Här händer det saker.
Tyvärr har vi ingen mätning innan modifiering i en likadan baffel. Om vi får till en användbar waveguide så kommer flera mätningar att genomföras.
paa skrev:Det skulle vara kul att se en mätning där du fyllt igen spalten mellan baffelhålet och waveguide-plattan med t.ex modelllera. Hur stor roll spelar en mm radiell spalt egentligen, det är faktiskt intressant i sig.
Tyvärr hade vi inte tillgång till modellera men provade med gaffatejp

Verkar som om att oavsett vart man placerar gaffatejpen på plattan så jämnar de ut oroligheterna runt 8.5 kHz.
Martin skrev:Intressant! Är de krångliga de där formlerna ur Geddes artikel? Angående dippen on axis. Jag börjar mer och mer misstänka att den beror på hur avståndet blir mellan membranets kant och första reflexen från waveguiden. Idealet vore kanske att waveguiden börjar i stort sett vinkelrätt och direkt ut från membranets rand så att det inte blir något mellanrum mellan membranets vågfront och waveguiden i början. Jag skulle kunna rita lite bilder i paint om någon inte förstår vad jag pratar om. Jag är inte så bra på att förklara.
Det finns en hel del formler i artikeln och vi har ännu inte satt oss in i hela teorin. Det finns designexempel som använder sig av enkla formler. Angående öppningsradien på waveguiden så tror jag också de bästa hade varit att komma så nära membranet som möjligt. Men hur löser man det praktiskt på en sån här diskant? Sen sticker ju domen en bra bit in i waveguiden vilket troligtvis inte heller är riktigt optimalt.
DeadPony skrev:Oh..roligt projekt!
Vad är diametern på waveguiden? Spegelkällan som ger dippen vid 8.5kHz befinner sig på ca 2cm avstånd från huvudkällan. (om jag har räknat rätt)
Posta direktivitetsdata på diskanten innan waveguiden, (med samma baffel dim.)
Var det artikeln från 1993 ni utgick ifrån?
Data på diskanten innan modifiering kommer. Det är artikeln från 80-talet som vi utgått i från.
Här är en skiss på waveguideprototyp 1