peerless 8-tummare till 2-vägare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

peerless 8-tummare till 2-vägare?

Inläggav housemicke » 2006-08-25 23:54

har länge vart sugen på att bygga en 2-vägare med en 8-tums bas. är lite intresserad av den här http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=4

tänkte mej enklast möjliga högtalare fast med mer tryck än en 5.25 eller 6.5 bas. nu har jag många frågor eftersom jag inte vet så mycket om konstruktion 8) diskant vet jag inte vilken som kan tänkas passa än, har inte kollat så mycket, men under 400kr blir det

tror ni den skulle fungera bra? kan man lita på dom parametrarna tror ni?

hur långt upp i frekvens går det att använda det elementet? jag hade tänkt mej dela runt 2-2.5k skulle det fungera måntro (branthet ingen aning)

om man vill ha -3db punkten på 40hz i en basreflexlåda hur stor blir den då, och vilken port?

^^om man vill ha den på 45hz?

verkar det där va ett bra element till min plan? finns det bättre 8tummare i prissegmentet som är mer lämpade?

blir det krångliga/avancerade filter om man vill att det ska låta bra?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
norman

Re: peerless 8-tummare till 2-vägare?

Inläggav norman » 2006-08-26 11:26

housemicke skrev:diskant vet jag inte vilken som kan tänkas passa än, har inte kollat så mycket, men under 400kr blir det.

blir det krångliga/avancerade filter om man vill att det ska låta bra?

Som diskant kanske Seas H534 25TAF/D kan passa, testade den för ett tag sen och tycker den verkar prisvärd. Den kostar 345kr på hifikit.

Filtrena behöver inte bli krångliga (men det kan vara krångligt att komma fram till enkla filter som är bra... :wink:)

Om basen har jag ingen åsikt, men det är det säkert nån annan som har :)

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-26 12:51

Finns väl en del mätningar på 6.5" versionen av HDS Exclusive om jag inte minns fel.

30 grader off-axis ser ju görsnyggt ut till 3 khz. Intuitivt skulle jag säga att delning under 2 khz vore bra, men det kanske inte är så viktigt?

http://www.zaphaudio.com/5.5test/ Här har Zaph mätt på 5.5"-versionen iaf.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-26 18:07

nån annan som vet om det går att använda den 8an i ett 2 vägssystem, ja lyckat då.. hade ett par högtalare för runt 10 år sen med en 8tummare o en amt, dom lät förbannat bra, det va därför jag blev sugen en liknande igen. anledningen till att jag frågar är att man ser ju aldrig byggen med stora "mellanregister" det brukar på sin höjd vara 5.25 o 6.5 tummare som används, och väldigt sällan i köphögtalare. jag är bekant med att högtalarbygge handlar om kompromisser, är detta en bra kompromiss?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-26 18:55

Jag tycker att det är bättre at använda 2 6,5" än 1 st 8" mycket beroende på att det är trevligt med MTM (vad alla andra på forumet än tycker) ;)

Med två baselement kommer man ofta upp i en sådan känslighet att man inte behöver dämpa diskanten så mycket

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-26 19:59

Kaffekoppen skrev:Jag tycker att det är bättre at använda 2 6,5" än 1 st 8" mycket beroende på att det är trevligt med MTM (vad alla andra på forumet än tycker) ;)

Med två baselement kommer man ofta upp i en sådan känslighet att man inte behöver dämpa diskanten så mycket

har redan ett par såna burkar på g dock.. ska bra skruva i elementen o löda kablage sen mäta upp dom. (sen filter då, men allt det får jag hjälp med)

men det är alltså inga problem med frekvensgången uppåt med den 8an eller? har jag förstått rätt? ser att dom anger känslighet till 89.3dB är det lågt i sammanhanget? blir det problem med att hitta lämpliga diskanter på nåt sätt tror ni?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-26 21:41

Jag har själv labbat lite med 8 tummare + diskant. Tycker att just den kombinationen har en viss trevlig "look" pga. proportionerna.
Har inte fått till något konkret, dock.

Kanske kombinera med en banddiskant (typ någon HiVi modell) som kan delas lite lägre, säg 1500 hz? Då blir spridningen garanterat inte något problem.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-27 22:49

vad tror ni om den här diskanten http://tymphany.com/datasheet/printview.php?id=152

kostar 420kr på hifikit

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2006-09-01 01:54

housemicke skrev:vad tror ni om den här diskanten http://tymphany.com/datasheet/printview.php?id=152

kostar 420kr på hifikit

Distorsionen ökar markant under 3k så den bör nog delas högre än vad som är möjligt tillsammans med de 8" du har tänkt dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-01 07:09

I den här tråden finns lite uppmätningar av diskanter mm mm, undrar förresten varför den stannat av?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=540
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-01 08:22

paa skrev:I den här tråden finns lite uppmätningar av diskanter mm mm, undrar förresten varför den stannat av?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=540
Lilltroll har bytt lokalisation, men det är inget hinder för att andra med mätutrustning fortsätter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-01 08:33

Kaffekoppen skrev:Lilltroll har bytt lokalisation, men det är inget hinder för att andra med mätutrustning fortsätter

Det där låter kryptiskt, betyder det att hela det digitala diy-projektet är nerlagt, eller vad?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-09-01 11:47

ska kolla igenom dom där trådarna ikväll

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-09-01 11:48

housemicke skrev:ska kolla igenom dom där trådarna ikväll

vad är det viktigaste med diskantvalet? låg resonansfrekvens eller låg dist? eller låg dist lång ner i frekvens?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-01 12:26

housemicke skrev:
housemicke skrev:ska kolla igenom dom där trådarna ikväll

vad är det viktigaste med diskantvalet? låg resonansfrekvens eller låg dist? eller låg dist lång ner i frekvens?

Om resonansfrekvensen, och diskantens därmed följande fall neråt i frekvens lirar ihop med delningsfiltrets funktion, så blir det ju betydligt enklare och bättre än om man ska vränga runt det också i filtret.

Onödigt låg resonansfrekvens är på så sett onödigt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-09-01 22:23

va kan tänkas va en bra delningsfrekvens till den basen/mid´en?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2006-09-02 17:40

housemicke skrev:va kan tänkas va en bra delningsfrekvens till den basen/mid´en?

Jag har använt HDS exclusive 6½" i mitt senaste bygge. Den har omkring 10 dB topp vid 4.5 kHz. Det slutliga delningsfiltret har delningsfrekvens omkring 2 kHz med ungefär tredje ordningens akustisk branthet (onaxis). Har provat dela högre men då blir uppbrytningen hörbar. Eftersom 8an också har en liknande topp fast vid 3 kHz så bör nog ett vettigt filter med delning <1500 Hz gå att få till.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-02 18:33

paa skrev:
Kaffekoppen skrev:Lilltroll har bytt lokalisation, men det är inget hinder för att andra med mätutrustning fortsätter

Det där låter kryptiskt, betyder det att hela det digitala diy-projektet är nerlagt, eller vad?
Förhoppningsvis inte, men för tillfället torde det finnas ytterst lite tid över för honom för den här hobbyn. Hoppas verkligen hans projekt som ger bröd på bordet slår väl ut!

Återgå till DIY-forum