Bygga egen Skivspelare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Waxxarn

Bygga egen Skivspelare

Inläggav Waxxarn » 2006-08-13 12:53

Är det svårt att bygga en egen? vad ska man tänka på? HUr krångligt är det att bygga en egen arm?

:)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Bygga egen Skivspelare

Inläggav Bill50x » 2006-08-13 14:12

Waxxarn skrev:Är det svårt att bygga en egen? vad ska man tänka på? HUr krångligt är det att bygga en egen arm?

:)

Vill du bara bygga något som låter är det egentligen ganska enkelt. Det svåra rent mekaniskt är väl skivtallriken, det är inte alla som kan svarva till runda saker med 30 cm´s diameter... Allt annat handlar mest om dimensionering (tex vinklar och mått på en tonarm) och det är "bara" att räkna rätt.

Ska du däremot få det att låta bra så börjar det bli svårare. Du ska få tallriken att snurra utan vibrationer, i rätt hastighet och utan svaj. Lagren ska inte ge några vibrationer. Skivspelaren ska vara resistent mot utifrån kommande vibrationer men också mot de som orsakas av nålens vandring i skivspåret.

Tonarmen är ett annat kapitel, det finns ett antal skolor från stabila kraftiga armar med precisionslager till lätta en-punktslagrade diton avsedda för pickuper med mjuk fjädring.

Om du vill ha något meningsfullt att pyssla med på kvällarna de närmaste åren så kan konstruktion av en skivspelare vara lämpligt.... :D

/ B

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-13 14:29

det finns en tråd angående just armen här i diy forumet. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=10410
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2006-08-14 10:54

å fan, det var lite krångligare än jag trodde.... :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-14 12:56

Waxxarn skrev:å fan, det var lite krångligare än jag trodde.... :)

Mekanik är lika svårt som elektronik, bara annorlunda 8)

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-14 13:07

Waxxarn skrev:å fan, det var lite krångligare än jag trodde.... :)

Man kan ju göra det lite lättare för sig:

Hitta skrotspelare som var och en är delvis OK, kanske en med OK motor, en med bra lager och tallrik, bygg ihop alltihop i ett tjusigt chassie, och skaffa en tonarm på nåt sätt.

Kolla på www.naqref.com under diy-delen, där har han ett skivspelarbygge som börjar med sånt man köpt på loppis, och sen sist nytt det som inte kunde hittas.

Gamla Dual - verk: 505 t ex, kan vara en början för tallrik och motor, hittas ofta billigt. Fast man kan behöva köpa 2-3 st för att hitta en bra motor och ett bra lager.

En bra tonarm kan ta mer tid eller bli dyrare, men det går nog att hitta billigt, det med. Åter: Dual kan vara bra att börja leta efter.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till DIY-forum