Hjälp med funderingar runt absorbent & akustikförbättrin

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
b_w

Hjälp med funderingar runt absorbent & akustikförbättrin

Inläggav b_w » 2006-08-08 16:58

Sitter och funderar på hur jag skulle kunna göra några lätta akustiklösningar och ni här på forumet verkar hemma på detta.
Jag har precis fått tag på projektor och i samband med det så satte jag upp en hylla för projektorn & en duk på väggen.

Redan efter dom två ändringarna så tyckte jag mej märka tydlig skillnad?!?
(Ganska kala väggar innan)

Är det ren inbillning eller kan det ha blivit lite ändringar?

Hur som helst så lägger jag in en bild här..
Och jag tänkte att ni kanske har lust att beskriva hur jag skulle kunna lösa akustiken lite bättre med några "panelabsorbenter" ?

Ladda gärna hem bilden och ändra/lägg till förbättringar och platser där en absorbent skulle göra skillnad!

http://img434.imageshack.us/my.php?image=rummetyv6.jpg

(Får inte bilden att automatiskt öppnas när man öppnar tråden?)

Användarvisningsbild
b_w

Re: Hjälp med funderingar runt absorbent & akustikförbät

Inläggav b_w » 2006-08-09 13:23

b_w skrev:Sitter och funderar på hur jag skulle kunna göra några lätta akustiklösningar och ni här på forumet verkar hemma på detta.
Jag har precis fått tag på projektor och i samband med det så satte jag upp en hylla för projektorn & en duk på väggen.

Redan efter dom två ändringarna så tyckte jag mej märka tydlig skillnad?!?
(Ganska kala väggar innan)

Är det ren inbillning eller kan det ha blivit lite ändringar?

Hur som helst så lägger jag in en bild här..
Och jag tänkte att ni kanske har lust att beskriva hur jag skulle kunna lösa akustiken lite bättre med några "panelabsorbenter" ?

Ladda gärna hem bilden och ändra/lägg till förbättringar och platser där en absorbent skulle göra skillnad!

http://img434.imageshack.us/my.php?image=rummetyv6.jpg

(Får inte bilden att automatiskt öppnas när man öppnar tråden?)

Kan inte vara möjligt att ingen av er 50 som varit in på tråden inte vet ? :)

Kom igen nu! Jag vet att ni kan!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-09 13:35

He in lite bokhyllor längs väggarna. Eller några andra möbler. Saker i allmänhet tror jag hjälper i ditt fall.

Jag tror inte det hjälper så mycket att ställa in absorbentpaneler som bara täcker någon % av rummets ytor. Möjligtvis några stora saker bakom högtalarna som räcker från golv till tak, men jag är osäker om det blir bra med det kala rum du har i övrigt. Risken är att det gör saken värre..

Så in med mycket prylar. :) Och flytta ut soffan från väggen några dm.

Användarvisningsbild
b_w

Inläggav b_w » 2006-08-09 14:13

Martin skrev:He in lite bokhyllor längs väggarna. Eller några andra möbler. Saker i allmänhet tror jag hjälper i ditt fall.

Jag tror inte det hjälper så mycket att ställa in absorbentpaneler som bara täcker någon % av rummets ytor. Möjligtvis några stora saker bakom högtalarna som räcker från golv till tak, men jag är osäker om det blir bra med det kala rum du har i övrigt. Risken är att det gör saken värre..

Så in med mycket prylar. :) Och flytta ut soffan från väggen några dm.

Okej.. ska kolla upp det med bokhylla.
Men om man sätter upp paneler bakom högtalarna då? Skulle det hjälpa något?
Sett många gjort det, dom verkar väldigt nöjda dessutom :).

Måste kunna ge mej lite fler förslag? :)

Förstareflexen vill jag få bort.. Hur gör jag sånt lättast?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-09 14:17

Första rekommendationen brukar vara heltäckningsmatta.
Heltäckning betyder som det låter.

Så här svarade iö på frågan om väggen bakom högtalarna i "en liten intervju":
"Väggen bakom högtalarna är viktig att dämpa om högtalarna står mycket nära väggen. Står de en bit ifrån, säg mer än 70 - 80 cm, så stör inte väggen fullt så farligt fult längre. Men det är klart att återgivningen fortfarande blir korrektare om väggen dämpas."

Kan även rekommendera föredragen om "Att kombinera ljud & Bild"
som Ingvar höll på Arken 2004:
http://www.lts.a.se/teknik/foredrag.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-09 14:27

Alltså om det ska vara någon vits med dämppaneler bakom högtalarna så tror jag du behöver få ner efterklangen generellt i rummet rejält och diffusera ut reflexer.

Så börja med att möblera rummet rejält. Bokhyllor på flera väggar tex, växter, en till matta mot fönstret, nån fåtölj där. Några stora fikusar eller nåt tavlor och prylar på väggarna.

Sedan när det är gjort och akustiken är behagligt balancerad i själva rummet kan du börja fundera på att dämpa första reflexen bakom högtalarna. Men sätt då ordentliga paneler som går från golv till tak och är metern breda och som dämpar bredbandigt, långt ner i mellanregistret alltså. Men någon annan kan nog ge tips om hur de kan se ut.

Sidoreflexerna (i väggarna åt sidan) är det minsta problemet i ditt rum iom att du möblerat på den ledden. Det gör att de reflexerna kommer långt efter och påverkar inte ljudbilden så mycket. Det som kan vara ett större problem är basen, särskillt med soffan placerad precis intill väggen. Antagligen har du en rejäl höjning någonstans i mellanbasen. Ett enkelt och diskret sätt att få bukt med denna höjning är en fullparametrisk eq där du helt enkelt drar ner den frekvensen.

Ett annat sätt är sk tubetraps som man stämmer av och lägger bakom soffan tex. Dessa hjälper inte så mycket mot själva höjningen men sänker q-et på resonansen så att den inte ringer lika illa. Detta är nog främst ett problem med hårda väggar av betong och kanske inte behövs om du har eftergivliga gipsväggar.

Användarvisningsbild
b_w

Inläggav b_w » 2006-08-09 18:40

Martin skrev:Alltså om det ska vara någon vits med dämppaneler bakom högtalarna så tror jag du behöver få ner efterklangen generellt i rummet rejält och diffusera ut reflexer.

Så börja med att möblera rummet rejält. Bokhyllor på flera väggar tex, växter, en till matta mot fönstret, nån fåtölj där. Några stora fikusar eller nåt tavlor och prylar på väggarna.

Sedan när det är gjort och akustiken är behagligt balancerad i själva rummet kan du börja fundera på att dämpa första reflexen bakom högtalarna. Men sätt då ordentliga paneler som går från golv till tak och är metern breda och som dämpar bredbandigt, långt ner i mellanregistret alltså. Men någon annan kan nog ge tips om hur de kan se ut.

Sidoreflexerna (i väggarna åt sidan) är det minsta problemet i ditt rum iom att du möblerat på den ledden. Det gör att de reflexerna kommer långt efter och påverkar inte ljudbilden så mycket. Det som kan vara ett större problem är basen, särskillt med soffan placerad precis intill väggen. Antagligen har du en rejäl höjning någonstans i mellanbasen. Ett enkelt och diskret sätt att få bukt med denna höjning är en fullparametrisk eq där du helt enkelt drar ner den frekvensen.

Ett annat sätt är sk tubetraps som man stämmer av och lägger bakom soffan tex. Dessa hjälper inte så mycket mot själva höjningen men sänker q-et på resonansen så att den inte ringer lika illa. Detta är nog främst ett problem med hårda väggar av betong och kanske inte behövs om du har eftergivliga gipsväggar.

Vill inte ha några vrålstora absorbenter i rummet.. trodde att man kunde lösa mycket i "normala" absorbenter/tavlor..

Vill ha kvar mycket av vardagsrumskänslan.. men tackar för tipsen!

fullparametrisk eq? Vad är det för något ?

Det är betongväggar bakom högtalarna.. gipsväggar bakom soffan.

Kom gärna med fler tips!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-09 19:41

Tja, vrålstora behöver de ju inte bli. Man kan ju betrakta dem som en del av väggen och "tapetsera" dem med ett snyggt tyg så att de ser ut som snygga fondväggar. Det borde inte inkräkta på vardagsrumskänslan.

Jag tycker det är värre med sådana små tavlor och ramar som står/hänger här och där i hörnen mm. De drar uppmärksamhet och frågor till sig på ett annat sätt.

En parametrisk eq är en equaliser som dämpar/förstärker en viss frekvens som går att ställa in. En fullparametrisk eq går även att ställa in hur brett kring frekvensen som det ska dämpas/förstärkas.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-08-10 18:37

Det som jag nyss knäppte in i Mr Ekans paneltråd passar ju även här: "....finns en del tips i en artikel / tidigare topic: ..." http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Både bilder och diagram samt en del förklaringar. Hur relativt stora stora absorbenter kan te sig jämfört med mindre "tavelvarianter" i ett vardagsrum kan du få lite uppfattning om från Salong Vermin på medlemspresentationer. Håller med Martin, "mindre och här och där" kan dra mer uppmärksamhet till sig. Har man god fantasi kan man dölja och maskera mycket. Min egen fantasi är väl inget vidare kanske ... :roll:

Återgå till DIY-forum