Moderator: Redaktörer
Nwalmaer skrev:Annars kan du ju få ett antal Adire-basar eller liknande för samma pengar. Fler basar, mindre lådor, kan säkert komma upp i samma ljudtryck fast då i hela registret.
W201 skrev:Personligen skulle jag inte stämma av ett par basreflexlådor med 2242 till 20 Hz. Om man lägger avstämningen högre, så får man ju jämnare frekvensgång och högre verkningsgrad, samt mindre konutslag/dist i den allra största delen av frekvensområdet?
Xmax är ju tillräckligt stort för att man skall kunna lyfta det lägsta registret motsvarande utan att få farliga konutslag.
/Alexander
Jag skulle nog säga att det är mycket lämpligt för hemma bruk eftersom det har mycket låg distorsion (och kan producera enorma ljudtryck, men det är ju rätt uppenbart).
Naqref™ skrev:Finns det några primala parmetrar på detta element?
W201 skrev:EV
W201 skrev:Cerwin Vega Stroker
W201 skrev:RCF
W201 skrev:Turbosound (också Harman International)
W201 skrev:Beyma, B&C
W201 skrev:TAD
W201 skrev:Stage Accompany.
W201 skrev:Och Thomas, jag har ALDRIG hört en bra enkelportad bandpasslåda!![]()
Nwalmaer skrev:PA-element går väl generellt inte att bottna då dom är byggda med så pass restriktiv upphängning och spider (om vi nu pratar om bottna som när talspolen slår i botten på magnetgapet).
Nwalmaer skrev:Däremot behöver väl spolen vara kort för att hålla vikt nere och känslighet uppe och därmed är dom linjära enbart i ett litet område.
Nwalmaer skrev:En 18" med 9 mm X-max (antar att det är i en riktning, annars är det uselt) kan ju fortfarande flytta en del luft.
Nwalmaer skrev:Men elementets konstruktion ger ju en hög resonansfrekvens som är svår att arbeta med för sk. "sub"woofer syfte.
Nwalmaer skrev:Ett annat element jag kom på är Acoustic Elegance/Stryke AV15. Vettig SPL, vänligare Fs, enormt linjärt arbetsområde. Tror det spöar ett JBL-element rätt hårt för hemmabruk. Och då som subwoofer naturligtvis, delat så lågt som möjligt.
Dahlqvist skrev:2245H är f ö ett äldre element och verkar svårt att få tag i.
Dahlqvist skrev:Svårt att få tag i för gemene man verkar också 2256G vara även om det ser mycket lovande ut för lågbasapplikationer vad jag kan förstå.
W201 skrev:
Turbosound (också Harman International)
Sen när är Turbo ägt av Harman? Står inget på någon av deras hemsidor om det.
Deras element-tillverkare heter fö Precision Devices vilka har en mycket trevlig 24"-are som kan prestera hysteriska ljudtryck. Vet inget om distorsionen dock men den är nog tyvärr som Turbo brukar dvs mer dist betyder högre ljudtryck, och det är ju högt vi vill spela, eller hur?
A more formal business climate also brought about other changes. By the mid-'80s the live sound market had become large enough to attract the serious interest of Japanese manufacturers. In a pre-emptive defensive move, BSS marketing director Nigel Olliff suggested to Turbosound's Wick that the two companies would be better positioned as a partnership. BSS and Turbosound duly merged in 1986 under the umbrella of a company called Edge Technology Group Ltd. A year later, EdgeTech founded Precision Devices Ltd., a loudspeaker company, and in 1989 EdgeTech was sold to AKG, which was then bought by Harman International in 1994. Harman, originally a consumer hi-fi and car audio company, already owned JBL when it purchased Soundcraft in the early '80s and, having acquired AKG (along with BSS, Turbosound and Precision Devices), Amek and Studer, is now the largest pro audio company in the world.
Because the Harman portfolio already included JBL, Turbosound found itself in competition with its corporate sibling, and for some years the latter's product development was aimed away from concert sound and toward the club and installation markets. In 1998, after spending several years in the hospitality industry, Alan Wick led a successful management buyout of Turbosound.
W201 skrev:
Cerwin Vega Stroker
Hittar inga T/S-parametrar på det just nu men har för mig att det inte var så ballt som man tror.
W201 skrev:Jag VET att det är "ballt"! (Syftar på "bilstrokern", men det finns i några olika varianter.) Vill du ha parametrar kan jag skicka till dig, eller kontakta Janne på Technovox. Ett typisk exempel på ett element som inte går att simulera fram en låda till, om man inte tror att ca 15 (!) liter är optimalt för en 18" lågbasmodul...![]()
MoNsTeR skrev:W201 skrev:Jag VET att det är "ballt"! (Syftar på "bilstrokern", men det finns i några olika varianter.) Vill du ha parametrar kan jag skicka till dig, eller kontakta Janne på Technovox. Ett typisk exempel på ett element som inte går att simulera fram en låda till, om man inte tror att ca 15 (!) liter är optimalt för en 18" lågbasmodul...![]()
Visst kan man få bra drag med en stroker. Har en hemma i mitt rum.
Drar man på ordentligt med mina vanliga AL-750 Cerwin-Vega högtalare med 12'' element så kan man känna bastrycket i magen. Drar man igång strokern och en låt med riktigt djup bas så känner man i fötterna hur golvet skakar och det är inga större problem att få grejor på hyllorna och blomkrukorna på fönsterbrädan i våningen under att flytta på sig. Har stämt av den vid 25Hz. Låter enligt mitt tycke riktigt bra. Ganska speciellt ljud dock. Spelar ”hårt” och snärtigt samtidigt som den går riktigt djupt. Märks att det i grunden är en PA bas.
mike34 skrev:Är det där den riktiga PA versionen eller bilversan ?
MoNsTeR skrev:mike34 skrev:Är det där den riktiga PA versionen eller bilversan ?
Bilversionen
http://www.cerwinvega.com/products/mobi ... ker18.html
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 93 gäster