Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:en slavbas behöver rimligtvis inte vara lika stor som det aktiva elementet...se bara till att dom har ungefär samma eller att det passiva har mer luftpumpningskapacitet
Keba skrev:Jag får det till 79 liter. Det är ju ganska litet för 15tummare. Vad har du haft förut? Jag skulle leta efter en bas med låg fs och låg Qts. Men någon riktig ljupbas kan bli svårt.
Vad spelar du och hur ska de användas och placeras. I ett hörn kanske det kan funka även om de börjar rulla av vid en ganska hög frekvens.
Är det disco/PA högtalare eftersom du lyckats spela sönder dem, i hyreshus brukar grannarna bli sura om man spelar sönder dylika ting.
paa skrev:Vore det svårt att modifiera baffeln så att en 12" skulle passa? Det skulle öka urvalet av högtalare avsevärt.
The_Man skrev:hmm en 8" bas får väldigt svårt att matcha 15" i ljudtryck skulle jag tro...så oavsett hur djupt 8" basarna spelar så lär dom knappt höras.
JB skrev:Ääh jag gör så här.. jag köper 2 stycken 15" basar från F-serien (den 20e när dom släpps) och hoppas på det bästa.. dom borde väl trots allt ge djupare bas än tex en 10" bas i en portad låda?
The_Man skrev:JB skrev:Ääh jag gör så här.. jag köper 2 stycken 15" basar från F-serien (den 20e när dom släpps) och hoppas på det bästa.. dom borde väl trots allt ge djupare bas än tex en 10" bas i en portad låda?
nä det är inte membranytan som avgör hur djup bas du får...troligtvis så får du mycket djupare bas med en 10" i din låda än en 15"...dock så är det troligtvis mer ljudtryck med 15" lite högre upp i frekvens.
The_Man skrev:hmmm verkar nog vettigare och kolla efter en helt ny högtalare....för ska du byta element så kommer ett till problem med att fixa delningfilter.
Kaffekoppen skrev:Hmm... du behöver nog fundera lite till....
JB skrev:Hur stor är chansen ungefär att det låter tillräckligt bra med färdigbyggda filter?
Svante skrev:Är lådan 80 liter invändigt? Måtten du angav, är de innermått? Annars får jag lådvolymen till c:a 58 liter om jag räknar bort själva materialet.
Hursomhelst, en såpass liten låda till ett element med en Vas på 236 liter och Qts på 0,52 ger en ganska markerad topp i basen, som jag dock inte är säker på att du kommer att ogilla. Själv skulle jag nog proppa in så mycket gullfiber det bara går i lådorna för att få ner puckeln och skenbart öka lådvolymen. Undre gränsfrekvensen kommer att hamna vid 50-60 Hz, ingen djupbas alltså, men discosparken kan säkert infinna sig.
Kolla också att elementet verkligen passar i dina hål, det är inte säkert att alla 15"-element har på millimetern lika stor diameter.
JB skrev:Svante skrev:Är lådan 80 liter invändigt? Måtten du angav, är de innermått? Annars får jag lådvolymen till c:a 58 liter om jag räknar bort själva materialet.
Hursomhelst, en såpass liten låda till ett element med en Vas på 236 liter och Qts på 0,52 ger en ganska markerad topp i basen, som jag dock inte är säker på att du kommer att ogilla. Själv skulle jag nog proppa in så mycket gullfiber det bara går i lådorna för att få ner puckeln och skenbart öka lådvolymen. Undre gränsfrekvensen kommer att hamna vid 50-60 Hz, ingen djupbas alltså, men discosparken kan säkert infinna sig.
Kolla också att elementet verkligen passar i dina hål, det är inte säkert att alla 15"-element har på millimetern lika stor diameter.
Måtterna jag angav är innermått som tur är så 79-80 liter bör innervolymen vara på :)
Tror du det skulle kunna funka att konvertera lådorna till basreflex? och vilken storlek/längd på röret skulle du isåfall rekommendera?
Svante skrev:JB skrev:Svante skrev:Är lådan 80 liter invändigt? Måtten du angav, är de innermått? Annars får jag lådvolymen till c:a 58 liter om jag räknar bort själva materialet.
Måtterna jag angav är innermått som tur är så 79-80 liter bör innervolymen vara på :)
Tror du det skulle kunna funka att konvertera lådorna till basreflex? och vilken storlek/längd på röret skulle du isåfall rekommendera?
Ok, här är några simuleringar baserade på de värden jag kunde hitta och några gissningar. Det är snudd på omöjligt att få till en bra basreflexdimensionering med den lilla lådan och de elementen. Om du bygger en större låda, däremot, kan det bli hyggligt (blå kurva).
Röd kurva är ett element i en 80 liters sluten låda, fylld med dämpmaterial så att den är till 80% isotermiserad.
Grön kurva är ett element i en 305 liters sluten låda, fylld med dämpmaterial så att den är till 40% isotermiserad.
Blå kurva är ett element i en 305 liters basreflexlåda, fylld med dämpmaterial så att den är till 40% isotermiserad. 2 st basreflexrör med 8 cm innerdiameter, längd 182 mm.
Grå kurva är ett element i en 80 liters basreflexlåda, fylld med dämpmaterial så att den är till 40% isotermiserad. 2 st basreflexrör med 8 cm innerdiameter, längd 303 mm.
JB skrev:Fast när man tex skriver vilket frekvensomfång ett element har så brukar man väl typ sätta gränsen när ljudnivån sjunkit med 3 db? Isåfall borde jag ju få hygglig bas vid 35 hz i en sluten 80 liters låda med 80% stoppning (röd kurva)? Men detta kanske bara är nått jag fått för mig så rätta mig gärna om jag har fel.
JB skrev: Kurvan ser väl rätt rak ut förövrigt så den skulle väl ändå kunna låta hyggligt? Förutom avsaknaden av bottenmullret då?
Fast när man tex skriver vilket frekvensomfång ett element har så brukar man väl typ sätta gränsen när ljudnivån sjunkit med 3 db? Isåfall borde jag ju få hygglig bas vid 35 hz i en sluten 80 liters låda med 80% stoppning (röd kurva)?
phon skrev:Du kan kanske räkna med lite rumsförstärkning i lägsta basen också. Beroende på hur stort (litet) och tätt ditt rum är, samt hur stora förluster du har i väggar/tak/golv.
Anta ett litet rum där förstärkningen börjar lagom högt, som är tätt och med låga förluster, så kan du få lika mycket bidrag som lådan faller. Då blir det rakt ner till 0 Hz. I praktiken blir det inte så men något blir det säkert.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 92 gäster