Notchfilter till bredbandshögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

henko

Notchfilter till bredbandshögtalare

Inläggav henko » 2006-08-18 18:18

Hej!

Lite frågor:

1. Vad är ett notchfilter och varför har man det?

2. Hur räknar man på ett sådant filter ifall man vill ha ett?

Har ett par tangbandare som jag bygger ihop nu. Mina första DIY högtalare...

Dessa element : http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w3-871s.htm

ska sitta i en 5,7 L basreflex med 3,5cm rör med längd på 6 cm i 16mm mdf.
De är avstämda till ca 80Hz.

Anledningen till att jag frågar är att det verkar som om de flesta bredbandskonstruktioner har detta notchfilter, och de måste de ju ha av en anledning...

Tacksam för all hjälp! :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-18 18:50

Det är väl främst bredbandare med större, och mer specifikt, med dubbelkon, som brukar behöva notchfilter. Dom brukar ha en kraftig resonanspeak i diskantområdet som kan filtreras bort med ett notchfilter. Det är alltså avstämt till en viss frekvens som den mer eller mindre bredbandigt filtrerar bort, allt efter vad som behövs.
Den där specen som du visar ser inte ut att behöva något notchfilter, men det är uppmätt i den verkliga lådan som sanningen visar sig, och det kan vara fler saker än en resonans i diskantområdet som behöver rätas ut.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

henko

Inläggav henko » 2006-08-19 13:51

Ok. Jag kollade på Lancetta byggsatsen ifrån Strassacker (http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... tta_en.htm) och där har de ett notchfilter på just detta element ifråga.
Det var därför jag undrade, men som sagt det skiljer ju en hel del på volym och design på min klassiska basreflex och denna lancetta som påminner mer om ett klassiskt horn.
Men du vet inte specefikt hur man räknar på detta ifall det nu skulle låta skumt i min basreflexlåda?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-19 16:18

Det har med utformningen av baffeln samt elementets placering att göra. Att det är basreflex påverkar inte ett notchfilter.

Vad du kommer behöva är baffelstegs kompensering, sen eventuellt en notch efter att det har gjort sitt jobb.

Edit: Alltså, elementet i sig behöver knappast en notch. Det har en väldigt jämn återgivning utan tydliga uppbrytningar. Men med en icke helt lämplit designad baffel kan du stöka till frekvensgången rejält och en notch kan behövas.

henko

Inläggav henko » 2006-08-19 18:20

Jag vet inte om detta hjälper men en bild på bygget, placeringen av elementet på baffeln är helt estetiskt och jag har inte räknat nått med baffelgrejs innan jag placerade ut det.

Men kan man räkna med nån formel på denna baffelstegs kompensering?

Bild
Bild
Bild
Bild

(dämpningen består av frugans slaktade yogamatta... :) )

Allt material är hittegods och lite biltema...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-19 19:14

henko skrev:(dämpningen består av frugans slaktade yogamatta... :) )

Allt material är hittegods och lite biltema...

Ritningar mått, mätdata och hörselrapport!!!!!!!!!! Bitte!!!!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-19 19:59

Utan frekvensgångsmätning i flera riktingar blir beräkningarna bara kvalificerade gissningar.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-08-19 23:41

Svantes program edge fixar nog baffelsteget i ett huj...
http://user.faktiskt.io/svante/edge/
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-20 12:13

Grattis! Den där baffeln kommer inte orsaka några bekymmer. Assymetriskt placerat element i två dimensioner är så bra som det blir i princip.

Ladda ner Edge som länkades ovan, mata in måtten på baffel och elementets position, sen ser du hur ditt filter bör se ut. Bara en spole och två motstånd.

henko

Inläggav henko » 2006-08-20 14:13

ok...bra tips, ska ta kontakt med denna Svante, hans program kostade ju praktiskt taget ingenting, 25€ är ju potatis jämfört med flera tusen kronor för de andra program som finns.

Här kommer fakta på allt:

TANGBAND w3-871s

RESONANS FREKVENS 110Hz

VAS 1,66L

QTS 0,59

BASREFLEX 5,7L

BASRÖR 35MM I DIAMETER - LÄNGD 60MM

88Hz (-3dB)

60Hz (-8dB)

16MM MDF

2ST SIDOR 300*195MM

2ST TOPP/BOTTEN 195*130MM

2ST FRONT/BAK 268*130MM

Jag limmade alla sidor med vanligt Cascol trälim men skruvade bottenplattan så att man kan öppna den ifall man vill, all tätning gjordes med terrariesilikon som jag hade över sen jag lagade mitt ödlehem...skillnaden mellan detta och vanligt siliokon är att det inte innehåller antimögelmedel (giftigt för ödlor) och det stinker inte som vanligt silikon. Det kostar lika mycket som vanligt så ja...spelar kanske ingen roll...

Elementen är placerade 85mm i sidled kontra 100mm i höjd räknat ifrån övre hörn på baffeln. Bara siffror jag tog ur luften som sagt, anledningen vara att jag kollade på öppen baffel konstruktioner och där placerade man gärna elementet upp i ett hörn (av nån anledning) och detta tyckte jag såg coolt ut.

Basröret (biltema, låg och skräpade i en kompis låda) är placerat 80mm sidled och 55mm höjdled räknat ifrån nedre hörn.
Kontakterna är Biltema 20:- eller nått för 2 st. Kabeln är vanlig billig (5-10kr/m) högtalarkabel i koppar.

Jag spelade dem jämte Lancetta (med samma element) och skillnaden var att mina hade inte lika djup bas men den spelade snabbare och med mer "punch". Jag spelade Björk, Queens of the Stoneage, Aphex Twin och Bo Kaspers Orkester. Jag föredrog ljudet i mina lådor kontra Lancettorna, det var ljusare och lite snabbare i responsen, framförallt då man spelade rock och techno. I försvar till Lancettorna var de mjukare och behagligare att lyssna på när man spelade Bo Kaspers...men som sagt jag har inte nån djupbas i dessa 5,7L lådor...

Just nu funderar jag på att klä lådorna, men min budget brände jag på krogen igårkväll så jag tar gärna emot alla tips för en jättelågbudget grej man kan göra för att snygga till dem. :D

henko

Inläggav henko » 2006-08-20 14:21

just jag glömde nästan "tassarna" under högtalarna kommer ifrån Ikea. Vi köpte en hylla och det följde med en massa olika tasssar och de spikade jag på. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-20 14:43

Tretummaren från TB verkar så "knäpp" att vi borde köra en tråd med den och ha en TB-blast.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-20 16:20

soundbrigade skrev:Tretummaren från TB verkar så "knäpp" att vi borde köra en tråd med den och ha en TB-blast.

Få väl se om det går bättre än med Tangbandtävlingen:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =0&thold=0
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-20 16:58

paa skrev:Få väl se om det går bättre än med Tangbandtävlingen:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =0&thold=0

Där har jag missat nåt. Men det kanska var ett par år sedan det tävlades??
Fast på Göteborgsblasten fanns det ett par TangBandare och DE var roliga att uppleva.

henko

Inläggav henko » 2006-08-22 10:55

Du hade ju också byggt med TB Soundbrigade, men har du provat bredbandsvarianterna?
Jag e sugen på att prova de större bredbandselementen till kanske ett horn (när jag lärt mig räkna på det)...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-22 12:24

henko skrev:Du hade ju också byggt med TB Soundbrigade, men har du provat bredbandsvarianterna?
Jag e sugen på att prova de större bredbandselementen till kanske ett horn (när jag lärt mig räkna på det)...

Himla oinsatt i TB-elementen.

Jag har 5" och vet att det finns 3or som är bra bredbandare och så 4" - men NO KOLL AT OLL.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-22 13:34

Fyrtummaren W4-1320 kan jag rekommendera. Riktigt högkvalitivt element. Har byggt en basreflex konstruktion med dom som blev riktigt bra. På diyaudio.com har jag sett några byggen med detta element också, bla. horn och transmissionslinjer.

Det kostar en bra bit mer än W3-871 men det är rätt så exklusivt också, lång slaglängd, underhängd motor, kortslutningsringar etc.

Användarvisningsbild
samohT

Inläggav samohT » 2006-08-24 14:16

Nwalmaer skrev:Fyrtummaren W4-1320 kan jag rekommendera. Riktigt högkvalitivt element. Har byggt en basreflex konstruktion med dom som blev riktigt bra. På diyaudio.com har jag sett några byggen med detta element också, bla. horn och transmissionslinjer.

Hej,

Impedanskurvan för W4-1320 som finns på TB's hemsida är ju väldigt ojämn. Vad beror det på, och vad innebär det?

Ofta har jag hört sägas att små ojämnheter i impedanskurvan orsakas av olinjäriteter i upphängninen.

/Thomas

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-24 14:32

Jag kan tänka mig att det kan bero på att en del av upphängningen är coatad med epoxy, förmodligen för att bryta upp resonanser. Sen kan det väl ha att göra med ventilation bakom spider och kanske läckage genom faspluggen vid vissa frekvenser.

Frekvenskurvan är ju inte heller särskilt jämn. Men det är den sällan på fullrange-element och är man intresserad av "fullrange-ljudet" så är det väl oftast inte ett problem. Det finns ju andra fördelar om man säger så.

henko

Inläggav henko » 2006-08-24 15:30

Du skulle inte vilja lägga upp nån bild på ditt TB bygge Nwalmaer? Hade varit kul att se!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-24 20:33

Jomenvisst. Ingen kamera nu men här är en render:

Bild

henko

Inläggav henko » 2006-08-24 21:06

Snyggt!
Seriöst med 3d rendering...mått, material osv. ?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-24 22:30

19 mm MDF med svart läder, sidor i trä (valfritt, sidorna är utbytbara).
Dom mäter 32x24x12 cm exkl. sidopanelerna.

Ca. 5 liter portat vid drygt 70 hz. Enkelt baffelstegs-filter.

Har planer på en detaljerad byggbeskrivning på nätet men får aldrig tummen ur.

henko

Inläggav henko » 2006-08-25 09:09

Hur beräknar man de "öppningarna" du har istället för basportarna? Är det den totala volymen av basporten som man får omvandla till en ny volym fast mer rektangulär?...kanske lite snurrig fråga....
Jag gillar inte basportar nämligen, tycker de är fula...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-25 14:49

Jag gillar inte heller rör och försöker undvika dom.

I Bassbox 6 så kan man simulera rektangulära (och triangulära om man nu vill det) portar. Sen kan man ta mynningsarean och längden från det till exempelvis LSPCad och simulera hela högtalaren därifrån.

Tester visar att det stämmer rätt bra.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-25 16:03

Nwalmaer skrev:Jag gillar inte heller rör och försöker undvika dom.

I Bassbox 6 så kan man simulera rektangulära (och triangulära om man nu vill det) portar. Sen kan man ta mynningsarean och längden från det till exempelvis LSPCad och simulera hela högtalaren därifrån.

Tester visar att det stämmer rätt bra.

Du kan ju ha kanaler som är avsmalnande (fast tvärtom) och lite andra effekter ...

Återgå till DIY-forum