Tjohej! Du är igång
Bakgrunden är att jag hade rätt mycket kontakt med lite löst folk i USA för ett antal år sedan och vi diskuterade mycket avdelning mellan basmoduler toppsystem. Den här killen bestämde sig då för att försöka lära andra lite om elektroniska delningsfilter och dessutom ta fram en sats så att man kunde laborera själv. Det fanns olika options och tillbehör men strikt taget finns allt med som man kan behöva förutom strömförsörjning och låda.
Kittet som jag fick har lite extra saker med sig eftersom han var snäll

Det är ju så att komponenter är billigare över sjön och skall man ändå skicka så kunde han slänga in lite extra prylar. Vid tillfället jag fick sakerna befann jag mig i USA hos Nick som drev numera nedlagda Lambda Acoustics (en kille som startade sin firma inspirerad av forumets Ingvar Öhman förövrigt).
Mitt kitt har komponenter för att kunna bygga två monofilter med valfri delning. Exakt vilken komponentkvalité det har minns jag inte, grundtanken var ju att man skulle testa och lära sig för att senare kunna bygga den lösning man testat sig fram fungerade bäst. Således har jag fått med en labborationsplatta där man kan testa genom att flytta runt komponenterna och två plattor där man sedan löder slutresultatet. Jag antar att det kommer bilder på ingående detaljer.
Min tanke är att bygga ett filter i stereo där basen avdelas fjärde ordningen vid 80hz och toppen avdelas med andra ordningen vid samma frekvens. Toppen kommer byggas konverterbar mellan sluten och portad där en sluten konfigurering kommer tillsammans med filtret ge samma akustiska avrullning som basmodulen.
Det kan hända att filterordningen ökas/förändras/förflyttas efter testningar - det är ju det testplattan är till för
Jag kontaktade Soundbrigade eftersom han helt klart är på en annan planet än jag själv när det gäller de här frågorna! Faktiskt.se är ju helt fantastiskt med den kunskapsbasen som finns och det är roligt att både kunna få hjälp, och ibland kunna hjälpa andra. Jag vill pass på att återigen tacka honom för hans välvillighet att hjälpa till här!
En tanke är att försöka få in en funktion där jag kan tuna in systemet med hjälp av att filtret är in/urkopplingsbart på något klurigt sätt. Man kör topparna fullrange och kan omedelbart jämföra basnivån med filtret i respektive urkopplat. Detborde göra integrationen av basmodulerna betydligt enklare. Vi får se om det går att få till...
Har någon ideér eller synpunkter på det vi klurar på är de väldigt välkomna med synpunkter!
Håll till godo - detta är för mig osäker mark