Dantax skrev:Tack för förtydligandet. Det verkar vara en bra modell, men den kan bara användas i Basta? Och, vad är K?
K är K... Om n=1 så får K och Le samma värde, men i annat fall är det bara ett alternativt sätt att beskriva talspoleinduktansen.
Dantax skrev:I mitt fall så har jag inte impedanskurva eller induktans för elementet, så jag måste mäta upp det, vilket för oss tillbaka till min första fråga;
Vilken metod är bäst, och vilken/vilka frekvenser använder man?
Helst hela kurvan, eller iaf ett tiotal punkter. Om du tittar i users guide till basta står det en snutt om hur man matchar Bastas/Leachs modell mot en kurva.
Dantax skrev:
Du kanske menar att man måste mäta upp hela impedanskurvan, och sedan extrahera den information som behövs för att beräkna Le?
Eller du menar kanske att man inte använder Le överhuvudtaget, utan istället "din" motsvarighet? Är det den som är K?
Om n=1 så är K=Le. Om det är absolut omöjligt att få fram en mätt kurva på elementets impedans kan man sätta n till 0,7 och sedan via en speciell kurva i basta ("Electrical inductance") som visar hur mycket induktans det är för olika frekvenser justera värdet på Le. Det är dock en sämre metod än att ha hela kurvan, men bättre än att bara ta Le-värdet från datablad (eller en frekvens) och n=1.
Dantax skrev:
Undrar också över de berömda JAES-papperen, var får man tag på dem?
http://www.aes.org/journal/search.cfm Sök på "inductance" och "Leach". Man måste betala $20 för att få pdfen. Alternativt så tar du dig till KTHs bibliotek.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.