Paneldebatt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Paneldebatt

Inläggav Mr_Ekan » 2006-08-06 23:34

Jag har brottats med ett par dämppaneler så här mot slutspurten av semestern. Ambitionen har varit att bygga paneler som dämpar hyfsat* lågfrekventa reflexer, är flexibla samt inte väger för mycket. Med flexibilitet menas att de skall kunna dämpa såväl sidoreflexer, takreflexer som väggen bakom högtalarna. Sen har förhoppningen varit att slutresultatet inte skulle se ut som kattskit.

Hursomhaver begav jag mig till brädgårn' för att inhandla lite glasull. 95 mm i rulle gick på 169:-. Totalt ca 8 m2 ingick i det priset vill jag minnas. Glasullen kom senare att placeras i en ram av 15 mm furubräda med 118 mm djup:

Bild

Reglarna ämnar jag använda för att skruva fast panelerna i tak/vägg. Gjorde misstaget att köpa kvistren furu som vart en aning dyrt. Det blev helt enkelt lite overkill eftersom dörrfodret jag senare kapade upp till utanpåliggande ram inte var kvistren. Nedan syns fodret liggande mot golvet:

Bild

Det blev några möbelvinklar som drogs dit...

Kan konstatera att 45 graders gering av fodret till ytterramen kräver viss precision. Minsta avvikelse från denna vinkel blir bara skräp (fick såga upp nytt mtrl vill säga). Glasullen fann sedan sin plats i ramen...

Bild

...som sedan kröntes med profilerad skumplast från Specialplast på Odengatan i Sthlm:

Bild

Glasullen samt skumplasten mäter 1500*700 mm. Den effektiva ytan blir alltså något mindre ehuru dämpmaterialet hålls på plats av fodret. F ö har glasullen fått en viss komprimering i ramen så att grejerna ska sitta riktigt på plats. Slutligen en myspysbild där ena panelen flankerar semesterprojekt #2; iordningsställande av OA-12 till OA-12.3 :P.

Bild

//Ekan

* Tja vad kan det bli; 100 Hz?

PS. Betsning och klarlackning av panelerna kvarstår. Troligen blir det valnötsbets, såvida ingen annan överlägsen ytbehandling finns att uppbringa? DS
11010000

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-06 23:57

oj intressant :)

fast vore jag du skulle jag plocka ner dom igen....sätta en tunn mdf/plyfa eller whatever bakom och täta ordentligt....sen på med hålad masonite på framsidan och profilerade skumplasten som du har nu så skulle du få den att gå ännu djupare ;)

edit: glömde ju säga att dom va grymt snygga! Håkan gillar allmogefoder :wink:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-07 00:03

Grymt snygg. Räkna med 250Hz och sedan fallande nedåt till kanske 100 om du har tur. Om den skall gå djupare så krävs annan konstruktion. Jag vet inte men en membrankombination kanske skulle gå bättre i så fal, men då måste det bli lufttätt mot väggen...

Undrar om:

10 cm luft
membran
markskiva / gullfiber / sten*** vad det nu heter
evnt hålad masonit
profilerad skumplast med högre densitet än den på Specialplast på Odengatan
Och sedan då något trefvligt tyg på utsidan

Undrar om en sådan konstruktion skulle vara mera verksam under säg 125 Hz ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Michaels

Inläggav Michaels » 2006-08-09 21:48

Det såg ju inte dumt ut det där.. :)

Hur stort är rummet?
Betong eller?

Mvh Michael

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-09 22:04

gud va tråkiga alla är....skitsnyggt bygge å fasen inga kommentarer...

Användarvisningsbild
Michaels

Inläggav Michaels » 2006-08-09 22:12

Tråkiga?
Utveckla tack!

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-08-09 22:38

Rummet är gamla pojkrummet på ca 11 m2 med gipsväggar. Låter dämpat och fint även utan dessa paneler faktiskt.se. Har värre basresonanser att brottas med här i Götet.

Brad Pitt, tack för sympatin :) . Kanske fått fler vitsord om de varit betsade. Eller lackerade i innerfittarosa :) .
11010000

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-08-09 22:42

Ett poppigt Marimekkotyg hade säkert gett fler kommentarer (Fast det finns billiga liknande mönster hos JYSK, för 1/10 av priset
Jobbar för XTZ.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-10 05:33

APSNYGGA

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-08-10 18:24

Tjusiga och gör säkert nytta också! :)

För att få en bredbandsabsorbent som går lägre ned i registret (utan att den behöver bli tjockare) finns en del tips i en artikel / tidigare topic: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Saxat från artikeln:
ANALYSIS
So what can we learn from these graphs? First, it's evident that for all of the fiberglass types it's better to have twelve thinner panels spread more completely around the room than only six thicker panels covering less total surface area. All of the tests with 12 panels show the ringing decaying faster, and the bandwidth of the modes being wider, when compared to only six panels twice as thick.
For the density comparisons with 12 panels, in each case increasing the density reduced the ringing time and lowered each mode's Q more than the less dense versions. Likewise, in all tests of 12 panels the FRK facing improved absorption from the lowest 41 Hz mode to the 200 Hz upper limit displayed. The tests of six 6-inch thick panels show less of a trend, and in one case - 701 plain versus 701-FRK - the plain version appears a tiny bit better at the 42 Hz mode. The other modes hardly changed at all, but this might be due to covering less total room surface. This also shows that density appears to become less important when the panels are made thicker. However, even with only six 6-inch panels 705-FRK still emerges the clear winner, if only by a small amount at 42 Hz.

(FRK-varianten som nämns är helt enkelt glasfiberskivor med diffusionsspärr, ofta men inte alltid har de högre densitet än ”vanlig isolering"). Ena sidan har försetts med kraftpapper typ papperskasse/paketpapper samt en tunn aluminiumfilm typ skinkfolie. Den här varianten med högre densitet och diffusionsspärr finns att köpa på välförsedda brädgårdar men tas annars hem på beställning.)

Återgå till DIY-forum