Hjälp med delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Carsten

Hjälp med delningsfilter

Inläggav Carsten » 2006-08-08 16:22

Jag har precis byggt färdigt mina subbor och nu behöver jag hjälp med delningen! :D

Jag har 2 st W8-740E i varje låda och tänkte seriekoppla dom till 8 ohm.
Lådorna är på 36 l netto. Skulle vilja dela dom vid ca 100-150Hz!
Dom är avstämda neråt vid 30 Hz med 3" rör!

Som toppar har jag 5.25" och 1" som är avstämd neråt vid ca 65 Hz
Finns det någon vänlig själ som kan räkna på ett filter till basarna?
Basarna kommer att drivas med sep. slutsteg!

Mvh

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-08 17:00

Missförstår jag dig rätt om jag tror att du vill ha ett passivt filter?
Det är inte att rekommendera.

Om det ska vara aktivt å andra sidan... så kan jag inte hjälpa dig. Jag kan inte sånt. :(

Användarvisningsbild
Carsten

Inläggav Carsten » 2006-08-08 17:25

Är det bättre med aktiv deln. ?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-08 18:08

Jo, ett passivt filter så långt ned i frekvens ger dels stora förluster samt blir riktigt dyrt för tillräcklig branthet. En vettig spole i den storleksordningen blir riktigt dyr. Kärnlindad sådan blir billigare men ger åandrasidan olinjärt beteende vid högre nivåer. Kondingar är inte lika farligt men då rör det sig istället ofta om riktigt usla toleransvärden.

Användarvisningsbild
Carsten

Inläggav Carsten » 2006-08-08 18:41

Ok! Ett aktivt subbfilter är det som gäller alltså
Vart kan man köpa sånt?

Kan väl säga också att högtalarna ser ut som QRS Supernova(dock inte samma kvalite` :D )

manw

Inläggav manw » 2006-08-08 21:18

Om man är i alla fall något van med att bygga elektronik så kan man med all säkerhet hitta nåt färdigt (schema) på Internet. Annars är det inte så svårt att beräkna ett. Men har man inte pulat med elektronik förut så är nog en färdig lösning, eller byggsats att rekomendera.

Med ett aktivt filter, som bör delas 70 - 80 Hz, så behöver du dessutom ett separat slutsteg till basarna. Det räcker med ett slutsteg om det klarar att driva två basar, men två 4ohm paralellt kan vara lite väl låg impedans, så man kanske bör seriekoppla dem om man har två till ett slutsteg.

Det finns ju en uppsjö av färdiga subwooferförstärkare med inbyggda aktiva delningsfilter, så det enklaste är nog att titta efter ett sådant. Finns både fristående, och för inbyggnad har jag sett.

Användarvisningsbild
Carsten

Inläggav Carsten » 2006-08-08 22:19

Ett slutsteg för inbyggnad har jag redan, men jag anser att det inbyggda delningsfiltret är av så dålig kvalite`!

Jag hade tänkt att köra med 5.1 recivern på topparna och ext. slutsteg till basarna.Och eftersom det är 4st basar och jag tänkt att seriekoppla dom så blir det 8 ohm /kanal.

Om det finns byggsatser så är det nog inga problem, men jag vet inte vart jag ska leta någonstans!
Finns det några förslag??

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-08 22:26

Varför använder du inte bara recieverns inbyggda bassmanagement? Kopplar subbarnas slutsteg från sub-out och väljer alla andra högtalare som "small".

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-08-08 22:33

Försök leta rätt på ett begagnat Sentec EC-9. Borde gå att hitta för strax under tusenlappen... Det delar brantare (18 db/oktav LP/HP) än de inbyggda receiverfiltrena brukar göra (24/12 db/oktav LP/HP) och kommer innebära en klart hörbar förbättring för lite pengar.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-08 23:27

Om du har en reciever så förändras ju läget - jag tycker definitivt att du ska göra som nämnt ovan, använda recieverns filter och köra sub-out till ditt externa slutsteg. Billigt, smidigt och sannolikt helt OK.

Jag har tidigare gjort på likande vis, använd det inbyggda bass-management filtret på mitt ljudkort för att dela mellan basmoduler och toppar och det fungerade utmärkt. Mitt filter var dock 24 dB LP / 12 dB HP... men det borde din recievers också vara (jag ser ingen anledning att ha det tvärtom!).

Edit: Måste ha läst fel. 8O

Användarvisningsbild
Carsten

Inläggav Carsten » 2006-08-09 00:46

Martin skrev:Varför använder du inte bara recieverns inbyggda bassmanagement? Kopplar subbarnas slutsteg från sub-out och väljer alla andra högtalare som "small".

Det ska helt klart prova! :D Visste inte att det funkade så!
Måste nog läsa instruktionsboken en gång till! :oops:

Tack för alla svar :)

Återgå till DIY-forum