Luxor högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Luxor högtalare

Inläggav JB » 2006-08-01 22:03

Jo det är så att jag har ett par äldre Luxor mellanregister som jag kanske hade tänkt att använda till ett projekt framöver, men grejen är den att jag inte har någon som helst info om dom... skulle vilja veta frekvensomfång tex så man vet vad man ska köra med för delningsfrekvens osv... dom ser ju ivarjefall rätt välbyggda ut och dom verkar även låta bra!

Bild

Så ser dom ut och på magneten står:

Luxor Briljant
10 cm-4304
48 04304-01

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Luxor högtalare

Inläggav PerStromgren » 2006-08-02 08:40

JB skrev:Jo det är så att jag har ett par äldre Luxor mellanregister som jag kanske hade tänkt att använda till ett projekt framöver, men grejen är den att jag inte har någon som helst info om dom... skulle vilja veta frekvensomfång tex så man vet vad man ska köra med för delningsfrekvens osv... dom ser ju ivarjefall rätt välbyggda ut och dom verkar även låta bra!

Om du ska lägga ned jobb på att bygga ett trevägssystem, så tycker jag du ska göra dig själv den tjänsten att köpa nya element. Högtalarindustrin har kommit långt sedan de där elementen konstruerades. Jag skulle gissa att ett Peerless/Seas/ScanSpeak-element för 300:- är bättre än det du har. Det är troligen inte värt en besparing på hundralappar att använda något man hittat i en gammal högtalare...

... om inte hela idén är återanvänding förstås! I så fall får du snällt mäta upp dem.

Ledsen att behöva regna på din parad! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-08-02 09:24

Jag slängde just dem mellanregistren och behöll diskanten istället....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-02 13:12

perstromgren skrev:I så fall får du snällt mäta upp dem.

..vilket innebär att man vadå? :)

Har ett par 2,3-3 tums fullregister som jag inte vet nåt om... vilka är de viktigaste parametrarna?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-02 14:23

phloam skrev:
perstromgren skrev:I så fall får du snällt mäta upp dem.

..vilket innebär att man vadå? :)

Har ett par 2,3-3 tums fullregister som jag inte vet nåt om... vilka är de viktigaste parametrarna?

Fs och Re bör åtminstone mätas, och en uppskattning av känslighet måste också till, för att kunna komma i närheten av en god konstruktion.

På följdfrågan svarar jag: vet inte, fråga en praktiker. :D Jag tror det finns rätt gott om metoder på nätet, annars.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-02 16:30

perstromgren skrev:
JB skrev:Jo det är så att jag har ett par äldre Luxor mellanregister som jag kanske hade tänkt att använda till ett projekt framöver, men grejen är den att jag inte har någon som helst info om dom... skulle vilja veta frekvensomfång tex så man vet vad man ska köra med för delningsfrekvens osv... dom ser ju ivarjefall rätt välbyggda ut och dom verkar även låta bra!

Om du ska lägga ned jobb på att bygga ett trevägssystem, så tycker jag du ska göra dig själv den tjänsten att köpa nya element. Högtalarindustrin har kommit långt sedan de där elementen konstruerades. Jag skulle gissa att ett Peerless/Seas/ScanSpeak-element för 300:- är bättre än det du har. Det är troligen inte värt en besparing på hundralappar att använda något man hittat i en gammal högtalare...

... om inte hela idén är återanvänding förstås! I så fall får du snällt mäta upp dem.

Ledsen att behöva regna på din parad! :D

Haha det är lungt.. tanken var faktiskt att jag skulle bygga ett väldigt billigt 3-vägs system och se hur det skulle låta.. fick nämligen högtalarna gratis, saknar dock basar och delningsfilter blir nog till att köpa nya isåfall.. och dom enda diskanterna jag har liggandes för tillfället är ett par 2" Blaupunkt diskanter tagna från orginalsystemet ur en Opel Omega -88 haha så dom är nog lite väl bugdet kanske ;)
Minns att dom var rätt välljudande i bilen ivarjefall.. men men..

Bild

Så ser dom ut ivarjefall.. men jag skulle nog inte behöva betala mycket för att få bättre diskanter än dom där ;)

Hursomhelst så har jag mätt både mellanregistrerna och diskanterna och dom är på runt 4 ohm allihop (dock inte 3 ohm som det står på diskanterna) och högtalare på 4 ohm är väl inte så vanliga idag såvida man inte köper bilhögtalare...

Så som ni kanske förstår så är det inget hi-fi projekt eller studiomonitorer jag tänkt bygga.. utan mer bara nåra lådor för att fördriva tiden.. sen kan man ju alltid byta ut högtalar-elementen senare :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-02 16:54

Trots allt tror jag det är fullt möjligt att hitta sämre diskanter, om man köper det billigaste som finns i dag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-02 21:29

paa skrev:Trots allt tror jag det är fullt möjligt att hitta sämre diskanter, om man köper det billigaste som finns i dag.

Jorå jag har nåra diskanter jag köpte för nåra år sedan för runt 150 kr/styck och dom låter bra mycket sämre än dom här!
Men som sagt Blaupunkt diskanterna har jag bara hört när dom satt monterade i bilen... notera att dom igentligen ska vara svarta men solen har sedan 1988 ändrat på det =P

Så jag tror säkert dom här högtalarna skulle kunna funka "hyggligt" ivarjefall bara man hittade nåra hyggliga 4 ohms basar och bygger en hyffsad låda (skulle vara kul att försöka bygga horn)... men rätta mig gärna om jag har fel.. men kom ihåg att det mest bara är ett bugdet projekt bara för kul :)

Men som sagt frekvensomfång skulle vara bra att veta på elementen... allt jag vet är att diskanterna pallar 25 watt (RMS?) vilket väl bör duga såvida man inte ska använda dom som PA högtalare ;)

(var här jag lyckades få tag på den infon.. tyska ebay, obs notera att dessa på länken inte är solblekta)
http://cgi.ebay.de/Hochtoener-Blaupunkt-Paarpreis-65mm_W0QQitemZ120014234489QQihZ002QQcategoryZ45614QQssPageNameZWD4VQQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting

Återgå till DIY-forum