Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Hmm! Kan man sätta ett passivt försteg mellan t.ex. cd-spelare och vanlig förstärkare också? Mellan line out och line in s.a.s.?
Då kanske ett passivt försteg skulle kunna lösa problemet jag hade i en annan tråd, att dämpa så att det inte spelas alldeles för högt på barnens musikanläggning?(de lite större barnen vill nu kunna spela sin musik utan att en liten knatte råkar vrida volymen i botten helt plötsligt...)
soundbrigade skrev:Passiva försteg kan väl indelas i två kategorier:
1) sladd med eller utan ingångsväljare och volymkontroll)
2) sladd med strömförstärkning (buffert) med eller utan väljare och volym.
Man kan ju fixa med volymkontrollen så att det sitter ett motstånd på ingången som dämpar signalen. Även med volymratten i max får du inte ut all spänning.
soundbrigade skrev:Passiva försteg kan väl indelas i två kategorier:
1) sladd med eller utan ingångsväljare och volymkontroll)
2) sladd med strömförstärkning (buffert) med eller utan väljare och volym.
Bill50x skrev:
När det gäller att göra en dämpning för barnen. Varför inte installera en muting-krets (som dämpar tex 20dB) som sitter med en vippomkopplare på baksidan av försteget/förstärkaren? Vill du inte meka mekaniskt med dina grejor gör du förstås sagda mutingkrets i en liten separat låda, men då blir det fler prylar, mer kabel, mer kontakter osv.
/ B[/i]
phloam skrev:Bill50x skrev:
När det gäller att göra en dämpning för barnen. Varför inte installera en muting-krets (som dämpar tex 20dB) som sitter med en vippomkopplare på baksidan av försteget/förstärkaren? Vill du inte meka mekaniskt med dina grejor gör du förstås sagda mutingkrets i en liten separat låda, men då blir det fler prylar, mer kabel, mer kontakter osv.
/ B[/i]
Tackar för tipset!! Det vore väldigt bra att ha, helt klart en tänkbar lösning! Har ingen aning om hur man konstruerar en sån krets, men själva mekandet är bara kul![]()
I övrigt lockar tanken på en minimalistisk anläggning med egenbyggd passiv preamp...
soundbrigade skrev:OT: Så djäkla skönt att få diskutera DIY och inte tjôta massa låtsasåsikter på ÖD.
Jag bygger mina (rör) förstärkare med volympot på ingången så jag kan köra direkt från CDn.
Morello skrev:Passivt med 20 kohm-pot är inte att rekommendera faktiskt. Systemet kommer bli känsligt för kabellast och HF-strålning.
Buffra utgången med en OP för bättre resultat. En OPA134 som spänningsföljare och tvenne 9V-batterier gör jobbet på enklaste sätt.![]()
Nefilim skrev:Morello skrev:Passivt med 20 kohm-pot är inte att rekommendera faktiskt. Systemet kommer bli känsligt för kabellast och HF-strålning.
Buffra utgången med en OP för bättre resultat. En OPA134 som spänningsföljare och tvenne 9V-batterier gör jobbet på enklaste sätt.![]()
Nu tog jag vad jag hade för att prova. Vilken impedans rekommenderar du på volumpotten då? 50Kohm?
Och ang OPA134, ska det vara en per kanal?
Morello skrev: tvenne 9V-batterier gör jobbet på enklaste sätt.![]()
Max_Headroom skrev:Kommer inte in-impedans att variera med "volym-pådraget" då?
Föresten, blir det inte på på alla passiva försteg?
Och om så är fallet, är det (kan det vara) ett problem?
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill,
Din lådda kan bli ett state-of-the-art-försteg med ytterst litet ingrepp.
Och vari skulle detta lilla ingrepp bestå i? Betänk att jag har två allergier - arbete och ge ut pengar
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 62 gäster