ok...bra tips, ska ta kontakt med denna Svante, hans program kostade ju praktiskt taget ingenting, 25€ är ju potatis jämfört med flera tusen kronor för de andra program som finns.
Här kommer fakta på allt:
TANGBAND w3-871s
RESONANS FREKVENS 110Hz
VAS 1,66L
QTS 0,59
BASREFLEX 5,7L
BASRÖR 35MM I DIAMETER - LÄNGD 60MM
88Hz (-3dB)
60Hz (-8dB)
16MM MDF
2ST SIDOR 300*195MM
2ST TOPP/BOTTEN 195*130MM
2ST FRONT/BAK 268*130MM
Jag limmade alla sidor med vanligt Cascol trälim men skruvade bottenplattan så att man kan öppna den ifall man vill, all tätning gjordes med terrariesilikon som jag hade över sen jag lagade mitt ödlehem...skillnaden mellan detta och vanligt siliokon är att det inte innehåller antimögelmedel (giftigt för ödlor) och det stinker inte som vanligt silikon. Det kostar lika mycket som vanligt så ja...spelar kanske ingen roll...
Elementen är placerade 85mm i sidled kontra 100mm i höjd räknat ifrån övre hörn på baffeln. Bara siffror jag tog ur luften som sagt, anledningen vara att jag kollade på öppen baffel konstruktioner och där placerade man gärna elementet upp i ett hörn (av nån anledning) och detta tyckte jag såg coolt ut.
Basröret (biltema, låg och skräpade i en kompis låda) är placerat 80mm sidled och 55mm höjdled räknat ifrån nedre hörn.
Kontakterna är Biltema 20:- eller nått för 2 st. Kabeln är vanlig billig (5-10kr/m) högtalarkabel i koppar.
Jag spelade dem jämte Lancetta (med samma element) och skillnaden var att mina hade inte lika djup bas men den spelade snabbare och med mer "punch". Jag spelade Björk, Queens of the Stoneage, Aphex Twin och Bo Kaspers Orkester. Jag föredrog ljudet i mina lådor kontra Lancettorna, det var ljusare och lite snabbare i responsen, framförallt då man spelade rock och techno. I försvar till Lancettorna var de mjukare och behagligare att lyssna på när man spelade Bo Kaspers...men som sagt jag har inte nån djupbas i dessa 5,7L lådor...
Just nu funderar jag på att klä lådorna, men min budget brände jag på krogen igårkväll så jag tar gärna emot alla tips för en jättelågbudget grej man kan göra för att snygga till dem.