Slutsteg på >200watt sökes

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

Slutsteg på >200watt sökes

Inläggav norman » 2006-08-20 10:17

Har lite funderingar på om man inte borde bygga nya slutsteg som är lite kraftigare än mina crescendo millenium (AoE) på 90watt. Finns det några vettiga konstruktioner med schema och layout på slutsteg med mer än 200watt*?

Skulle vara bra med en hyffsat enkel konstruktion med inte alltför dyra komponenter (kylflänsar och trafo kan jag få tag på billigt hoppas jag).

Har letat lite förut men inte hittat nåt (kan ju vara blind....), (får även en känsla av att jag kanske ställt frågan förut...)

*gärna mycket mer än 200 iof... :)

(ett alternativ är kanske att köpa ett behringersteg och bygga om lite för att få det tyst)

Användarvisningsbild
martin1678

Inläggav martin1678 » 2006-08-20 13:03

inte classD ifrån 41hz.com då? finns ju endel kraftiga grejer där men kanske är lite dyrt

henko

Inläggav henko » 2006-08-20 13:59

kolla även www.chipamp.com:)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-08-20 14:11

Tack för svaren! Klass D kanske kan bli aktuellt till basarna men till övre register vill jag nog ha ett hederligt AB-steg :) Helst vill jag nog bygga upp det diskret då det brukar kunna bli bättre prestanda än färdiga förstärkarkretsar.

manw

The Leach Superamp!

Inläggav manw » 2006-08-20 22:18

The Leach Superamp såklart :wink: Skall tydligen ge 270W / Kanal som det står i texten. http://users.ece.gatech.edu/~mleach/superamp/

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-20 22:39

Jag kan vara ute och cykla, men höll inte Morello och någon mer på med en iterativ förfining av Halcro-schemat för att konstruera "världens mest lågdistande förstärkare" i en rolig tråd på något av våra olika forum för hifi? Det var ett par år sedan, tror jag. Vore kul om någon byggde ihop det där slutsteget någon gång! Jag har försökt söka, men hittar inte tråden någonstans dessvärre.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-08-21 08:43

Morgan skrev:Jag kan vara ute och cykla, men höll inte Morello och någon mer på med en iterativ förfining av Halcro-schemat för att konstruera "världens mest lågdistande förstärkare" i en rolig tråd på något av våra olika forum för hifi? Det var ett par år sedan, tror jag. Vore kul om någon byggde ihop det där slutsteget någon gång! Jag har försökt söka, men hittar inte tråden någonstans dessvärre.

Ær det XTF du menar?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-21 09:20

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-21 12:45

Ja, visst var det XTF jag menade! Och det är visst Pabo och Nagref som är de mest drivande karaktärerna. En sådan vore det kanske kul att bygga ihop? Någon skall ju vara den förste...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-08-23 20:43

Leach superamp ligger ju rätt till när det gäller effekt, dock hittar jag inga mätningar på distortion och vilka laster den klarar o.s.v. Jag kanske letar för dåligt?... :)
Nån som vet nåt mer om den?

XTF är ju intressant, fast jag är kanske lite för feg för att bygga nåt som inte är provat (kan ju som sagt kanske bli lite problem med layouten/kablar m.m. och oscillation..?..).
....fast det vore ju kul att labba lite..... :)

manw

Har bara (goda) erfarenheter av den mindre modellen

Inläggav manw » 2006-08-23 21:31

Jag har bara erfarenhet av den "lilla" modellen "Low TIM amplifier" (http://users.ece.gatech.edu/~mleach/lowtim/) eller bara LeachAmp som den brukar kallas. När jag valde den bland massor av förstärkare så valde jag den på grund av den genomtänkta arkitekturen (man förstår varför när man läser texten), snarare än att gämföra siffror.

I mina öron så låter i alla fall den lilla förstärkaren renare än allt annat jag testat, inklusive single ended rörstärkare etc. Den större modellen skall vara baserad på samma teknik även om det på den hemsidan inte finns lika mycket info.

Så finns det två varianter av den mindre "Low TIM amplifier", att köpa färdiga kretskort från DELTA AUDIO (http://delta-audio.com/Leach-Clone.htm).

Återgå till DIY-forum