Hur kan man lasta en volymtrafo.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lusse

Hur kan man lasta en volymtrafo.

Inläggav lusse » 2006-08-30 09:58

Jag skulle vilja ha hjälp med att ha ett "aktivt" 3 vägs delningsfilter med rör efter en volymtrafo typ S&B-trafosar. Jag skulle vilja ha så kort signalväg som möjligt, dvs om man kan ha tre stycken buffert steg efter volymtrafosen parallelt? Eller finns det någon annan lösning? Hur får man reda på vilken impedans ett buffert steg har på ingångssidan?

MVH Göran
Horn är de bästa högtalarna om de är rätt byggda.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Hur kan man lasta en volymtrafo.

Inläggav soundbrigade » 2006-08-30 11:44

lusse skrev:Jag skulle vilja ha hjälp med att ha ett "aktivt" 3 vägs delningsfilter med rör efter en volymtrafo typ S&B-trafosar. Jag skulle vilja ha så kort signalväg som möjligt, dvs om man kan ha tre stycken buffert steg efter volymtrafosen parallelt? Eller finns det någon annan lösning? Hur får man reda på vilken impedans ett buffert steg har på ingångssidan?

MVH Göran

Jag orkar inte själv leta, men jag har nog ( :?: ) gjort ett inlägg under rubriken delningsfiler alt. rör där jag hänvisade till program man kunde ladda hem från ElektorElectronics (UK) som beräknade rör-delningsfilter.

Undras om inte en rörbuffert har mycket hög Zin (storleksordningen massa kiloohm).
Vad skriver man om Maggie - en volymtrafo från http://www.diyparadise.com??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ronnie

trevägsfilter

Inläggav Ronnie » 2006-08-30 22:53

Jag ska bygga nytt trevägsfilter, men det blir en IC-buffert på ingången.

Rörbufferten får alltså hög ingångsimpedans (du kan välja ett lämpligt motstånd att lasta S&B-trafosarna med).

Är ingen expert på allt detta, men vilka delningsfrekvenser och brantheter ska dina filter ha?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-31 08:59

Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
lusse

Inläggav lusse » 2006-09-08 06:55

Tack för tipsen. Men är det filter som låter mycket bra i det programmet?

Är det inte nåjon som har provat att koppla som jag skulle vilja göra? Är det något rör som låter bättre än alla andra? Mina delningsfilter skall vara 6dB:s branthet. Det för att få så lite fasfel som möjligt. Om jag skall använda Altec 288 orna så skall de delas vid 5-600 Hz och då måste det vara minst 12 dB filter. De mellanregisterna som jag har i mina Avante garde Uno delar akustist vid 220 Hz, Jordan Watts J53 fullrange elementen (fo 110 Hz) skall jag avlasta under ca 150 Hz. Filtert vill jag ha inbyggt i mina 300B slutsteg. Jag skall prova att ha ett så litet värde på kondningen mellan drivrör och slutröret. Kan inte det vara en bra ide?
Horn är de bästa högtalarna om de är rätt byggda.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-09-09 00:20

Jag skall prova att ha ett så litet värde på kondningen mellan drivrör och slutröret. Kan inte det vara en bra ide?

-Javisst!

Jag får inte helt ihop alla delkomponenter, så jag gör ett förslag på en konfiguration som jag tycker verkar optimal med de befintliga grejerna, så skulle vi kunna diskutera/rätta utifrån den.

För enkelhets skulle räknar jag med att varje slutsteg har sin egen volymkontroll på ingången. (egentligen behövs i slutänden bara en spänningsdelare med fasta motstånd till vardera av de två högkänsligaste kanalerna).

1) Källa
2) Attenuator av autotransformatortyp
3) Buffertsteg med 1 rör enl. Soundbrigades förslag.

4a) LF, Transistorsteg (Onkenbasarna): 6dB lågpassfilter vid 220 Hz via motstånd i serie och kondensator parallellt med volymkontroll.

4b) MF1, Rörsteg 1 (Uno-mellanregisterhorn): 6db högpass vid 150Hz via kondensatorn mellan drivsteg och slutrör. 6db lågpass vid 1000Hz via seriemotstånd + parallellkondensator innan förstärkarens ingång

4c) MF2, Rörsteg 2 (Altec 288+horn): 6db högpassfilter vid 1000Hz. Inget lågpassfilter.

4d) HF, Rörsteg 2 (Uno-diskanthorn). Passivt högpassfilter (kondensator) vid nånstans mellan ...10-40KHz?

Användarvisningsbild
lusse

Inläggav lusse » 2006-10-06 09:06

Jag hade inte tänkt att använda båda mellanregisterhornen. Det skall vara den ena eller den andra. Eventuellt så provar jag att köpa StereoLabs diskant horn och sätta ett 902A Altec diskant kompressor tillsammans med 288:orna.

Återgå till DIY-forum