Delningfilter i Mirage M 590i

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Delningfilter i Mirage M 590i

Inläggav Koffe » 2006-08-04 04:59

Vänner,

Jag är inte killen med lödkolven. För ett par år sedan läste jag något om att uppgradera komponentern i delningfiltern i mina Mirage M 590i (HiFidelity vill jag minnas)... Det låter lockande. Jag gillar grundljudet och hur de hanterar musik men om en uppgradering kan ge - mer av samma - då vill jag ha den.

Men som sagt - jag är inte killen med lödkolven. Är det någon som kan tippsa om vem som skulle kunna göra något sånt? OBS filtret skall inte "ändras", delarna skall bara ersättas med "ädlare" komponeter. Jag antar att man måste mäta upp specarna på de gamla komponenterna, eller? Gärna någon i Sthlm.

:-)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-04 13:46

I vilket nummer av highfidelity?

Är iofs skeptisk till sådana här grejjer. Tror det är lite av högtalartillverkarnas "himla med ögonen"-ämnen. Folk som byter ut komponenterna i deras högtalarkonstruktioner alltså. Oftast så har ju komponenterna som sitter där precis de egenskaper som de behöver ha för att fungera i konstruktionen. Byter man ut dem är det stor risk att det blir sämre, trots att komponenten i sig kanske är "bättre". Det kan tex vara elektrolyter som har en viss inre resistans som är beräknat med i kontruktionen och att den är använd så att ev. olinjäriteter inte spelar roll. Byter man ut den mot en fet polypropylen-kondensator så ändras ju den elektriska funktionen i filtret.

Samma med spolar, där finns det ofta verkligen inget att vinna på att byta ut dem. Möjligtvis järnkärnespolar som bytes mot enorma luftlindade med lika låg DC-resistans.

Men visst skulle jag kunna löda lite kanske om du ändå insisterar. :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-05 03:57

Har gått i genom gamla Hifidelity från -94 och framåt... fortsätter i morgon :-)

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2006-08-12 15:44

Ingenting är så bra att de inte går att förbättra! I många serietillverkade högtalare sitter det dessutom av kostnadsskäl komponenter av lägre kvalitet. Visst kan man förvänta sig en förändring och är den inte till det bättre så går det ju alltid att byta tillbaks.

Eftersom du inte är killen med lödkolven tycker jag att du ska skaffa en! Är högtalarna din käraste ägodel så kanske de inte är de första du ska gå lös på men de värsta som kan hända är ju att du får några nya hål i högtalarmembranen och lådorna hamnar i en urna.

Kör så de ryker, lycka till! :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-12 16:13

nu vet jag inte vad dessa högtalare kostar...men oftast när dom är någorlunda dyra så brukar väl alla komponenter mätas upp så att dom håller sig inom den satta specen som finns för resp komponent..

alltså vad skulle man isf tjäna på det :)

Återgå till DIY-forum