Jag skall prova att ha ett så litet värde på kondningen mellan drivrör och slutröret. Kan inte det vara en bra ide?
-Javisst!
Jag får inte helt ihop alla delkomponenter, så jag gör ett förslag på en konfiguration som jag tycker verkar optimal med de befintliga grejerna, så skulle vi kunna diskutera/rätta utifrån den.
För enkelhets skulle räknar jag med att varje slutsteg har sin egen volymkontroll på ingången. (egentligen behövs i slutänden bara en spänningsdelare med fasta motstånd till vardera av de två högkänsligaste kanalerna).
1) Källa
2) Attenuator av autotransformatortyp
3) Buffertsteg med 1 rör enl. Soundbrigades förslag.
4a) LF, Transistorsteg (Onkenbasarna): 6dB lågpassfilter vid 220 Hz via motstånd i serie och kondensator parallellt med volymkontroll.
4b) MF1, Rörsteg 1 (Uno-mellanregisterhorn): 6db högpass vid 150Hz via kondensatorn mellan drivsteg och slutrör. 6db lågpass vid 1000Hz via seriemotstånd + parallellkondensator innan förstärkarens ingång
4c) MF2, Rörsteg 2 (Altec 288+horn): 6db högpassfilter vid 1000Hz. Inget lågpassfilter.
4d) HF, Rörsteg 2 (Uno-diskanthorn). Passivt högpassfilter (kondensator) vid nånstans mellan ...10-40KHz?