hjälp med lådbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
wix

hjälp med lådbygge

Inläggav wix » 2006-06-22 01:41

jag hade tänk mig nån av följande element

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=927
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1108

vilken skulle ni rekomendera till hifi sub
lyssnar på blandad musik o rummet är ca 20kvm

sen så undrar jag om de finns nån snäll person som skulle kunna hjälpa mig lite att räkna ut nån bra låda.
eller som redan har byggt som kan komma med förslag
har försökt lite med winISD o unibox men jag hänger inte riktigt med :P

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-22 10:00

Första elementet i sluten låda på kanske 100l.
Andra elementet i basreflexlåda på 80 liter och en avstämning runt 22Hz.

Nu gissar jag bara lite fritt ur minnet men det skulle förvåna mig om nuffrorn skulle bli avsevärt annorlunda. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
wix

Inläggav wix » 2006-06-22 10:27

men vilken av dom blir bäst då
Första elementet i sluten låda på kanske 100l.
Andra elementet i basreflexlåda på 80 liter och en avstämning runt 22Hz.
de andra elementet i basreflexlåda på ca 90 liter och en avstämning runt 22Hz får en finare kurva än va de går att få på de första men den är ändå ganska toppig
är de att föredra då?
eller har du inte så stor betydelse? skulle vilja beställa idag så jag kommer nån vart

o hur avstämmer man vid 22hz? vet inte hur de där funkar
Senast redigerad av wix 2006-06-22 10:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-06-22 10:33

Det är inte så dumt att ta det lite lugnt om det ska bli bra! Alternativet är ju att bygga en "färdig" konstruktion som du gillar. Om man vill lära sig grunderna är faktiskt.se ett bra ställe! Titta i gamla trådar och ställ frågor här!

Man snyter inte fram en bra konstruktion på en "pisskvart"!

/J

Användarvisningsbild
wix

Inläggav wix » 2006-06-22 10:39

nej de är väll sant
men jag spånat nu i några dagar o jag kommer inte fram till så mycke

fattar inte varför vissa basar får raka kurvor o peerless basarna få mera toppiga

o sen är de svårt för mig att veta vad jag ska ha när jag inte riktigt hänger med :P

jag vill ha 2 basar som fyller ut ljudet till dom andra högtalarna jag har
o de är 4 st pineer golvare 3-vägare på 150watt rms

de ända som jag kommit fram till hitils är att Peerless 257SWR 39 115 SDX 4L AL basen får en mera linjär kurva än den andra, men de är ju en 10 så de blir väll mer ljud av den adnra som är på 12" eller är de inte så

Användarvisningsbild
tollen88

Inläggav tollen88 » 2006-06-22 11:55

Jag är i samma sits som dig jag hade ocks tänkt att använda Peerless 257SWR 39 115 SDX 4L AL och ska också bygga en låda på ca 90-100l och behöver också tips! :lol:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-06-22 12:27

850146 är väl inget dåligt element men jag skulle inte vilja kalla det för subwoofer. Det har ju låg resonansfrekvens och lämpar sig ganska bra för portade lådor, men dom blir stora, och effekttåligheten blir nog inget vidare. Elementet är bättre lämpat till 3-vägare då det har fin frekvensgång uppåt.

Jag kan rekommendera TB W8Q-1071 som kostar 695 kr hos Hifidistribution.com. Väldigt prisvärt och kapabelt till höga ljudtryck. Väldämpad konstruktion med stark motor. Ser inte mycket ut för världen men presterar desto mer. Montera från insidan av baffeln så slipper man se det fula chassiet.

Beroende på rum så funkar det i 60-90 liter med avstämning mellan 24-29 hz. Ger snygg kurva som möter upp väldigt bra med rumsförstärkningen och ger bra nivå hela vägen ner. Effekttåligheten blir hög och om jag inte minns fel blir AP uppåt 119 dB med två st moduler.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-06-22 12:41

wix skrev:de ända som jag kommit fram till hitils är att Peerless 257SWR 39 115 SDX 4L AL basen får en mera linjär kurva än den andra, men de är ju en 10 så de blir väll mer ljud av den adnra som är på 12" eller är de inte så

Du kan nog räkna med att tiotummaren kan ge mer ljudtryck i lägre basområdet om den sitter i en basreflexlåda än vad tolvtummaren gör om den sitter i en sluten låda* (med reservation för olika slaglängd m.m.).
Själv har jag peerless 257swr och tycker den funkar fint. (själv har jag lite mindre lådor och avstämt vid 19hz, då får man en lite avtagande kurva (som verkar passa i mitt rum))

*Ibland går det att se maxljudtrycket för olika frekvenser i simuleringsprogrammen.

Användarvisningsbild
wix

Inläggav wix » 2006-06-22 14:41

hur stämmer man av vid olika hz och räknar ut så de passar bra i rummet då?
som norman hade gjort

TB W8Q-1071 verkar kräva lite mer effekt än vad jag har i mitt steg så en sån blir de nog inte

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-06-22 14:52

Effektspecifikationen uppger (ungefär) bara den termiska effekt talspolen tål kontinuerligt samt dynamiskt... om du vill veta hur pass mycket effekt du behöver för att få vettig volym ska du kolla på verkningsgraden (sensitivity) som är 89 dB på W8Q, vilket är ganska högt. Alltså (lite beroende på lådan) så får du ut 89 dB på 1 meters avstånd med 1 watt inmatad. Så bara för att ett element tål 1000 watt behöver man inte mata det med det, och även om det tål 200 watt så kan man mycket väl ha en betydligt kraftigare förstärkare till det, då distorsionen blir lägre i området det används.

Avstämningsfrekvensen beror på rörets mynningsarea, längd samt lådans innervolym. Det kan man räkna ut i huvudet eller använda sig av ett av många simuleringsprogram. Exempelvis; mina lådor ligger på dryga 90 liter och med ett 95mm diameter rör så blir det 40 cm långt för avstämning på runt 24 hz.

Edit: Just ja, angående rummet. Tja, har man ett litet rum så förstärks låga frekvenser väldigt mycket, har man ett större rum förstärks dom inte lika mycket. För att få bra ljud måste man ta med detta i uträkningen för lådan. Jag brukar räkna med 3 dB/oktav förstärkning med början på 50 hz i ett normalt vardagsrum. Simulerad kurva för en låda (i friluft) ska alltså luta nedåt lika mycket som rummet förstärker.

Användarvisningsbild
wix

Inläggav wix » 2006-06-22 15:26

så du Nwalmaer rekomenderar
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8q-1071.htm
före
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=927
lite jobbigt när man inte ens är säker på vilket element man ska ha :P

hittils har jag blivit rekomenderad
flest gånger :P
finns de nått annat element eller är de nån av dom man ska ha?

kolla lite i winisd o såg de där med avstämmning så nu hänger jag med på de iaf :)

o sen kom fram till detta

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1108 de elemntet i
96L låda o avstämmt vid 22hz ser rätt okej ut

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=927 verkar inte gå lika djup o fick en mer toppig kurva så den andra verkar ju va bättre

Användarvisningsbild
tollen88

Inläggav tollen88 » 2006-06-23 14:44

Hur blir måtten på den 96L lådan ? Och Rören hur långa?

Användarvisningsbild
wix

Inläggav wix » 2006-06-25 02:00

jag vet inte måtten på lådan än. gick inte att se i de programmet, stog att de inte gick i den versioen så de får jag ta lite senare.
rören kan jag kolla upp sen. är inte riktigt säker vart jag ska stämma av den.

kanske nån som vet hur lådan ska va??
skulle en sån där lts låda funka bra som man brukar ha till
nht1259 basarna

va ska men ha för stoppning i lådan o hur mycke?

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2006-06-25 16:08

Efter en snabbkoll i WinISD så drar jag följande slutsatser:

SLS-basen i sluten låda går inte tillräckligt djupt för att kallas subwoofer. Beroende på vilka krav man har så kan det ju funka ändå men jag hade inte valt den. Den är inte speciellt lämpad för portad låda eftersom den blir stor och inte så effekttålig.

Den andra peerlessbasen, 257SWR, ger en snygg frekvensgång men det verkar rätt lätt att köra basen i botten, alltså inte så effekttålig och inte så hög max-SPL.

Jag hade valt TangBand-basen, effekttåligheten är inte begränsad av elementets slaglängd ned till mycket låga frekvenser och den klarar höga ljudtryck. Frekvenskurvan blir helt ok också när den används med ett lämpligt delningsfilter. 70 liters låda avstämd till 27Hz är en bra utgångspunkt. Väldigt prisvärd! :)

Du behöver egentligen inte ha någon dämpning alls i lådan om du låter delningsfiltret skära vid en normal delningsfrekvens för subwooferbruk (dämpmaterial är främst användbart för att dämpa bort stående vågor i lådan och sådana uppstår inte vid låga frekvenser).

Användarvisningsbild
tollen88

Inläggav tollen88 » 2006-06-25 20:32

Peerless 400SWR kanske också är ett alternativ? Men som sagt den är 40cm i diameter:) :roll:

Användarvisningsbild
wix

Inläggav wix » 2006-06-26 17:03

TangBand-basen är på 4ohm o om jag ska ha 2 så kommer inte steget må så bra, de är inte stabilt i 2 ohm

men kan de va sånt drag i den basen då den är ju bara på 90watt rms medans peerlessen är på 200

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-06-26 18:38

Så här nånting tänker jag mig det hela.

Den slutna SLS-basen är rätt rak ner till 50hz, sedan lutar den 10dB/okt. Om roomgain lutar lika mycket åt andra hållet så blir resultatet rak frekvensgång ner till 0Hz. Nu fungerar inte praktiska rum exakt så, men nåt åt det hålllet beroende på rum.

Den slutna SLS-lådan har ungefär 150dB tryck vid MOL, hela vägen ner från 100Hz, vilket kan ge ett bra bastryck omräknat till ljudtryck i rummet.

Bild

En portad låda faller rätt snabbt under avstämningen och bidrar inte med mycket där trots bra roomgain.

För att veta hur slutresultatet blir måste du veta hur rummet uppför sig, hur stort roomgain du har, var det börjar, hur tätt rummet är, hur eftergivliga väggarna är och vid vilka frekvenser mm mm. När rummet är kartlagt kan du välja lådtyp utifrån vad du vill nå för resultat.

Mjuka och/eller otäta rum kanske gör sig bättre med portad låda, mindre eftergivliga eller tätare rum kan bättre tillgodogöra sig en sluten låda. Där kanske en portad låda med hyfsat rak frekvensgång fritt blir väldigt basig och bumlig.

Jag "snor" helt fräckt :oops: en bild från naqref, där övre vänstra rutan visar, överst i grönt roomgain, mitten i lila slutresultatet och underst i rött själva högtalarens respons. Just det här är inte SLS-lådan men visar hur det kan bli i ett visst rum.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
wix

Inläggav wix » 2006-06-26 20:31

nu blir man ju nästan mer förvirrad:P
nu tar nån upp sls 12 som folk sa inte skulle bli bra:P hehe
får väll köpa alla 3 sorterna :P

jag bor i källaren så de är betongväggar, en tätad plåtdörr (brandörr), en trädörr och ett litet fönster + en sängd ventilationsventil :P
ekar lite lagom sådär :P

8,5*2,7 meter är de :D

blir de en annan sorts låda då än om man bor i ett vanligt rum?
Senast redigerad av wix 2006-06-27 00:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-06-26 22:43

Tätt betongrum. 8O Då har du förstärkningen där.

Sen har du säkert en hel hög basresonanser, och ovanför det en härlig efterklang. Hammare, spik, reglar, dämpmaterial är väl det som gäller först, sedan matta, draperier, diffusorer, reflektorer och hela baletten. :D

Sommaren är räddad! (glöm inte att bygga baslådan också ... )

Du kan ta hem den här rumskalkylatorn och leka lite med ditt rum.

Ta också hem Basta för att leka med lådor och element.

Sök på roomgain också.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
wix

Inläggav wix » 2006-06-28 22:17

har kollar lite på rumskalkylatorn http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm

hur vet jag vilket värde jag ska ange på reflection coefficients? Entering 0 means no wall or complete absorbtion, 1 means reflection with no loss
vad är då för värde på betongväggar?

om man inte rör reflection coefficients så ser de ut såhär iaf
http://i3.tinypic.com/1610x2a.gif

Användarvisningsbild
wix

Inläggav wix » 2006-06-29 23:30

men va tycker ni nu då
vilket element ska jag ha?

tangband basen va ju bara på 4ohm o då funkar de väll inte nå bra om jag ska ha 2 med ett zachry d-250 steg. för de är väll inte stabilt i 2 ohm

Peerless 257SWR har finast kruva o kräver inte lika stor låda som sls basen

så de får väll bli Peerless 257SWR
har nån nått att säga om de valet?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-06-30 11:54

Betongväggar har väl bra nära 1.0.

På din bild visar det ju +11 dB på 20 hz, så en SLS i sluten låda kanske passar som handsken. Ska du köra portat får du se till att underavstämma ganska rejält så du får en flack kurva.

Användarvisningsbild
wix

Inläggav wix » 2006-06-30 14:31

men de är ju 10db vid 60,70,80,90hz med då kommer de endå bli toppigt väll?
o sen bli ju lådan till sls basen så stor
kan man bara inte göra en lite mindre låda till Peerless 257SWR?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-06-30 17:58

Toppigt i övre basen kommer det i princip alltid bli oavsett lådtyp/element och rum, Antingen lever man med detta eller så fixar man frekvensgången med en parametrisk EQ. Bästa och dyraste alternativet är att man fixar akustiken i rummet med dämpning och absorbenter för dom frekvenser som stökar till.

Bas är väldigt klurigt. Min filosofi är hellre för lite än för mycket bas. Hellre lyssnar man på en liten högtalare utan den sista oktaven än att leva med mount everest och hans polare i basens frekvensgång pga. rummet. Eller?

Användarvisningsbild
wix

Inläggav wix » 2006-06-30 18:07

ja de är sant
men sls basen kommer ju bli toppigare än 257SWR

Återgå till DIY-forum