Faktiskt.se:s egna element till Forumhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PAL14

Faktiskt.se:s egna element till Forumhögtalare?

Inläggav PAL14 » 2006-07-24 13:16

Jag har läst att många här på Faktiskt.se har beklagat sig över brist på bra/användbara högtalarelement till sina hembyggen. Vilka egenskaper skulle då ett sådant "perfekt" element ha? Skulle det tom vara möjligt att skräddarsy tex ett bas/mellanregister element och ett diskantelement för intresserade här på forumet?

Kanske kan den blivande forumhögtalaren bestyckas med dessa element?

Men hur gör man?
Vem vet hur man specar föe önskat resultat, och har tid och lust?
Vem vänder man sig till för att beställa?

Jag tror mig minnas att Ingvar Öhman skrev i samband med presentationen av LTS trevägshögtalare att hos SEAS kunde man beställa mindre serier av specialbeställda element utan större "krångel"

Men hur i "allsindar" skulle man gå tillväga? Och är det överhuvudtaget en bra idé?

Med vänlig hälsning

Per Anders Lindström

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-24 15:54

Idén ær jættebra. Diskanter finns det, enligt min mening, alldeles utmærkta att køpa. Basar finns som ær bra, och duger inte dom kan få egenspecade (inom vissa grænser och material) hos Skaaning. Mellanregister ær værre. Skaaning kan gøra en del, men inte riktigt vad jag vill ha. Seas och SS har bra några bra, men inte tillræckligt bra. Jag vill ha ett med lætt membran (papp eller PP) och ær minst 6,5" och har underhængd motor med "ganska lång spole" før anvændning från ca 250-4000Hz. Typ.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-24 17:35

Jag vill inte verka negativ men jag har en känsla av att önskelistan blir rätt lång! Har ju själv (lite för kaxigt kanske) hävdat att de flesta tillverkare tillhandahåller "halvfabrikat" som man får göra klara själv. Nu tror jag inte att det är samma sak vi vill ha allihop utan helt olika saker.

IÖ är ju en aktad forumdeltagare som låtit ta fram egna element. Bättre underbyggda konstruktioner är säkert ovanliga!

Lilltroll & Koppen (säkert andra också) har ju också gjort en del mätningar och resultaten överaskade ju till viss del. Jag tycker att det vore intressant att utifrån de parametrar man till viss del kan påverka kunde förbättra några befintliga element.

/Jocke

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-24 20:39

Det gæller ju att børja i rætt ænde. Dom flesta hobby-høgtalarbyggare verkar børja med att titta på vilka element man vill bygga med och utgår från det. Jag føredrar att utgå ifrån vilka egenskaper jag vill ha på den færdiga høgtalaren, och sedan se om det finns något att køpa som passar applikationen.

Ska man bygga en forumhøgtalare så har sækert dom flesta en en massa egna idéer om hur sådana ska vara beskaffade. Men idén som sådan ær utmærkt. Det kan om inte annat ge insperation till folk till egna projekt eller varianter på en forumhøgtalare.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-24 21:07

Det känns inte riktigt som man kan ta fram ett element i små serier som gör jobbet bättre än något av dom tusentals som redan finns. Kanske på någon punkt eller två, men knappast kompromisslöst till en vettig kostnad.

Jag tycker allmänt att folk på faktiskt är lite tråkiga då man mest ser en massa Tymphany och Seas-element. Det finns faktiskt andra tillverkare, hörrni. :wink: Jag är så trött på 8545:or och Seas RLY-serie!

Men det är klart, det vore ju kul bara för att se om det går och hur bra det skulle gå.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-24 22:52

En liten 8546 kanske kunde pigga upp då? :D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-07-24 23:08

Vifa XG18 verkar vara ett bra (och billigt) element som iofs lider av liten slaglängd - kanske skulle detta gå att förbättra?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-07-24 23:17

bra ide' men svår att genomföra? Kan ni inte börja med att speca vad som är bra, därefter hur det skall uppnås?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-24 23:37

skrutten skrev:Vifa XG18 verkar vara ett bra (och billigt) element som iofs lider av liten slaglängd - kanske skulle detta gå att förbättra?

2st?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-24 23:44

markih skrev:bra ide' men svår att genomföra? Kan ni inte börja med att speca vad som är bra, därefter hur det skall uppnås?

Register?

Kon materiel/egenskaper/form/ styvhet/dämpning?

Korg: Utformning? Material?

Magnetsystem: Underhängd/överhängd?

Material i talspole? Lager, storlek, trådmaterial?

Kantupphängning?

Tja det finns nog fler frågor som behöver få ett svar! Erfarenheter?
/J

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-25 09:26

Jocke skrev:
markih skrev:bra ide' men svår att genomföra? Kan ni inte börja med att speca vad som är bra, därefter hur det skall uppnås?

Register?

Kon materiel/egenskaper/form/ styvhet/dämpning?

Korg: Utformning? Material?

Magnetsystem: Underhängd/överhängd?

Material i talspole? Lager, storlek, trådmaterial?

Kantupphängning?

Tja det finns nog fler frågor som behöver få ett svar! Erfarenheter?
/J

Vilka egenskaper vill man det færdiga elementet ska ha?

Register, sjælvklart. Men i øvrigt? Spridning, t.ex. Hur mycket spridning vill man ha? Hur høgt ska det gå att spela i det aktuella registret?
Hur mycket dist kan man acceptera? Vad får det kosta?

Nær det ær bestæmt kan man børja titta på saker som kon- och kantmaterial, motor, membrangeometri etc.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-25 12:08

Vi kommer ju obönhörligen in på kompromisser direkt. Om tex kollar på Bas/Mellan-ellement typ 6-8" som ju mycket av våra trådar handlat om så vill man ju både ha bra ljudtryck, hög ovre gränsfrekvens och god spridning samt användbara parametrar för hyggligt djup bas. För att återge bas fordras rejäl slaglängd och säkert också stor talspolediameter för auktoritet i återgivningen. Dessa egenskaper är varken bra för spridning eller övre gränsfrekvens!

Jag tror att en bra ingång för custom-element skulle kunna vara att finna ett standardelement med bra egenskaper för de parametrar man inte kan påverka utan att montera ner hela elementet och sedan se hur man kan påverka resten till det bättre!

/Jocke

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-25 12:12

Jocke skrev:Vi kommer ju obönhörligen in på kompromisser direkt. Om tex kollar på Bas/Mellan-ellement typ 6-8" som ju mycket av våra trådar handlat om så vill man ju både ha bra ljudtryck, hög ovre gränsfrekvens och god spridning samt användbara parametrar för hyggligt djup bas. För att återge bas fordras rejäl slaglängd och säkert också stor talspolediameter för auktoritet i återgivningen. Dessa egenskaper är varken bra för spridning eller övre gränsfrekvens!

Jag tror att en bra ingång för custom-element skulle kunna vara att finna ett standardelement med bra egenskaper för de parametrar man inte kan påverka utan att montera ner hela elementet och sedan se hur man kan påverka resten till det bättre!

/Jocke

Mycket enklare att bygga 3-vægare. Då slipper man mycket av kompromisserna och problemen.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-25 14:27

För alla er som har hängt upp er på 8545, 8546 och kanske till och med 8537:or eller rent av 8535:or... kolla in denna fina samling exotiska element och sluta vara såna trähattar!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-25 16:52

Max_Headroom skrev:
Jocke skrev:Vi kommer ju obönhörligen in på kompromisser direkt. Om tex kollar på Bas/Mellan-ellement typ 6-8" som ju mycket av våra trådar handlat om så vill man ju både ha bra ljudtryck, hög ovre gränsfrekvens och god spridning samt användbara parametrar för hyggligt djup bas. För att återge bas fordras rejäl slaglängd och säkert också stor talspolediameter för auktoritet i återgivningen. Dessa egenskaper är varken bra för spridning eller övre gränsfrekvens!

/Jocke

Mycket enklare att bygga 3-vægare. Då slipper man mycket av kompromisserna och problemen.

Varför då inte 4 eller ännu fler? Ju mer avancerade lösningar vi tillämpar desto större problem! Jag var nog uppe i 5-vägs innan jag lade planerna på en fulländad högtalare på hyllan! Den finns inte - det blir alltid kompromisser. Vi försöker tillämpa en teknink med (i bästa fall) 1% verkningsgrad i brist på bättre!

Köp öl och skivor i stället!

Trevlig sommar!

/Jocke

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-25 17:09

Jocke skrev:
Max_Headroom skrev:Mycket enklare att bygga 3-vægare. Då slipper man mycket av kompromisserna och problemen.

Varför då inte 4 eller ännu fler?

Dærfør att det i regel inte behøvs. 3 register får bort kompromissandet i bas/mellanregistret som en 2 vægare måste løsa.

Jocke skrev:Ju mer avancerade lösningar vi tillämpar desto större problem!

Ja, men en 2-vægare blir mer avancerad (åtminstone svårare att konstruera) æn en 3-vægare, æven om det inte verkar så från børjan. Jag byggt 2 vægare førr. Aldrig mer!

Forumet får naturligtvis gøra som det vill, men mitt lilla tips ær: Gå før en trevægare, man får så mycket gratisløsningar. Størsta problemet ær som sagt att få tag i vettiga mellanregisterelement. Seas har minst ett bra (æven om det inte passar till den høgtalare jag går och funderar på, men det ær ett specialfall).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-25 19:01

Jag hoppas att jag inte tagit entusiasmen ifrån dig. Har inga tankar på att stå i någons väg men det är också bra med lite ifrågasättanden för att veta om en tanke, idé eller projekt bär.

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-14 15:49

Vi resonerade på precis liknande sätt på en amerikansk epostlista, basslist, för ett antal år sedan. Det resulterade i elementet Shiva som idag är inne på version 5 och tillverkas av företaget Adire.

När det elementet kom fram gjordes det utifrån att vi var intresserade av ett element som var användbart i olika konfigurationer, således INTE optimalt för egentligen något, men tillräckligt bra. Det var riktigt kul när vi lyckades få ett pris som gjorde att så många kunde bidra med så många olika konstruktioner, men ändå med gemensam bas.

Skall ett element tas fram torde det första steget vara att bestämma ett pris som många kan acceptera. Exempelvis 1000:- styck. Sedan bör man få ca 200-250 elementbeställningar för att täcka en produktionsbatch. Då har man minimikraven för att se framåt.

Sen kan man prata parametrar och kantupphängningar ;-) OCH storlekar...

Med dessa förutsättningar torde det nästan vara intressantare att försöka få till ett gruppköp av tex INO B67.. tex en batch på 150 element när nästa beställning görs. KANSKE kunde detta minska den totala inköpskostnaden på ett sätt som kunde komma såväl oss som INO till godo..

Nåväl, jag har hållt mitt livs gruppköp redan... men någon annan kanske är intresserad av 300 mail om dagen och en klapp på axeln?

Återgå till DIY-forum