Komponenter till PSpice eller CircuitMaker?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

manw

Komponenter till PSpice eller CircuitMaker?

Inläggav manw » 2006-07-26 09:06

Tjena

Någon som kan hjälpa mig med komponenter till PSpice eller CircuitMaker?

Har begränsade versioner av dessa båda simuleringsprogram. Mitt problem är bara att det finns för få komponenter (transistorer) i CircuitMaker, och nästan inga i PSpice Student 9.1.

Har simulerat lite högtalarfilter i PSpice vilket gick kalasbra, men när jag skulle testa att simulera en förstärkare, fanns knappt några trissor :( I PSpice kanske biblioteken följer någon form av SPICE-Standard? Är ganska grön på SPICE än så länge (När jag körde det för första gången för länge sedan, då var man tvungen att manuellt skriva en nodlista, så jag föredrog att labba IRL)

I CircuitMaker ser biblioteksfilerna ganska okomplicerade ut, men jag vet inte vad alla parametrarna betyder, så med en förklaring i klartext så kanske man kunde knappa in dem själv, men har tyvärr inget sådant.

Har nån ytterligare demoversion av "SuperSpice", men den verkar ganska "roddig" vad gäller GUI i alla fall.

PSpice verkar vara den med bäst användargränssnitt, men inte mycket bra direkt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-26 11:10

Spice modeller till OP hittas hos tillverkaren, t.ex. Texas Instrument.

Jag själv kör TINA-TI, en gratis variant av TINA som Texas Instrument tillhandahåller. Naturligtvis med vissa begränsningar.

Ett tips kan vara att ladda ner den och på det sättet få massa med modeller. Jag antar att dom där i finns tillgängliga i vanligt spice format, kanske borde kolla detta innan jag skriver detta :?

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-26 14:55

Nu har jag kollat lite...
OP med mera är i spice format i TINA.
Däremot så är det ont om transistorer och vet inte i vilket format dom är i. Så TINA hjälper nog inte dig.

//Michael

Återgå till DIY-forum