Aktivt delningsfilter av Kaffekoppen och Soundbrigade

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Aktivt delningsfilter av Kaffekoppen och Soundbrigade

Inläggav soundbrigade » 2006-05-21 10:29

Kaffekoppen får strax ge lite bakgrund men jag öppnar tråden med att dels hänvisa till en websida (http://www.snippets.org/filters/index.htm dels beskriva i ord och bild hur bygget förlöper.

Filtret är superuniversellt och kan konfigureras på en rad olika sätt: 2-väg/3väg, sub-bas, fasvridare, nivåreglering, 6db/12dB718dB.
Filtret byggs först på en kopplingsplatta där olika variationer kan prövas ut och kan sedan lödas ner på ett experimentkort, även om jag förstår att man kan använda kopplingsplattan permanent.

Senare (idag??) kommer lite bilder. Tills dessa kolla gärna upp John Pohmanns sajt (ovan).
Och tillägger jag som studtals är så onödigt mångordig - så kul med FAKTISKT, att man inte bara byter idéer i den virtuella världen utan kan handgripligen vara varandra behälpliga i den reella.

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-05-21 11:14

Spännande :D

Mellan tummen å naveln; hur mycket kostar ett färdigt filter?

Jämfört med Behringers digitala 3-vägsfilter för ~2500:- Vilka är fördelarna resp nackdelarna?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-21 11:30

John Pohlm ... Pohman skissar på lite priser men grundsatsen kostar $75.

Digitalt vs analogt får någon annan svara på, jag själv tittar, för att Kaffekoppen dragit in mig i det här, på ett rörbestyckat filter.
Här är en start för sådant:
http://www.glass-ware.com/tubecircuits/Tube_Crossover.html
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-21 12:04

Satsen leveras med alla komponenter som behövs för att bygga en rad olika filter med och utan vad man nu väljer att ha med eller vara utan.
Bild
Tanken var att montera allt i en (trist) låda så här. Trafon är lite stor och ska ersättas med en mindre.
Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-21 12:12

Tjohej! Du är igång :-)

Bakgrunden är att jag hade rätt mycket kontakt med lite löst folk i USA för ett antal år sedan och vi diskuterade mycket avdelning mellan basmoduler toppsystem. Den här killen bestämde sig då för att försöka lära andra lite om elektroniska delningsfilter och dessutom ta fram en sats så att man kunde laborera själv. Det fanns olika options och tillbehör men strikt taget finns allt med som man kan behöva förutom strömförsörjning och låda.

Kittet som jag fick har lite extra saker med sig eftersom han var snäll ;-) Det är ju så att komponenter är billigare över sjön och skall man ändå skicka så kunde han slänga in lite extra prylar. Vid tillfället jag fick sakerna befann jag mig i USA hos Nick som drev numera nedlagda Lambda Acoustics (en kille som startade sin firma inspirerad av forumets Ingvar Öhman förövrigt).

Mitt kitt har komponenter för att kunna bygga två monofilter med valfri delning. Exakt vilken komponentkvalité det har minns jag inte, grundtanken var ju att man skulle testa och lära sig för att senare kunna bygga den lösning man testat sig fram fungerade bäst. Således har jag fått med en labborationsplatta där man kan testa genom att flytta runt komponenterna och två plattor där man sedan löder slutresultatet. Jag antar att det kommer bilder på ingående detaljer.

Min tanke är att bygga ett filter i stereo där basen avdelas fjärde ordningen vid 80hz och toppen avdelas med andra ordningen vid samma frekvens. Toppen kommer byggas konverterbar mellan sluten och portad där en sluten konfigurering kommer tillsammans med filtret ge samma akustiska avrullning som basmodulen.

Det kan hända att filterordningen ökas/förändras/förflyttas efter testningar - det är ju det testplattan är till för :-)

Jag kontaktade Soundbrigade eftersom han helt klart är på en annan planet än jag själv när det gäller de här frågorna! Faktiskt.se är ju helt fantastiskt med den kunskapsbasen som finns och det är roligt att både kunna få hjälp, och ibland kunna hjälpa andra. Jag vill pass på att återigen tacka honom för hans välvillighet att hjälpa till här!

En tanke är att försöka få in en funktion där jag kan tuna in systemet med hjälp av att filtret är in/urkopplingsbart på något klurigt sätt. Man kör topparna fullrange och kan omedelbart jämföra basnivån med filtret i respektive urkopplat. Detborde göra integrationen av basmodulerna betydligt enklare. Vi får se om det går att få till...

Har någon ideér eller synpunkter på det vi klurar på är de väldigt välkomna med synpunkter!

Håll till godo - detta är för mig osäker mark :-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-21 12:15

Oj, du han före med lite bilder - men jag ser inte RCA-kontakterna...

OM projektet blir så bra som man hoppas kanske man får ta och köpa sig nån riktigt fin apparatlåda som inte skäms för sig :-)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-21 12:33

Kaffekoppen skrev:Oj, du han före med lite bilder - men jag ser inte RCA-kontakterna...

OM projektet blir så bra som man hoppas kanske man får ta och köpa sig nån riktigt fin apparatlåda som inte skäms för sig :-)

Jorå dom finns där nånstans (i min ficka :) ).
Jag letade lite efter delningsfilter (för rör) och fick lite sådana här lösningra. Jag tror det här är helt rätt kvalitetsmässigt. Att det dussutom finns möjligheter att justera branthet på filter, att ha filter med bashöjning osv osv gör det hela mycket mer användbart är många varianter där man på sin höjd kan välja delningsfrelvens. Då pratar jag om DIY-filter.

Det här filtret skulle kunna integreras i en förförstärkare eller byggas in i CD-spelaren :D . Tänk på det, direkt CD till sub-bas ....

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-21 12:35

detta låter helt klart väldigt intressant.... :!: 8)
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-05-21 14:31

Jawol, aktiva filter für alles!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-21 15:17

Den här tråden är kanske av intresse?

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=74420&highlight=

Där finns det alternativa varianter att bygga! Har själv beställt några kretskort som lär komma när som helst.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-22 08:05

Just det Roger - där finns kul läsning!

Användarvisningsbild
Dantax

Inläggav Dantax » 2006-05-23 12:06

Hur är det igentligen med fasen mellan sub och sidosystem när man använder aktiv delning? Att swappa kabeln mellan plus och minus är ju en ganska grov metod... Är det viktigt att kunna justera fasläget steglöst? Också, subbans position är ju viktig, Hörnplacering anses ju bäst nuförtiden (?), men det gör ju att avstånden till sidosystemen blir väldigt olika, är det verkligen bra?

Gjorde lite experiment för några år sedan med ett bashorn, och delning vid 80 Hz. Jag tyckte då att ljudet blev bäst med central placering, även om det blev högre med hörnplacering.
Åsikter?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 12:18

Titta på http://www.sonicdesign.se/subplace.html och sök på forumet om frågor som rör det. Här håller vi oss till just den aktiva delningen :-)

Vad gäller fasjustering i basen så är det väl många som har olika åsikt om det väsentliga i det. Själv så vill jag nog få det så korrekt som man kan, hörbart eller ej, vilket innebär att försöka få fasgången så rätt det går. Många subwooferförstärkare har steglös justering. Vi får se hur vi hanterar det...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-23 12:38

Jag bygger just om min Audio Pro sub och fixar då till det aktiva filtret lite extra. Det är egentligen en ACE-bass och har andra funktioner också.

På filtersidan hade det gain och frekvens från början, varav den senare inte hade någon trevlig inverkan alls. Den sänkte bara nivån en aning uppe vid 100Hz, ändrade aldrig själva delningen.

Nu blir det variabel nivå, variabel tilt, variabel fas 0-180 steglöst, variabel fas 0 och 180 med brytare, variabel övre gränsfrekvens med riktig funktion, valbart passivt filter till sidohögtalarna plus lite mer godis.

Det är tänkt att jag skall kunna använda suben lite universellt när jag leker med andra högtalare, kanske blir det en tråd om det också om jag orkar och hinner.

Kul att löda förstärkare som lite omväxling mot att limma papprör .... :D
Senast redigerad av phon 2006-05-23 12:45, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 12:44

Varför nöjja sig med variabel fas när man dessutom kan vända den 180 grader med en swtch :-)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-23 12:46

Kaffekoppen skrev:Varför nöjja sig med variabel fas när man dessutom kan vända den 180 grader med en swtch :-)

haha ... nej just det! varför nöja sig? Nämen, om jag vill vrida 230 grader behövs både switch och ratt .... för man kan ju inte hålla på med högtalarkabeln .... eller ?

direkt-edit: Näe, det kan man ju faktiskt inte här, den sitter ju inuti låddan ... 8O :idea:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 13:05

Sant! Inte alls fel att kunna förändra fasen mer än 180grader - tänkte inte ens på det!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-05-24 02:38

Lars Clausen har gjort ett subfilter som väl är tänkt för hans hans klass-D förstärkare i första hand.
Det verkar ha en hel del att erbjuda den som behöver uppslag på olika kretslösningar. Man behöver ju inte använda allt. Det finns bla 4:e ordningens LR med ställbar delningsfrekvens och ställbar fas enligt ovan:

http://user.faktiskt.io/AndersP/subfilter.pdf

En kul logik som slår på basmodulen vid ingångssignal av viss nivå finns också. Borde gå att modda så att det kan passa lite av varje.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-04-26 12:12

Hur går det med detta filter?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-26 14:35

AndersP skrev:Lars Clausen har gjort ett subfilter som väl är tänkt för hans hans klass-D förstärkare i första hand.
Det verkar ha en hel del att erbjuda den som behöver uppslag på olika kretslösningar. Man behöver ju inte använda allt. Det finns bla 4:e ordningens LR med ställbar delningsfrekvens och ställbar fas enligt ovan:

En kul logik som slår på basmodulen vid ingångssignal av viss nivå finns också. Borde gå att modda så att det kan passa lite av varje.

Någon som räknat ut hur mycket peak-funktionen ger? + 3dB eller vadå? Q och F är justerbart, men inte nivån...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
lusse

Inläggav lusse » 2007-05-21 19:54

För mig skulle det vara mycket intressant att ha ett transistorfilter till basen och rör till mellan och diskant. Är det någon som har sett sådana lösningar eller funderar på att tillverka ett? För mig så låter ju transistorn bäst i basen och rör i övriga register.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-05-21 21:02

AndersP skrev:Lars Clausen har gjort ett subfilter som väl är tänkt för hans hans klass-D förstärkare i första hand.

Ett rätt skoj filter men som vanligt lite svårt att hitta potar 4-gangat eller mer. Henrik på LC letar nog fortfarande efter bra billiga. Största invändningen mot detta filter brukar vara att inställningarna påverkar varandra vilket gör intrimning lite halvlattjo..

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-22 18:13

lusse skrev:För mig skulle det vara mycket intressant att ha ett transistorfilter till basen och rör till mellan och diskant. Är det någon som har sett sådana lösningar eller funderar på att tillverka ett? För mig så låter ju transistorn bäst i basen och rör i övriga register.

:D För en okänt stor bunt med sedlar kan jag säkert bygga ihop en sån åt dig ...... :D

Det är inte så svårt faktiskt, tar bara lite tid, och rör är ju inte så billiga i dagens läge.

Går det bra med OP i lågpassdelen, eller måste det vara diskreta transistorer?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-22 21:13

Kribban skrev:Hur går det med detta filter?
Jo, det krävs en kvarts tänkearbete...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-22 21:37

Kaffekoppen skrev:
Kribban skrev:Hur går det med detta filter?
Jo, det krävs en kvarts tänkearbete...

Och någon som jobbar med det - speciellt jobbar. Lite självkritik där... :oops:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-22 21:50

Skall du inte vara... du har inget att arbeta med än :oops:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-22 21:52

Trevligt är iallafall att vi har klart med en enormt trevlig kille som kan ordna med caddning sedan :)

Användarvisningsbild
lusse

Inläggav lusse » 2007-05-23 16:08

Phon skrev:
För en okänt stor bunt med sedlar kan jag säkert bygga ihop en sån åt dig . Det är inte så svårt faktiskt, tar bara lite tid, och rör är ju inte så billiga i dagens läge.
Går det bra med OP i lågpassdelen, eller måste det vara diskreta transistorer?[/quote]

Jag ser helst att det är diskreta trissor typ 2240 och helst bipolära utan motkoppling. Rör har jag, Ecc82 eller Ecc83. Men det skulle säkert låta bättre med 6SN7 oktalrör. Man kan kanske välja vilken som och byta rörsockel och något motstånd för att få rätt arbetspunkt. En önskan skulle vara att det blir så kort signalväg som möjligt. Tex den nya volympoten som Bernt och några till håller på att beställa till. Någon optokoplare som reglerar volymen. Efter den så skall filtert komma direkt och helst utan ett buffertsteg innan de tre filterna, dvs att ingångsimpedansen är så hög på filterstegen så att volymregleringen orkar driva dem. Är det en tokig eller omöjlig ide?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-21 09:11

BUMPBUMPBUMPBUMPBUMPBUMPBUMP :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-21 09:21

Så har "jag" då tagit fram strömförsörjningskort och komponenter till filtret, vilket blir +/-15 volt.

Jag har skaffat lite extra kort för att kunna göra fler filter än kaffefiltret. Det har dragit ut på tiden för kort och komponenter beställdes i april men kom förra veckan 8O.

Jag har också skaffat de OP2134 som jag saknade.

Ljudbrigaden.... jag kommer ner till götet 10/10 varpå jag tänkte ge dig lite uppgifter ;)

ps.. jag har skaffat nätdelskort och komponenter till dig med ;)

Nästa

Återgå till DIY-forum