15" basar som passar små lådor?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

15" basar som passar små lådor?

Inläggav JB » 2006-09-08 21:15

Jo nu är det så här att jag behöver ett par 15" basar för att ersätta ett par gamla sönderspelade. Problemet är att lådorna är väldigt små (66 cm höga, 40 cm breda, 30 cm djupa, och detta är innermått) och dom är slutna, så därför behöver jag nu förslag från er på billiga 15" basar (helst under 700 kr/styck) som kan tänkas funka bra i dessa pyttesmå lådor (kan förövrigt göra om dom till basreflex om det skulle behövas så det är inga problem) men basreflex lådor brukar väl i regel vara större om jag inte mins galet så det kanske inte är någon bra ide... så kom gärna med förslag på element som kan tänkas passa dessa lådor :)

Keba

Inläggav Keba » 2006-09-08 22:51

Jag får det till 79 liter. Det är ju ganska litet för 15tummare. Vad har du haft förut? Jag skulle leta efter en bas med låg fs och låg Qts. Men någon riktig ljupbas kan bli svårt.
Vad spelar du och hur ska de användas och placeras. I ett hörn kanske det kan funka även om de börjar rulla av vid en ganska hög frekvens.
Är det disco/PA högtalare eftersom du lyckats spela sönder dem, i hyreshus brukar grannarna bli sura om man spelar sönder dylika ting.

Keba

Inläggav Keba » 2006-09-08 22:55

Eller förresten: Fjädringen i membranupphängningen har nog inte så stor inverkan på resonansfrekvensen i alla fall en den lilla lådan, så tag en bas med ganska tungt membran istället. (Vilket iofs också ger lågt fs)

Keba

Inläggav Keba » 2006-09-08 22:56

Förresten nummer 2: Om du proppar lådan med polyesterfluff så ökar den effektiva volymen.

Edit: Tog bort särskrivning. :oops: :oops:

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-08 23:37

Tack för tipset, högtalarna som sitter i orginal är köpta på Hobbex för kanske 10 år sedan och kostade runt 1000 kr för 2x15" 2x6,5" och 4x3" diskanter och filter så det var inga dyra grejer :)

Men lådorna är fina (hemmabyggda) så det skulle kännas tråkigt att slänga bort dom =/

Det skulle vara trevligt om någon hade förslag på något specifikt element som skulle kunna tänkas funka :)
Slavbas kanske skulle kunna vara en lösning annars?
Men 15" slavbas kanske är lite svårt att få tag på =/

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-09-09 00:00

en slavbas behöver rimligtvis inte vara lika stor som det aktiva elementet...se bara till att dom har ungefär samma eller att det passiva har mer luftpumpningskapacitet

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-09 12:18

Haakan_W skrev:en slavbas behöver rimligtvis inte vara lika stor som det aktiva elementet...se bara till att dom har ungefär samma eller att det passiva har mer luftpumpningskapacitet

Hmm jo det har du nog rätt i, men det bästa vore ju om det gick att lösa utan slavbas :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-10 02:58

Keba skrev:Jag får det till 79 liter. Det är ju ganska litet för 15tummare. Vad har du haft förut? Jag skulle leta efter en bas med låg fs och låg Qts. Men någon riktig ljupbas kan bli svårt.
Vad spelar du och hur ska de användas och placeras. I ett hörn kanske det kan funka även om de börjar rulla av vid en ganska hög frekvens.
Är det disco/PA högtalare eftersom du lyckats spela sönder dem, i hyreshus brukar grannarna bli sura om man spelar sönder dylika ting.

Vi använde dom till el-bas när vi repade med bandet och drev dom med ett gammalt hagström steg, grannarna förövrigt var nog vana :)
Förövrigt så har jag funderat på F-serien från MGR.. tydligen är det nån ny version som ska komma ut och ersätta dom gamla... verkar göras mycket nya versioner av dom :)
Har 2 stycken 12" ur den första serien på den tiden dom var gula.. dom låter väldigt bra för priset och jag har dom i en liiiten sluten låda.. men det där riktiga bottenmullret saknar man =/
Men mycket kan ha hänt sedan dess...

Om ingen kommer på nåra andra högtalare som kan tänkas funka bättre i små lådor så får jag nog köpa f-serien och hoppas på det bästa :)
Bild
Så kommer dom se ut.. släpps den 20e

Eftersom det bara är basar i lådorna och det skulle bli väldigt fult om jag borrade upp hål för mellanregister och diskanter så måste jag bygga nya lådor till dom... problemet är att mellanreg + diskanterna jag ska använda är på 4 ohm =/
Men jag får väl köpa motstånd eller en l-pad om jag köper basar med högre impedans
Bild

Vad jag ska använda dom till vet jag inte riktigt.. men till nånting blir det eftersom jag har massa element + lådorna som bara ligger och skräpar.. och det känns ju onödigt :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-10 09:27

Vore det svårt att modifiera baffeln så att en 12" skulle passa? Det skulle öka urvalet av högtalare avsevärt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-10 17:01

paa skrev:Vore det svårt att modifiera baffeln så att en 12" skulle passa? Det skulle öka urvalet av högtalare avsevärt.

Jo det vill jag helst inte göra, men jag har dock en 8" aktiv sub som jag kan använda för att kompletera 15"arna om dom inte går tillräckligt lågt... (skulle kanske se lite dumt ut att ha en 8" bas som återger lågbasen och 15" för midbas dock :lol: )
15"arna borde ju bli väldigt snabba ivarjefall i slutna 79-80 liters lådor :)
Eller har jag fel?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-10 17:15

hmm en 8" bas får väldigt svårt att matcha 15" i ljudtryck skulle jag tro...så oavsett hur djupt 8" basarna spelar så lär dom knappt höras.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-10 17:23

The_Man skrev:hmm en 8" bas får väldigt svårt att matcha 15" i ljudtryck skulle jag tro...så oavsett hur djupt 8" basarna spelar så lär dom knappt höras.

Jo det har du nog rätt i.. 15"arna borde ju ge relativt fin snärtbas i dom dära lådorna som lär kännas som ett slag i magen när man spelar högt :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-10 18:57

Ääh jag gör så här.. jag köper 2 stycken 15" basar från F-serien (den 20e när dom släpps) och hoppas på det bästa.. dom borde väl trots allt ge djupare bas än tex en 10" bas i en portad låda?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-10 19:39

JB skrev:Ääh jag gör så här.. jag köper 2 stycken 15" basar från F-serien (den 20e när dom släpps) och hoppas på det bästa.. dom borde väl trots allt ge djupare bas än tex en 10" bas i en portad låda?

nä det är inte membranytan som avgör hur djup bas du får...troligtvis så får du mycket djupare bas med en 10" i din låda än en 15"...dock så är det troligtvis mer ljudtryck med 15" lite högre upp i frekvens.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-10 20:01

The_Man skrev:
JB skrev:Ääh jag gör så här.. jag köper 2 stycken 15" basar från F-serien (den 20e när dom släpps) och hoppas på det bästa.. dom borde väl trots allt ge djupare bas än tex en 10" bas i en portad låda?

nä det är inte membranytan som avgör hur djup bas du får...troligtvis så får du mycket djupare bas med en 10" i din låda än en 15"...dock så är det troligtvis mer ljudtryck med 15" lite högre upp i frekvens.

Okej får komplettera med en bass-shaker under soffan då =P
Bild

Tror ni jag tar mig ner under 40 hz förövrigt? (med 15" basarna)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-11 16:52

Okej nu kom jag på ett problem... jag hade tänkt att använda 4" mellanregister.. men 4" mellanregister ihop med en 15" bas som måste delas vid max 500 hz?? (ska tilläggas att mellanregister elementerna är gammla och säkert inte värst effekttåliga heller), om man kollar på andra lådor med 15" basar så brukar ju alltid mellanregistrerna vara minst 5-6,5".. vore det kanske bättre att kosta på nya mellanregister? Och isåfall ge gärna tips på trevliga 6-6,5" mellanregister för under 600 kr/styck (tips på trevliga dome diskanter under 400 kr/styck vore trevligt också) :)

Högtalarna ska användas som hi-fi högtalare (och nej jag är inte överdrivet kräsen med ljudet.. behöver bara låta bra.. inte perfekt)

Tack på förhand :)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-11 17:51

hmmm verkar nog vettigare och kolla efter en helt ny högtalare....för ska du byta element så kommer ett till problem med att fixa delningfilter.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-11 18:11

The_Man skrev:hmmm verkar nog vettigare och kolla efter en helt ny högtalare....för ska du byta element så kommer ett till problem med att fixa delningfilter.

Är inga delningsfilter i 15" lådorna (dom satt i mellanregister + diskant lådorna förut och dom är bortslängda så det är därför jag ska bygga nya lådor). Och elementen jag tänkte använda ligger löst, även dom utan filter.

Jag har alltså tänkt att ha 15" basarna själva i 2 lådor sen 2 separata lådor till mellanreg + diskant

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-11 18:51

Hmm... du behöver nog fundera lite till....

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-11 18:59

Kaffekoppen skrev:Hmm... du behöver nog fundera lite till....

Haha jo det har du faksitkt helt rätt i :)

Asså jag kan sammanfatta det så här.. jag har 2 stycken 80 liters lådor med plats för 2 stycken 15" element, och jag tänker köpa 2 stycken 15" F-serien från MGR och stoppa in i dom lådorna (såvida ingen annan kommer på nått element som lämpar sig bättre)

Sen ska jag bygga 2 stycken lådor för mellanregister och diskanter där även 3 vägs delningsfiltrerna kommer sitta.. men nu är ju frågan vad jag ska köpa för element isåfall.. det bästa vore ju om jag köpte samma uppsättning mellanregister + diskant som nån annan här på forumet har, isåfall borde man ju kunna få tips om delningsfilter :)
Men då är ju fortfarande delningen till basen ett problem..

=/

Eller så är jag lat och köper ett färdigmonterat 3-vägs filter och hoppas på det bästa! Men isåfall är det väl ingen ide att jag lägger ut massa pengar på dyra element om det ändå kommer vara filterna det styper i =/

Hur stor är chansen ungefär att det låter tillräckligt bra med färdigbyggda filter?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-09-11 20:43

JB skrev:Hur stor är chansen ungefär att det låter tillräckligt bra med färdigbyggda filter?

Som att vinna flera miljoner på lotto...:wink: Fast det är förståss svårt att veta vad "tillräckligt bra" betyder för olika personer, därför är det jättesvårt att ge råd tyvärr...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-11 20:57

Är lådan 80 liter invändigt? Måtten du angav, är de innermått? Annars får jag lådvolymen till c:a 58 liter om jag räknar bort själva materialet.

Hursomhelst, en såpass liten låda till ett element med en Vas på 236 liter och Qts på 0,52 ger en ganska markerad topp i basen, som jag dock inte är säker på att du kommer att ogilla. Själv skulle jag nog proppa in så mycket gullfiber det bara går i lådorna för att få ner puckeln och skenbart öka lådvolymen. Undre gränsfrekvensen kommer att hamna vid 50-60 Hz, ingen djupbas alltså, men discosparken kan säkert infinna sig.

Kolla också att elementet verkligen passar i dina hål, det är inte säkert att alla 15"-element har på millimetern lika stor diameter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-11 21:53

Svante skrev:Är lådan 80 liter invändigt? Måtten du angav, är de innermått? Annars får jag lådvolymen till c:a 58 liter om jag räknar bort själva materialet.

Hursomhelst, en såpass liten låda till ett element med en Vas på 236 liter och Qts på 0,52 ger en ganska markerad topp i basen, som jag dock inte är säker på att du kommer att ogilla. Själv skulle jag nog proppa in så mycket gullfiber det bara går i lådorna för att få ner puckeln och skenbart öka lådvolymen. Undre gränsfrekvensen kommer att hamna vid 50-60 Hz, ingen djupbas alltså, men discosparken kan säkert infinna sig.

Kolla också att elementet verkligen passar i dina hål, det är inte säkert att alla 15"-element har på millimetern lika stor diameter.

Måtterna jag angav är innermått som tur är så 79-80 liter bör innervolymen vara på :)
Tror du det skulle kunna funka att konvertera lådorna till basreflex? och vilken storlek/längd på röret skulle du isåfall rekommendera?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-11 22:26

JB skrev:
Svante skrev:Är lådan 80 liter invändigt? Måtten du angav, är de innermått? Annars får jag lådvolymen till c:a 58 liter om jag räknar bort själva materialet.

Måtterna jag angav är innermått som tur är så 79-80 liter bör innervolymen vara på :)
Tror du det skulle kunna funka att konvertera lådorna till basreflex? och vilken storlek/längd på röret skulle du isåfall rekommendera?

Ok, här är några simuleringar baserade på de värden jag kunde hitta och några gissningar. Det är snudd på omöjligt att få till en bra basreflexdimensionering med den lilla lådan och de elementen. Om du bygger en större låda, däremot, kan det bli hyggligt (blå kurva).

Röd kurva är ett element i en 80 liters sluten låda, fylld med dämpmaterial så att den är till 80% isotermiserad.

Grön kurva är ett element i en 305 liters sluten låda, fylld med dämpmaterial så att den är till 40% isotermiserad.

Blå kurva är ett element i en 305 liters basreflexlåda, fylld med dämpmaterial så att den är till 40% isotermiserad. 2 st basreflexrör med 8 cm innerdiameter, längd 182 mm.

Grå kurva är ett element i en 80 liters basreflexlåda, fylld med dämpmaterial så att den är till 40% isotermiserad. 2 st basreflexrör med 8 cm innerdiameter, längd 303 mm.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-12 06:40

Svante skrev:
JB skrev:

Ok, här är några simuleringar baserade på de värden jag kunde hitta och några gissningar. Det är snudd på omöjligt att få till en bra basreflexdimensionering med den lilla lådan och de elementen. Om du bygger en större låda, däremot, kan det bli hyggligt (blå kurva).

Röd kurva är ett element i en 80 liters sluten låda, fylld med dämpmaterial så att den är till 80% isotermiserad.

Grön kurva är ett element i en 305 liters sluten låda, fylld med dämpmaterial så att den är till 40% isotermiserad.

Blå kurva är ett element i en 305 liters basreflexlåda, fylld med dämpmaterial så att den är till 40% isotermiserad. 2 st basreflexrör med 8 cm innerdiameter, längd 182 mm.

Grå kurva är ett element i en 80 liters basreflexlåda, fylld med dämpmaterial så att den är till 40% isotermiserad. 2 st basreflexrör med 8 cm innerdiameter, längd 303 mm.

Tack för uträkningarna :)
Kurvan ser väl rätt rak ut förövrigt så den skulle väl ändå kunna låta hyggligt? Förutom avsaknaden av bottenmullret då?
Fast när man tex skriver vilket frekvensomfång ett element har så brukar man väl typ sätta gränsen när ljudnivån sjunkit med 3 db? Isåfall borde jag ju få hygglig bas vid 35 hz i en sluten 80 liters låda med 80% stoppning (röd kurva)? Men detta kanske bara är nått jag fått för mig så rätta mig gärna om jag har fel.

Förövrigt ser basen i din uträkning ut att vara på 4 ohm, den jag tänkte köpa är på 8 ohm, jag bifogar data nedan :)

Eff.300 W. Imp. 8 Ohm. Känsl. 94 dB. Frekv. omf. 20-4000 Hz. Rek. deln.frekv. <500 Hz. Qts 0,52. Vas 236,16 Liter Fs 29,03 Hz. yttermått 387 mm. Baffelhål 353 mm. djup 150 mm. Vikt 4,1 kg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-12 07:16

JB skrev:Fast när man tex skriver vilket frekvensomfång ett element har så brukar man väl typ sätta gränsen när ljudnivån sjunkit med 3 db? Isåfall borde jag ju få hygglig bas vid 35 hz i en sluten 80 liters låda med 80% stoppning (röd kurva)? Men detta kanske bara är nått jag fått för mig så rätta mig gärna om jag har fel.

Den röda kurvan börjar falla vid 80 Hz och har tappat 3 dB vid 45 Hz. Kombinationen liten låda stort element är väl knappast något att sträva efter, verkar bara göra det svårt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-12 09:19

JB skrev: Kurvan ser väl rätt rak ut förövrigt så den skulle väl ändå kunna låta hyggligt? Förutom avsaknaden av bottenmullret då?

Fast när man tex skriver vilket frekvensomfång ett element har så brukar man väl typ sätta gränsen när ljudnivån sjunkit med 3 db? Isåfall borde jag ju få hygglig bas vid 35 hz i en sluten 80 liters låda med 80% stoppning (röd kurva)?

Du kan kanske räkna med lite rumsförstärkning i lägsta basen också. Beroende på hur stort (litet) och tätt ditt rum är, samt hur stora förluster du har i väggar/tak/golv.

Anta ett litet rum där förstärkningen börjar lagom högt, som är tätt och med låga förluster, så kan du få lika mycket bidrag som lådan faller. Då blir det rakt ner till 0 Hz. I praktiken blir det inte så men något blir det säkert.

Å andra sidan så kan det ju vara så att rum och låda inte alls stämmer överens, så att rummet t.ex. förstärker en puckel du redan har från lådan så det blir riktigt boomigt.

Allt tänkt i tryckzon då, ovanför den har du alla trevliga resonanser i rummet osv uppåt i frekvens. De går att möblera bort mer eller mindre, genom att flytta runt lådorna.

Stoppa in 15-tummarna och dämpa lådan så mycket det går, det blir nog bra.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-09-12 10:54

Inte läst tråden ordentligt... men lite LT kanske? Det skule inte behövas såå mkt kompensation.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-12 12:13

phon skrev:Du kan kanske räkna med lite rumsförstärkning i lägsta basen också. Beroende på hur stort (litet) och tätt ditt rum är, samt hur stora förluster du har i väggar/tak/golv.

Anta ett litet rum där förstärkningen börjar lagom högt, som är tätt och med låga förluster, så kan du få lika mycket bidrag som lådan faller. Då blir det rakt ner till 0 Hz. I praktiken blir det inte så men något blir det säkert.

Det får allt vara ett litet rum om man vill få nytta av rummet under 70-80 Hz. 70 Hz innebär väl ca 2.5 m mellan motstående ytor?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-12 17:23

Phon < tack nu har jag inte tappat hoppet helt om att det ska låta OK ivarjefall :)

Ena högtalaren kommer stå i ett hörn och jag kommer att ha högtalarna i ett litet och ganska dämpat rum på runt 15 kvadrat.

Som ni säkert redan märkt så är jag inte så insatt i hemmabyggen och jag har bara byggt enklare lådor med färdiga filter förut, vilket förhoppningsvis förklarar varför jag inte har en aning vad LT betyder så det vore snällt om ni kunde översätta =D

Nästa

Återgå till DIY-forum