Vart får man tag i tunn plywood eller liknande?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

Vart får man tag i tunn plywood eller liknande?

Inläggav norman » 2006-08-01 18:24

Vill ha tag i nåt tunnt trämaterial att limma på toppen av mina lådor som jag tänkt lacka, detta för att inte få lacksprickor i mdf-skarvarna. Skulle helst vilja ha tät plywood som är ca 1mm tjock, det finns ju hos modell/hobbyaffärer men då är bredden max 100 eller 200mm, skulle behöva minst 220mm bredd och 280mm längd...

Nån som vet vart man kan köpa eller har andra tips på material?
(för jag tror inte jag vågar slipa och lacka direkt på mdf:en då skarvarna alltid verkar börja synas efter nåt år...)

Vanligt fanér kanske kan fungera men är inte så tilltalande då det lättare spricker (materialet på toppen kommer troligen ligga "i luften" utan stöd från mdf:en en liten bit)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-01 18:36

Det finns infärgat laminat av typen perstorpsplatta eller liknande som har väldigt fin yta. Om du ändå tänker lägga på tunnt skikt runt hela högtalaren så kan väl det vara en tänkbar metod, där man slipper hela den tråkiga slipningen och lackningen.
NHT hade i alla fall tidigare ett sådant laminat, och de såg mycket proffsiga ut.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-08-01 19:42

Kan nog inte klä hela högtalaren med laminat.
En liten bild:
Bild

Kommer alltså ha trä på sidorna (som vanligt.. får skylla på dålig fantasi) och baffel och topp skall vara lackade.[/img]

Användarvisningsbild
Carsten

Inläggav Carsten » 2006-08-01 19:59

Sprutspackel!!! :D

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-08-01 20:39

Carsten skrev:Sprutspackel!!! :D

Sprutspackel brukar jag använda innan jag lackar, fast det brukar inte hjälpa mot att mdf:en rör på sig och gör att man ser skarvarna efter nåt år...

(kan kanske tillägga att skarvarna på bilden ej är slipade ännu, toppen kommer slipas ner så den blir helt plan)

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2006-08-03 02:47

http://www.segelflyget.se/mayasshop.html
Det som står som fanér är björkplywood (tämligen säker iaf).

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-08-03 10:05

Nusse skrev:http://www.segelflyget.se/mayasshop.html
Det som står som fanér är björkplywood (tämligen säker iaf).

Tack! har kollat där också (är ju en sån där segelflygare:)). Nackdelen är att jag måste beställa*... och det kanske är lite jobbigt att skicka, får ringa och höra hur dom gör när dom skickar såna flak. (annars får man väl ta motorseglaren dit och köpa :) )

Finns också tunn plywood (flygplansplywood) hos bröderna holm i sala, men där säljer dom bara hela jätteflak som blir lite väl dyrt då jag bara skall ha rätt små bitar.

*Kanske har glömt att säga att jag bor i Västerås.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-08-03 18:45

Så, nu orkade jag inte vänta och köpte 1mm plywood på hobbyaffärn här i stan. Den var lite för smal så jag får skarva... men det borde gå utan att det börjar synas, är ju så tunnt så det borde inte röra på sig så mycket.

(hoppas man inte får ångra att man är otålig.. :-) )

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2006-08-05 11:02

Undrar om jag inte sett en större bit flygplywood hos brorsan. Han är gammal avdankad segelflygtekniker. Annars kanske vi har nåt på klubben (Örebro Segelflygklubb). Jobbas ju inte så där jättemycket med trä nu för tiden. Om du ångrar dig kan jag ju kolla.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-08-07 20:37

Nusse skrev:Undrar om jag inte sett en större bit flygplywood hos brorsan. Han är gammal avdankad segelflygtekniker. Annars kanske vi har nåt på klubben (Örebro Segelflygklubb). Jobbas ju inte så där jättemycket med trä nu för tiden. Om du ångrar dig kan jag ju kolla.

Nu har jag skarvat och limmat fast plywood på ovansidorna, verkade funka bra. Men tack ändå!

Återgå till DIY-forum