Två Sonic T-amp med LTS-högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
perco

Två Sonic T-amp med LTS-högtalare

Inläggav perco » 2006-08-26 20:20

Hej!

Ligger i funderingarna på att uppgradera mitt ljud och är ute efter ett relativt billigt men ändå välljudande system. Har bestämt mig för Sonic T-amp, men är inte riktigt säker på vilka högtalare jag ska välja att bygga. Letar efter en byggsats som inte får kosta över 2500kr exkl. lådmaterialet. Olika LTS-modeller har självklart varit i mina tankar, men de byggsatser som finns på hifitkit med ett pris under 2500kr har en känslighet på 87-88 dB. Kommer verkligen en Sonic T-amp kunna leverera tillräckligt med kraft? (rummet är <20kvm). Kan jag eventuellt använda en T-amp till diskanterna och en till mellanregisteret/basen? (har ett aktivt delningsfilter som kan användas).

Har tittat på andra byggstatser/ritningar, men min kunskap sträcker sig inte tillräckligt långt för att avgöra om de KAN låta bra. Har försökt söka, men hittar lite information om intryck av olika konstruktioner både här och på google.

Hoppas ni har några tips på byggsatser/ritningar!

Tack på förhand!

Pär

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Två Sonic T-amp med LTS-högtalare

Inläggav paa » 2006-08-26 20:27

perco skrev:Hej!

Ligger i funderingarna på att uppgradera mitt ljud och är ute efter ett relativt billigt men ändå välljudande system. Har bestämt mig för Sonic T-amp, men är inte riktigt säker på vilka högtalare jag ska välja att bygga. Letar efter en byggsats som inte får kosta över 2500kr exkl. lådmaterialet.
Pär

Menar du elementsats per styck? De flesta sätter priset per par, men vissa, t.ex hifikit anger pris per högtalare.
Om du menar per styck så är ju totalt 5000:- för elementsatser till två högtalare säkert en god grund för att skapligt system, vänta bara en liten stund ska du se att förslagen rullar in...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
perco

Inläggav perco » 2006-08-26 20:32

Jag menar per sats. Förlåt för otydligheten.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-08-27 00:20

Dethär är förmodligen inte det du vill höra, men är det inte bättre att köpa nån prisbillig lite kraftigare (än T-amp) integrerad förstärkare, och använda den till LTS lådorna? :)

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-08-27 01:43

Mjo, jag skulle rekommendera åtminstonde 2x50W i 8 ohm till ett par högtalare med motsvarande känslighet i ett rum på 20m2. I alla fall om du tänkte dig ett lyssningsavstånd på några meter. Kanske en beggad integrerad förstärkare?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-27 05:22

som sagt tycker du ska satsa på nåt fetare i förstärkarväg. en av mina polare hade en rotel 25wattare (med mission stora stativare)den rä'ckte gott och väl sålänge det inte va partaj (dög då också men men....) skulle själv lägga mej på 50w iaf om jag va du, det räcker långt. checkitout. http://hifimagasinet.com/
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-27 10:34

Även jag avråder från T-Amp som på sin höjd är en rolig leksak men i ljudanläggingen passar den inte riktigt in om man menar allvar.

Användarvisningsbild
blubbo

Inläggav blubbo » 2006-08-28 08:43

41Hz.com har nyss släppt en ny förstärkarbyggsats, amp 4, som lämnar 2x50w i 8 Ohm, denna vore nog ett utmärkt alternativ till T-amp! Har själv beställt en amp 6 från sidan tidigare och de har snabb leveranstid och jag är nöjd på alla sätt och vis!

MVH blubbo

Återgå till DIY-forum