Jag knåpade ihop ett passivt "försteg"...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Jag knåpade ihop ett passivt "försteg"...

Inläggav Nefilim » 2006-08-26 11:43

Som jag nu lyssnar på. Vad jag slås av är att dynamiken blir bättre samt att musiken presenteras mer "laid back"! Det är heller inga problem med att styra ut volymen till ohälsosamma nivåer. Volympotten har en impedans om 20 KOhm. Internkablaget är vanlig lackad enkardelig koppartråd 0,8 mm.
Tycker även att stereoseparationen är bättre.

Dessutom har jag långa signalkablar mellan försteg och slutsteg, 3,5 m.

Slutstegen är Vincent SP-991 monoblock. Har en Harmony Design DAC, DA9 samt en H/K DVD 25 som signalkälla, alt McCormack Drive 1.

Om man jämför med mitt aktiva Linn Kolektorförsteg så gör inte detta enkla passiva försteg bort sig. Lurad igen?

Någon annan som har samma erfarenheter?

Är det så som många hävdar att less is moore?
Senast redigerad av Nefilim 2006-08-26 19:48, redigerad totalt 2 gånger.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-26 11:47

Någon som vet var jag kan få tag i en fjärrstyrd volympot med tillhörande fjärr, samt pris på denna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-26 12:32

Här http://www.schuro.de/preisl-potis.htm kan du få tag i ALPS-potentiometrar med fjärrstyrning.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-08-26 13:30

Jag har nyss provat att koppla pinoeer 668 pre out till slutsteget direkt (slutsteget har volympottar på baksidan så jag kunde vrida in en lagom lyssningsnivå).
Jag upplevde som du något bättre dynamik. Klarheten och stereoseparationen tyckte jag också fick en boost i rätt riktning.

Det kanske inte är så dumt med passiva försteg :)

Jobbigt att leva med bara utan fjärr och möjlighet att välja mellan tvåkanal och hemmabio etc.

Tobbe

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-26 13:57

Om någon vill testa ett enkelt buffertsteg (HighFidelitys för länge sedan) har jag ett liggande. Komplementärt med bipolära trissor. Jag hade det för att kunna köra lite längre signalkablar och ha en pot på "snöret" - det närmsta jag kunde komma passivt försteg.
Kortet ligger i en låda idag så känner nån för det, ge mig gärna ett skambud ...

Bild
Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-26 14:21

Alltså jag vet inte vad passiva försteg och buffertsteg är förnåt riktigt (försteg och slutsteg vet jag!! :D ) men det verkar intressant!

Nefilim, exakt vad är det du gjort och är det mycket arbete?

Soundbrigade, hur använder man ett buffertsteg? (skambud kan jag också :mrgreen: )

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-26 14:36

Det här är en "följare" en förstärkare där man matar in en signal på lagom massa volt och så får man ut samma massa volt men steget kan mata på med massa ström. Har du en CD eller nåt med hög utimpedans (vilket innebär att det har svårt att driva tröga förstärkare) sätter man ett sådant här steg emellan. Det förstärker strömmen, har hög in-Z och låg ut-Z.

Andra applikationer kan vara att driva långa kablar mellan stegen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-26 14:52

Sk passiva försteg (dvs utan egen elektronik) kan låta mycket bra. Men de är helt beroende av den signal som matas in. Dvs utgången på cd/dvd-spelaren, tunern eller vad du nu kopplar till för enheter är ju de facto den signal som driver slutsteget. Det passiva försteget är ju bara en omkopplare och dämpsats och kan inte påverka ljudet i någon positiv riktning. Har man ljudkällor som är konstruerade för att kunna driva slutsteg direkt är ett passivt försteg en utmärkt lösning. Inte annars.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-26 14:58

Här marknadsförs ett ganska spännande fjärrstyrt passivt slutsteg, som kanske kan ge lite inspiration till diy-aren i oss:
http://www.bentaudio.com/index2.html
Killen som driver företaget är mycket trevlig, jag träffade honom för ca tio år sedan när han jobbade med elekronikstyrningar till sågverksmaskiner i ett gemensamt projekt till några kanadensiska sågverk.
(För att ingen skall misstänka mig för jäv, kan jag säga att jag aldrig affärat några audiogrejor med honom.)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-26 15:13

Detta är enbart en prototyp för att testa. Inget märkvärdigt. Har ingen ingångsväljare, utan bara ing/utg samt pot!

Minimalistiskt så det förslår!!

Bild

Bild

Det ser ut som om det flyter i vatten. Flytande upphängning!! :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-26 15:48

Hmm! Kan man sätta ett passivt försteg mellan t.ex. cd-spelare och vanlig förstärkare också? Mellan line out och line in s.a.s.?

Då kanske ett passivt försteg skulle kunna lösa problemet jag hade i en annan tråd, att dämpa så att det inte spelas alldeles för högt på barnens musikanläggning? :) (de lite större barnen vill nu kunna spela sin musik utan att en liten knatte råkar vrida volymen i botten helt plötsligt...)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-26 15:59

phloam skrev:Hmm! Kan man sätta ett passivt försteg mellan t.ex. cd-spelare och vanlig förstärkare också? Mellan line out och line in s.a.s.?

Då kanske ett passivt försteg skulle kunna lösa problemet jag hade i en annan tråd, att dämpa så att det inte spelas alldeles för högt på barnens musikanläggning? :) (de lite större barnen vill nu kunna spela sin musik utan att en liten knatte råkar vrida volymen i botten helt plötsligt...)

Passiva försteg kan väl indelas i två kategorier:
1) sladd med eller utan ingångsväljare och volymkontroll)
2) sladd med strömförstärkning (buffert) med eller utan väljare och volym.

Man kan ju fixa med volymkontrollen så att det sitter ett motstånd på ingången som dämpar signalen. Även med volymratten i max får du inte ut all spänning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-26 16:33

soundbrigade skrev:Passiva försteg kan väl indelas i två kategorier:

Man kan ju fixa med volymkontrollen så att det sitter ett motstånd på ingången som dämpar signalen. Även med volymratten i max får du inte ut all spänning.

ok! Jag skulle ju egentligen nöja mig med enbar in/ut och volym (utan väljare), utan strömförstärkning... det ideala vore att det blev som att ha två volymkontroller, dels den vanliga på förstärkaren som fungerar (fast dämpad mha passiva försteget som en slags master-volym utom räckhåll :) )

Ursäkta OffTopic, Nefilim, har du nån byggbeskrivning, eller så köper jag din prototyp ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-26 16:40

soundbrigade skrev:Passiva försteg kan väl indelas i två kategorier:

Hur ser ett passivt försteg utan ingångsväljare och volymkontroll ut? Det är väl bara en sladd?

När det gäller att göra en dämpning för barnen. Varför inte installera en muting-krets (som dämpar tex 20dB) som sitter med en vippomkopplare på baksidan av försteget/förstärkaren? Vill du inte meka mekaniskt med dina grejor gör du förstås sagda mutingkrets i en liten separat låda, men då blir det fler prylar, mer kabel, mer kontakter osv.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2006-08-26 17:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-26 16:47

Bill50x skrev:
När det gäller att göra en dämpning för barnen. Varför inte installera en muting-krets (som dämpar tex 20dB) som sitter med en vippomkopplare på baksidan av försteget/förstärkaren? Vill du inte meka mekaniskt med dina grejor gör du förstås sagda mutingkrets i en liten separat låda, men då blir det fler prylar, mer kabel, mer kontakter osv.

/ B[/i]

Tackar för tipset!! Det vore väldigt bra att ha, helt klart en tänkbar lösning! Har ingen aning om hur man konstruerar en sån krets, men själva mekandet är bara kul :)

I övrigt lockar tanken på en minimalistisk anläggning med egenbyggd passiv preamp...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-26 17:30

phloam skrev:
Bill50x skrev:

/ B[/i]

Tackar för tipset!! Det vore väldigt bra att ha, helt klart en tänkbar lösning! Har ingen aning om hur man konstruerar en sån krets, men själva mekandet är bara kul :)

I övrigt lockar tanken på en minimalistisk anläggning med egenbyggd passiv preamp...

Muting är ingen krets utan bara ett motstånd mellan jord och signal. Hur detta motstånd ska dimensioneras har jag däremot ingen aning om men det finns det många på detta forum som behärskar... :-)
Hallå! Någon?

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-26 17:38

Nja man kan väl inte kalla denna min försökskonstruktion för försteg. Men jag pillade ihop den för att testa hur det skulle funka för mig. Har ingångsväljare och ytterligare RCA-chassiehonor liggande för framtida bruk.

Här en beskrivning på ett liknande projekt:

Passivt försteg

niclas

Inläggav niclas » 2006-08-26 17:51

Ingångsväljare till ett passivt försteg, ska man ha en "kortslutande" eller "icke kortslutande" kontakter? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-26 18:06

En egen variant på passivt försteg. Det behövs 12 volt för reläerna men det påverkar inte audio-signalen. Jag har byggt med 4 ingångar samt en tape-loop vilken jag numera använder till mitt externa ljudkort.
Volymkontrollen är en byggsats från Svalander med en 24-vägs omkopplare och fasta motstånd.
Bild

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-26 18:16

OT: Så djäkla skönt att få diskutera DIY och inte tjôta massa låtsasåsikter på ÖD.

Jag bygger mina (rör) förstärkare med volympot på ingången så jag kan köra direkt från CDn. Men i garderoben står mina stora ryska häckar som tydligen kräver ett par volt för att få igenom någon ström i utgångstrafon, alltså har jag en förförstärkare som ger ordentlig novå ut, kanske 20V.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-08-26 18:37

soundbrigade skrev:OT: Så djäkla skönt att få diskutera DIY och inte tjôta massa låtsasåsikter på ÖD.

Jag bygger mina (rör) förstärkare med volympot på ingången så jag kan köra direkt från CDn.

Kommer inte in-impedans att variera med "volym-pådraget" då?
Föresten, blir det inte på på alla passiva försteg?
Och om så är fallet, är det (kan det vara) ett problem?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-26 18:59

Passivt med 20 kohm-pot är inte att rekommendera faktiskt. Systemet kommer bli känsligt för kabellast och HF-strålning.

Buffra utgången med en OP för bättre resultat. En OPA134 som spänningsföljare och tvenne 9V-batterier gör jobbet på enklaste sätt. :)

Bill,

Din lådda kan bli ett state-of-the-art-försteg med ytterst litet ingrepp. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-26 19:10

Morello skrev:Passivt med 20 kohm-pot är inte att rekommendera faktiskt. Systemet kommer bli känsligt för kabellast och HF-strålning.

Buffra utgången med en OP för bättre resultat. En OPA134 som spänningsföljare och tvenne 9V-batterier gör jobbet på enklaste sätt. :)
:)

Nu tog jag vad jag hade för att prova. Vilken impedans rekommenderar du på volumpotten då? 50Kohm? :?

Och ang OPA134, ska det vara en per kanal?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-26 19:19

Nefilim skrev:
Morello skrev:Passivt med 20 kohm-pot är inte att rekommendera faktiskt. Systemet kommer bli känsligt för kabellast och HF-strålning.

:)

Nu tog jag vad jag hade för att prova. Vilken impedans rekommenderar du på volumpotten då? 50Kohm? :?

Och ang OPA134, ska det vara en per kanal?

Impedansen ska vara lägre. Maximal utgångsimpedans får du när volympoten står i -6dB-läget. I det läget blir impedansen 1/4 av det nominella värdet. I ditt fall blir det 5 kohm. Med en 10kohm-pot blir det 2,5 kohm. :)

Ja, en OPA134 per kanal eller en OPA2134 där du använder halva kapseln till vänster och andra halvan till höger. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-26 19:22

Man tackar för upplysningen.. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-26 19:27

Morello skrev:Bill,

Och vari skulle detta lilla ingrepp bestå i? Betänk att jag har två allergier - arbete och ge ut pengar :-)

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-26 19:30

Morello skrev: tvenne 9V-batterier gör jobbet på enklaste sätt. :)

Vad är näst billigaste sättet att driva +/- 9-18 volt om man inte vill byta batterier jämt och ständigt?
Finns det nåt litet färdigt, billigt och bra nätaggregat med plus, minus och nolla?
Ett sätt är väl att använda två st bulor och seriekoppla efter ingången i förstärkaren och ta ut nollan i mitten, men det vore ju elegantare med bara ett nätaggregat. Kan man simulera nollan med nån spänningsdelare, eller nåt, när det är så pass liten strömförbrukning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-26 20:34

Max_Headroom skrev:Kommer inte in-impedans att variera med "volym-pådraget" då?
Föresten, blir det inte på på alla passiva försteg?
Och om så är fallet, är det (kan det vara) ett problem?

Nej, men röret lär väl se en varierande impedans från gallret räknat. Det finsn varianter med konstant impedans ...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-26 20:58

Bill50x skrev:
Morello skrev:Bill,

Och vari skulle detta lilla ingrepp bestå i? Betänk att jag har två allergier - arbete och ge ut pengar :-)

/ B

Ingreppet skulle bestå i en högklassig med enkel buffert(eventuellt med 6 dB förstärkning) samt en extern nättrafo.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ronnie

Volym med fjärrka

Inläggav Ronnie » 2006-08-26 21:37

Nästa

Återgå till DIY-forum