Mikplacering?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dantax

Mikplacering?

Inläggav Dantax » 2006-08-29 02:06

Har gjort ett gäng mätningar nu med både Tombstone och Speaker workshop. Programmen överenstämmer bra sinsemellan, men skillnaderna mellan mätningarna blir stora vid olika avstånd mellan mik (WM-61) och högtalare.

Eftersom högtalaren måste drivas ganska hårt för att få tillräcklig insignal vid en meters avstånd, vill jag helst mäta vid kortare avstånd.
Det är också svårt att undvika reflektioner vid MLS mätning vid 1m.

De frekvenskurvor som tillverkare uppger, mäts såvitt jag förstår oftast vid 1 m avstånd? Samtidigt så använder man ju sig av sk närfältsmätningar i tex Speaker workshop, med avstånd på någon cm. För mig så blir resultatet ganska så olika om jag mäter vid 1 cm jämfört med 1m. Jag talar nu om mätning av ett element "on axis" i låda.

Vilken metod ger mest rättvisande resultat, att tex jämföra med fabrikanternas kurvor? Vilken metod är bäst när man konstruerar filter?
Bör man mäta baselement och diskanter med olika avstånd? Kan det bli någon slags stående våg mellan mik'en och högtalaren som ger toppar eller dippar i kurvan?

Jag inser att vid mätning med Tombstone, så spelar rummet in ganska mycket, men vid MLS mätning med SW, så borde det inte spela någon roll så länge gaten är ställd rätt.(?)

(Högtalaren är ställd på en 1m hög pelare mitt i ett 25 m2 stort rum, och jag har inte haft några problem med reflektioner förrän avståndet mellan mik och högt närmar sig 1m)

Många frågor :? någon som har svar :?: :?:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-29 08:41

Mm, som du säger spelar rummet in om man inte gejtar. Men det finns fler skillnader. Dels så undertrycks baffelsteget om man sätter mikrofonen nära, man kommer ju närmare högtalaren än kanten (där det bildas en reflex (diffraktion) som ger baffelsteget). Dessutom kommer man närmare vissa delar av membranet än andra. Om konen bryter upp finns det stor risk att den punkten som man är nära inte är representativ för hela konen och kurvan kommer inte att avspegla det som elementet strålar ut.

Man bör alltså inte vara alltför nära elementen vid höga frekvenser. Det där är faktiskt en av de få tillfällen som en storlek (mikavståndet) bör öka med stigande frekvens. Annars brukar sånt där vara proportionellt mot våglängden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum