tricks för kontaktlimning av fanér

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hevi
iller

tricks för kontaktlimning av fanér

Inläggav hevi » 2006-05-23 23:28

Efter att ha sett de fasansfulla fanéringsproblemen som beskrevs i en annan tråd skulle jag vilja slå ett slag för kontaktlimning av fanér (om man inte har tillgång till en riktig fanerpress, förståss...).

Att dömma av komentarer så verkar erfarenheterna från kontaktlimning vara ganska varierande bland DIY:arna här på faktiskt, så jag tänkte helt fräckt flika in några tips om hur man får ett lyckat resultat med kontaktlim:

Till att börja med skall man använda högkvalitativt, lösningsmedelsbaserat kontakt lim, t ex Casco S9 Super.

Andra framgångsingrediensen är att man stryker båda ytorna två gånger med FÖRTUNNAT kontaktlim. Först en penselstrykning med väl förtunnat lim, och när den torkat tar man en penselstrykning till med något mindre förtunnat (dvs något tjockare) lim. Den första strykningen förseglar träet. Den andra strykningen ger en bra vidhäftande yta, men som är tunnare (och jämnare) än om man använt oförtunnat lim.

Anledningen till att man vill göra två strykningar med förtunnat lim är att limfogen blir då blir tunnare och därigenom stummare. Kontaklim är ju som ni kanske vet något elastiskt även när det är torrt, vilket gör att en tjock limfog så ökar risken dramatiskt för att faneret går isär i skarvarna på grund av förändringar i luftfuktighet etc.

Det tredje som man skall tänka på är att vänta lagom länge med appliceringen. Limmet skall kännas torrt, men man skall inte vänta för länge eftersom vidhäftningsförmågan avtar efter ett tag. Hur länge beror på hur varmt och torrt det är i luften.

Det fjärde tricket är att använda sig av mellanlägg vid appliceringen av fanéret. Lägg ut två överlappande bitar bakplåtspapper på ena ytan så kan du i lugn och ro positionera fanéret ovanpå ytan utan att du riskerar att det häftar vid. När du är nöjd drar du (eller ännu bättre, en annan person som du lurat att hjälpa dig med fanerandet) undan det ena papperet en liten bit. Sedan pressar man fast faneret mot den nu exponerade remsan av underlaget med handen, en kavel eller någonting annat som ger nog med ytttryck och som känns lämpligt. Sedan arbetar du vidare genom att succesivt flytta undan mellanläggen och succesivt pressa fast fanéret. Jag brukar oftast börja i mitten och arbeta mig utåt.

När du nu papperet är borta och du tror att fanéret sitter fast så går du på igen med en kavel eller en speciell skrapa och pressar ned fanéret igen. Tricket här är att en liten anliggningsyta ger ett väldgit högt lokalt tryck och ökar vidhäftningen markant.

Lycka till,

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-05-25 03:04

Det fanns även en bra beskrivning i hur man kan gå tillväga med kontaktlimning av faner och ytbehandling i gamla Radio & Televisions byggbeskrivning av popboxen (Nr 4, 1964).

http://www.carlssonplanet.com/downloads ... egory&id=3

Följ rådet i denna beskrivning att inte slipa av faneret innan en första ytbehandling.

Det är betydligt svårare att undvika att det uppstår bubblor med svarvat faner så fall inte för frestelsen att ta de där breda och bredmönstrade faneren bara för att det verkar bli mindre jobb med att täcka en yta. Tänk på att vissa grossister buntar ihop knivskurna och svarvade faner.

Jobbar man med vitlim så bör man veta att det inte fäster på spacklade ytor.

Jag har själv fanerat plana ytor där jag använt vitlim och ett varmt strykjärn och funnit att det funkar bra för att undvika bubblor. Stor risk för limgenomslag dock. Man bör inte trycka hårt på faneret under torkprocessen för fukten som faneret tar upp från limmet kan ge ytan en gräslig topografi. MDF behöver mättas ordentligt med limstrykningar och efterföljande torkning och planslipning om det inte ska dra åt sig allt limmet senare vid fanering.

Jag vill inte direkt avråda någon från att använda vitlim vid fanering. Det är ju trevligare att arbeta med om man nu gör jobbet i sin bostad utan mycket god luftväxling. Och många här som använt vitlim verkar ju ha gjort bra arbeten - och utan att stryka på faneren med värme dessutom.

Återgå till DIY-forum