rysk rock .... :D

Klart imponerad av allt jag såg och hörde.

Det som jag tror (det här gäller nog bl a mig själv en del) skulle vara bra och nyttigt till nästa gång är:
Namnlappar på folk.
Jag ska ha ihop en betydligt kraftigare förstärkare till nästa gång (tittar på e 20W med 829 - men något idiot-monster med EL156 skulle inte sitta snett).
Om V8 skaffar större bil ska jag ta med mig högtalare - alternativt, jag skulle vilja se mer lättdrivet.

Heder till gubbsen (är inga tanter intresserade av sånt här??) som fixade en fin lördagsunderhållning!!!!!

/Magnus
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-04-23 09:58

TACK TILL ALLA! Roligt att ni kunde komma, tillsammans gjorde vi det här till en väldigt lyckad träff.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-23 10:40

Tänkte liksom Soundbrigade ge lite refelktioner på min första DIY sammankomst i Sverige.

Det var riktigt trevligt att träffa alla, och trevligt att bli placerade i samma rum som ACME och polare från hf.

De hade visserliggen med sig den lilla högtalaren med Tangband element som var intressant, framförallt med tanke på elementkostnaden. Nu var ju högtalaren inte gjord för att prestera superljud, och ingen energi hade lagt på den förutom att placera diskanten så att diffraktionseffekterna spred ut sig. Det var ju ett smart drag eftersom delningsfiltret i övrigt bara hade funktionen att inte spela sönder elementen (en spole och en konding som delade vid 5.5Khz). Det som var roligt med den, var att den spelade så glatt, trevligt och otvunget. Visst, den låg åt det ljusa hållet av naturliga skäl då diskantens känslighet översteg basens och den djupa basen fanns väl inte heller (borde väl falla av runt ~70hz). Med rätt musik, på lagom volym presterade de där Tangbandelementen rysligt bra med förutsättningarna! Dessutom hade de valt jäkligt sober färg till dem - helhetsintrycket av dem var super, och med lite energi på delningsfiltret torde de bli en dräpare för priset :-) Med tanke på elementkostnaden på 240:- per högtalare så var det imponerande!

Nåväl, det var inte den lille rackaren som imponnerade mest på mig, utan deras "lilla" digitala förstärkare på 2x100w som inte bara var snygg att se på, hade snygg intern layout utan som gjorde sitt arbete med sån bravur! De här killarna har gjort något verkligt intressant med den!

I övrigt så lyssnade jag på patrikf system och den realism som man får av ett system som förmår skapa ljudtryck när det behövs är ju verkligen inte fy skam. De där ATC basarna skapar ju ett beroende! De ligger på topp-3 av det jag hört. Och då spelade de i ett "omöjligt" rum!

Jag kan inte säga så mycket om mina egna alster mer än att jag är glad att jag inte förstörde killarnas steg :-) Det var en kamp in på mållinjen då jag glömde delningsfiltret i Sthm och fick göra ett nytt på plats. Sällan har väl smildrag sett så fundersamma ut som när jag köpte sockerbitar och snurrade ihop filtret med 0,75 kvadrats lampsladd, fixade fast basreflexröret med lindad eltejp (det satt fast), ställde högtalarna på en ranglig stol och vinklade upp dem med hjälp av en drossel under eftersom stativ i erfoderlig höjd saknades. Delningsfiltret lindade sig som en orm nedanför på golvet :-) Förresten så hade jag för bråttom vid lödningen av ena basen så en snabb fix medelst sockerbit och korskopplade kablar var mitt sista "tweak".

Om man bortser från ljudet (när jag var klar med dem ville jag ju mest lyssna på andras system) så hoppas jag iallafall att basen var trevlig, den kommer nämligen ligga till grund för mitt kommande tävlingsbidrag ;-)

Än en gång tack till ACME som hjälpte mig fixa ihop min konding på 35uF. Det löste vi så galant med seriekoppling av 2 st 50uF som parallellkopplades med en 10uF *flinar*. Kul att nån tänkte på att ta med mätinstrument....

Det var kul att träffa alla!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-23 16:16

Kollade där redan igår och det ser trevligt ut. Vissa saker ser trevligare ut än andra men det lilla rörslutsteget med 4 rör på ett pcb såg verkligen kul ut! :)

Hoppas V8 behagar VAKNA så vi får se lite bilder här oxå. :)

Användarvisningsbild
QrueL

Inläggav QrueL » 2006-04-23 19:33

riktigt snygga konstruktioner såg jag igår :D ser redan fram emot nästa träff :D!!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-04-23 22:13

Jag har nu behagat vakna och pifflar med bilderna.. kommer strax. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-23 22:33

Vee-Eight skrev:Jag har nu behagat vakna och pifflar med bilderna.. kommer strax. :)

.... kommer strax????!!!! Jag har väntat 23 minuter och 67 sekunder och nåt djäkla strax har inte kommit än. Tror det här är nåt ;Spanien, va?? Manana!!! :wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-04-23 22:34

Bild

Quakti on the road. 8)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Eftersom jag varken vill framhäva mig själv och mina högtalare (även om publiken var tämligen klistrad) eller avslöja att jag har ett dåligt minne, så lämnar jag dem utan kommentarer. Det var ruskigt skoj, mkt att titta och lyssna på. Konstruktörerna var ofta på språng för att också lyssna och titta, så man fick inte mkt förklaring. En intressant sak man bör uppmärksamma var det erkännande jag fick av Tank. OA51.3 smiskar de facto piP. Nästa bild visar detta tydligt. :wink:

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-04-24 00:50

Vafalls!?

Nej, nu skarvar V8 vilt, som Tore Skogman sa. ;) Anledningen till gestikulerandet var att det spelades på Larsen-nivå och jag ville poängtera ett problem. Problemet åtgärdades efter diskussion något senare på Oscars i Kungälv. :lol:

Måste säga att jag impades av Bernts rörmaskin.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

mike34

Inläggav mike34 » 2006-04-24 05:41

Tank skrev:Vafalls!?

Nej, nu skarvar V8 vilt, som Tore Skogman sa. ;) Anledningen till gestikulerandet var att det spelades på Larsen-nivå och jag ville poängtera ett problem. Problemet åtgärdades efter diskussion något senare på Oscars i Kungälv. :lol:

Måste säga att jag impades av Bernts rörmaskin.

Va ?? är det mig du pekar på där eller ? känner inte igen mig själv :)
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-04-24 07:54

dimitri skrev:Chock nr 2: Kaffekoppen ihoplödande filter till ett par MTM bestyckade med Vifa. Ca kl 15 allt färdigt. Kontroll av polaritet inom varje låda och för paret. Elementen helt oinsspelade. Resultat: ett moget ljud. Återgivning i superklass. Det mesta provisorikt som tex ingen tätning av elemnten reflexrören ditsatta med tejp, lampsladd, kablar provisoriskt kopplade. Imponerande mod att göra allt klart under press, utan misstag.

Kan bara hålla med! Kom lagom tajmat när Kaffekoppen skruvade ihop den sista sockerbiten (skön rishög bakom högtalaren) och drog igång sidan två på The Wall... 8O :D

Och om igen, tack för hjälpen med kabeln, Kaffekoppen. :)

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2006-04-24 10:46

Högt... jag undrade: väldigt vad lågt planen flyger idag och här dessutom (inte borta vid Älvsborgsbron där planen kommer startandes från Säve), sen visade det sig att det var dårarna intill som spelade med öppna fönster. Jag trodde en kort stund att det var ett riktigt flygplan :D

..sen lärde jag mig vad tarje, töler och glint betydde av mike34 fast vad hette det andra ordet för "glint"? Det är bra att kunna Torsbydialekt om men är där. :D
Senast redigerad av peranders 2006-04-24 10:48, redigerad totalt 1 gång.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-24 10:47

;-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-24 10:50

Almen skrev:Och om igen, tack för hjälpen med kabeln, Kaffekoppen. :)
Det var kul att träffas! Får bli en öl nästa gång.. det mesta var lite småstressigt och vi var tvugna att ge oss av direkt efteråt...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-24 11:19

dimitri skrev:Elementen helt oinsspelade. Resultat: ett moget ljud. Återgivning i superklass. Det mesta provisorikt som tex ingen tätning av elemnten reflexrören ditsatta med tejp, lampsladd, kablar provisoriskt kopplade.

Tack!

Du menar det här virrvarvet:
Bild

På de här, vinklade med hjälp av en drossel:
Bild

De skall ytbehandlas :-) Det torde läcka lite genom MDF även om den är 25mm, sidostyckena är klädda med 10mm björkplywood.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-24 11:46

Rätt ok rustikt utseende med bar MDF och synliga skruvskallar. :)

Vad har du gjort med det nedre elementet? Monterat ner det i beståndsdelar och sedan limmat ihop det igen och passat på att fräsa MDF innan det hade torkat?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-24 12:03

Ja, ungifär så. Monterat in kortslutningsringar av koppar i magnetsystemet och fräst om lite. Att du skulle se det! 8O

Nä, baffeln var det sista som gjordes. Faktum var att elementen monterades på plats i Göteborg vid 20-tiden på kvällen :-) Inte tal om att "fuska" genom att täta MDF med nån snygg lack ;-) Lådorna gjordes under en natt varvat med samtal med Zalve via PM dagarna före Göteborgstrippen :-) Vill kunna ta loss den för utbyte om jag finner att jag vill så. Det är ju iof den spikade slutlösningen, men det vore kul att testa ett filter och elementplacering för en offsidemonterad diskant med.

Sidostyckena i björkplywood täcker över det införsänkta och även det borttagningsbara bakstycket. Den slutliga versionen kommer ha en mer avfasad baffel i högblank svart. Den skall dessutom fräsas ur lite så att den kan "sjunka in" 10mm i lådan och "omsluta" stagen som då får tre limytor mot baffeln.

Lådan må se keff ut, men inte ens vid testets högsta spelnivå påverkades sidostyckena och inga resonanser framträdde. Verkar inte som den tappade trycket genom 25mm MFD, men det kanske blir än tajtare i ljudet senare efter lådan är omhuldad med kärlek.

Det som var mest keff med spelningen må väl vara kombinationen av 2 st 50uF och en 10uF för att uppnå värdet 35uF (det blev 34uF) :D

(Detta kan vara en bra utgångspunkt för bra basmoduler till högtalartävlingen, diskanten byts mot en 3" basreflexport)

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-04-24 13:11

Kaffekoppen skrev:Faktum var att elementen monterades på plats i Göteborg vid 20-tiden på kvällen :-)

Hehe, vi var och hämtade basfällor precis då Stockholmarna kom och när vi anlände till lokalen igen så stod Kaffekoppsmannen och skruvade för fullt utanför hissen! Ingen byggtid fick gå till spillo minsann! :lol:
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-24 13:29

Jag fick fel skiva hem!!!!!

Ni som var i rum 4 - kolla vad ni fick med er hem. Definitivt fel CD är Filigree & Shadow med This Mortal Coil.
Hör av er till mig så vi kan fixa ett utbyte.

Jag fick med mig en svart bränd skiva ....

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-24 14:12

Två utländska reaktioner - ja, de kunde se bilderna iaf. Lite roligt - IKEA-trumpeterna och kaffemaskinerna väckte största uppmärksamheten. :D

hi magnus
you guys looke like you are having some serious fun!
so which is you?
tangband maglite. wow! :)
how does it sound?
tell us more about the sound/impressions you got from
the various goodies there.
thx!
yeo

Hi Magnus,
Thanks for the link....

I suspect that the coffee also taste very nice! ;-)

Cheers,
VT4C

Nästa

Återgå till DIY-forum