Tror nog snarare att det är en sorts väggabsorbent. En bredbandig en. du kommer förstås att klä den (eller dem, för det blir väl flera?) med något bredbandigt tyg. Tjusigt tyg menar jag.
Fast varför gör man dem modulära och ovala? Hmmm...
Det är nog en väldigt specifik absorbent!
Den enda sorts specifika absorbent som jag skulle ha format på det där viset (fast lite annorlunda) är en golvabsorbent, som man kanske vill ha framme bara ibland!
Vh, iö
- - - - -
PS. En sak jag inte får ihop är förhållandet mellan dess tjocklek och dess storlek. En grunka som är så liten kommer bara att vara effektiv över 500 Hz, men ändå är den så tjock att man kan tro att den nog skall absorbera 100 Hz.
Den enda förklaringen är att den skall sitta i ett hörn mellan två eller tre ytor, för där kan den genom reflexioner få en virtuellt större yta än den ser ut att ha, men isåfall borde den ju ha varit rektangulär eller triangelformad, och dessutom är de där stödklotsarna mycket märkliga, för de ser ut att vara anpassade till en platt yta, som golvet...
Nä, det är nog en golvabsorbent ändå, och att den är lite extra tjock kan, ehuru bortkastat ur bandbredssynpunkt, vara en poäng om den skall utsättas för ganska snett infall, eftersom höjden då verkar ytförstorande!
Så är det förstås!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).