Så här nånting tänker jag mig det hela.
Den slutna SLS-basen är rätt rak ner till 50hz, sedan lutar den 10dB/okt. Om roomgain lutar lika mycket åt andra hållet så blir resultatet rak frekvensgång ner till 0Hz. Nu fungerar inte praktiska rum exakt så, men nåt åt det hålllet beroende på rum.
Den slutna SLS-lådan har ungefär 150dB tryck vid MOL, hela vägen ner från 100Hz, vilket kan ge ett bra bastryck omräknat till ljudtryck i rummet.
En portad låda faller rätt snabbt under avstämningen och bidrar inte med mycket där trots bra roomgain.
För att veta hur slutresultatet blir måste du veta hur rummet uppför sig, hur stort roomgain du har, var det börjar, hur tätt rummet är, hur eftergivliga väggarna är och vid vilka frekvenser mm mm. När rummet är kartlagt kan du välja lådtyp utifrån vad du vill nå för resultat.
Mjuka och/eller otäta rum kanske gör sig bättre med portad låda, mindre eftergivliga eller tätare rum kan bättre tillgodogöra sig en sluten låda. Där kanske en portad låda med hyfsat rak frekvensgång fritt blir väldigt basig och bumlig.
Jag "snor" helt fräckt

en bild från naqref, där övre vänstra rutan visar, överst i grönt roomgain, mitten i lila slutresultatet och underst i rött själva högtalarens respons. Just det här är inte SLS-lådan men visar hur det kan bli i ett visst rum.

ⓘ De gustibus non est disputandum.