-och har då gått och funderat på lite olika åtgärder man kan testa för att fixa lite med akustiken i rummet.
Det låter ganska bra som det är redan men jag har en ganska stor puckel vid 40 Hz (rummets resonans i längsled? rummet är 8 m) och lite bråk i frekvensgången vid 70 och 90 Hz...
Man vill ju som vanligt inte köpa nåt färdigt så det blir till att fixa själv

Jag har av vanlig cellplast sågat till paneler som skulle kunna diffusera ljudet lite:

Dessa tänkte jag nog montera 4-8 st i taket. De skall övermålas med vanlig vägg/takfärg för att "täta" ytan på "frigoliten"
Sedan har jag byggt en form av "tubetrap"...
Ett 400 mm papprör som delats på mitten. 1450 mm långt.
Hål har sågats i detta med en "dosborr".
På insidan har jag limmat en "ljuddämpningsmatta" från Micro bildelar (strömningsmotstånd, luften går igenom men det går "trögt")
Röret har fått en ryggplatta och gavlar.
Röret är tomt för övrigt...
Dessa skall naturligtvis kläs in i lämpligt tyg...
En sorts dämppanel har oxå snickrats ihop...
5 "skikt" med början utifrån:
vågigt dämpskumgummi.
Hålad masonit
15 mm gullfiber "takskiva" (ganska tät gullfiber)
luftkavitet ca 40 mm djup
Lock på baksidan som stänger in luften
"lådan" skall målas...
Efter att ha gjort detta kom jag på en bättre idé

Jag sätter upp nytt gips på väggarna hemma i rummet så varför inte bygga en anpassad vägg där högtalarna sitter....
Jag tänkte att om man slår på en 95 regel och flyttar ut väggen på detta sätt så får man en massa möjligheter.
* jag kan få ett 100 mm djupt hål i mitten där jag kan fälla in en Plasma/LCD-tv.
* i hörnen kan jag göra ganska stora kaviteter 100 l per sida (25*4*1 dm) med en slits från golv till tak, en slits som man kan göra ställbar och på detta sätt få en avstämningsbar helmholtz basfälla...
* jag kan fälla in dämppaneler i vägen för mina OA51.3
* jag kan göra lite "spansk panel" med 100 mm rockwool, tyg och glesade diffuserande lister....
Man kan ju hitta på hur mycket som helst!
Kom gärna med idéer för denna vägg!!!
/Stefan