Hjälp med fräsning af baffel !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
guru

Hjälp med fräsning af baffel !

Inläggav guru » 2006-07-20 16:49

Behöver hjälp med att fräsa baffeln till mina blivande högtalare, det ska vara professionellt gjort med cnc fräs.

Är det nån som kan göra detta eller vet vart mankan vända sig ?

Självklart betalar jag för det.

Mvh

Användarvisningsbild
henrik

Re: Hjälp med fräsning af baffel !

Inläggav henrik » 2006-07-20 17:56

guru skrev:Behöver hjälp med att fräsa baffeln till mina blivande högtalare, det ska vara professionellt gjort med cnc fräs.

Då måste det vara några avancerade geometrier du ska fräsa? Annars finns det väl ingen anledning att köra med CNC. Runda hål med en precision på en tiondels milimeter fixar man ju till med en överhandsfräs. Även fyrkantiga går ju bra med rätt jigg.

Är det trä det gäller så är det bara att ta fram sina gula sidor och slå upp närmaste snickeri eller möbelsnickare och fråga dem.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-20 19:16

guru skrev:Behöver hjälp med att fräsa baffeln till mina blivande högtalare, det ska vara professionellt gjort med cnc fräs.

Är det nån som kan göra detta eller vet vart mankan vända sig ?

Självklart betalar jag för det.

Mvh

http://www.eniro.se/ :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-07-20 20:11

henrik skrev:

Då måste det vara några avancerade geometrier du ska fräsa? Annars finns det väl ingen anledning att köra med CNC. Runda hål med en precision på en tiondels milimeter fixar man ju till med en överhandsfräs. Även fyrkantiga går ju bra med rätt jigg.

Är det trä det gäller så är det bara att ta fram sina gula sidor och slå upp närmaste snickeri eller möbelsnickare och fråga dem.

//henrik

Nja så särskilt avancerat är det inte men jag är så förbenat trött på att få små glipor här o där när man fräser själv, nu får det va slut med hemmafräsandet :)

Finns det någon som lämnat in liknande jobb och kan rekommendera något företag ?

Mvh

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-20 21:27

i vilken region? det ska vara så billigt som möjligt gissar jag? ett som jag hade på gång var www.skogstekniska.se fast det ligger i hälsingland iofs. De var inte så jättedyra har jag för mig. Kanske 1700 för att såga ut pi60 lådor inkl material och fri frakt tyckte jag de sa. Det jag hört är det dyraste med att fräsa lådor är tiden det tar att programmera programmen som styr cnc-fräsen. Om jag hade haft programvara skulle jag kunna ha suttit hemma och fixat programmeringen och fått själva fräsningen billigt sa ett av företagen jag snackade med. De använde autosktech :-) De hade dessutom så mycket att göra så de skulle ha föredragit detta.

Hm jaså var det bara en baffel förresten. Det var ju inte så mycket då kändes hela mitt inlägg som lite overkill kanske :)

mvh
/Björn

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-07-20 21:48

Pinnick skrev: Det jag hört är det dyraste med att fräsa lådor är tiden det tar att programmera programmen som styr cnc-fräsen.

Kan man göra ett enkelt program är det nog guld värt.

Pinnick skrev:De använde autosktech :-)

Går det att övrföra något från det programmet till en cnc-fräs?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-20 22:45

nl1970 detta var enligt ett av stans bästa om inte det bästa snickeriet. det var 1,5 år sen så jag kan ha tagit fel. Men enligt dessa gjorde man ritning och hela sjabbalongen i autosketch. Jag har aldrig använt detta eller programmerat en cnc-fräs så jag har inte så stor insikt. :) Men saken var att de gärna gjorde jobbet men slapp programmeringen av verktygen, vilket de gärna överlät åt kunden i mån det var möjligt. De hade mer pengar att plocka / timme än att göra sånt tydligen.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-20 22:47

autocad....is the shit...det använde jag (eller latmasken ritade )

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-20 23:09

jag var tvärsäker att Svenne sa autosketch och inte autocad men men minnet kanske sviktar :) eller också sa han fel.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-20 23:58

Pinnick skrev:jag var tvärsäker att Svenne sa autosketch och inte autocad men men minnet kanske sviktar :) eller också sa han fel.

det kan mycket väl vara autosketch!

men dom flesta cncmaskiner kan ju använda sig av informationen från autocad...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-21 00:14

både autodesk och autocad är nog närbesläktade eftersom de kommer från samma företag, autodesk, så jag gissar att filformaten kan importeras mellan dem. Jag vet knappt vad autosketch gör. Men i autocad gjorde man ritningar i när man gick gymnasiet i alla fall :)
Nåja nog om det kanske :oops:

nl1970, själva fräsningen tar nog i runda slängar väl antar jag den tid det tar om man är normalbegåvad att programmera en fräs. Men det var väl just tiden att klura ut och beskriva hur fräsen ska fräsa som tog tid som jag fattade och att det var det som kostade pluring. Men som sagt. har aldrig pysslat med sånt, är bara vad en snickare sa som hastigast. :)

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-07-21 06:32

Pinnick skrev:i vilken region? det ska vara så billigt som möjligt gissar jag? ett som jag hade på gång var www.skogstekniska.se fast det ligger i hälsingland iofs. De var inte så jättedyra har jag för mig. Kanske 1700 för att såga ut pi60 lådor inkl material och fri frakt tyckte jag de sa. Det jag hört är det dyraste med att fräsa lådor är tiden det tar att programmera programmen som styr cnc-fräsen. Om jag hade haft programvara skulle jag kunna ha suttit hemma och fixat programmeringen och fått själva fräsningen billigt sa ett av företagen jag snackade med. De använde autosktech :-) De hade dessutom så mycket att göra så de skulle ha föredragit detta.

Hm jaså var det bara en baffel förresten. Det var ju inte så mycket då kändes hela mitt inlägg som lite overkill kanske :)

mvh
/Björn

Priset spelar snart ingen roll bara det blir bra :)

Regionen är Dalarna men med lite tur kanske företaget är villigt att skicka.

Ditt inlägg var inte overkill jag ska ringa skogstekniska.

Mvh

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-21 10:07

dalarna borde ha en del företag som håller på med cnc-fräsning? googla lite på cnc-fräsning? tycker jag hittade en del hits på bl.a www.industritorget.se
Ringa och fråga kan man ju alltid :)

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-07-21 11:45

Pinnick skrev:. Men det var väl just tiden att klura ut och beskriva hur fräsen ska fräsa som tog tid som jag fattade och att det var det som kostade pluring.

Om det bara ska fräsas en baffel med två-tre försänkta hål och en fasning på sidorna så går det snabbt att programera, men sen ska fräsen riggas och provköras så det går nog åt en del tid som dom vill ha betalt för.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-21 11:56

det är nog sant! pi60 skulle kosta några timmar á några hundra att programmera lät det som i alla fall.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-07-21 13:04

Skogstekniska verkade intresserade, ska slå dom en signal igen när deras semester är slut :)

Användarvisningsbild
neriks

Inläggav neriks » 2006-07-23 15:52

guru,

Jag har en 3-axlig CNC-fräs som jag bl a använder till att fräsa trähorn och högtalarbafflar med. Jag använder den även till att fräsa och gravera frontpaneler ... Maskinen klarar dimension på runt 800 x 600 x 100 mm. Hör av dig via PM om du är intressead :)

Återgå till DIY-forum