Ändring av Basreflexrör

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
flodisnisse

Ändring av Basreflexrör

Inläggav flodisnisse » 2006-09-10 00:21

Finns det någon som vet hur man beräknar dim på reflexrör. Jag vill ha större diameter för att bli av med "blåsljud"
Nuvarande rör är: Innerdiameter 48mm,Längd 160mm.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-10 00:35

Du skriver inte vad det är för högtalare, men i princip så ska tvärsnittsytan ökas lika mycket som längden. Om du sätter dit ett rör till, med samma diameter, så ska alltså båda göras dubbelt så långa.

Det finns lite finlir där med ändkorrektioner som gör det lite mer komplicerat, men som förstaapproximation funkar det.

Formeln för basportens resonansfrekvens är

fp=c/(2*pi) * sqrt (S/(L*V))

där c=345 m/s
S är portens tvärsnittsarea i m²
L är portens effektiva längd i m *
V är lådans volym i m³

* Den effektiva längden är aningen längre än den fysiska:

L=L' + 1,7*r

där L' är den verkliga rörlängden och r är rörradien.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-10 09:19

Man kan också fräsa en kantradie på ca 5-6 mm runt innerkanterna på rörets ändar. Större radie är inte entydigt bättre! Det bildas "avlösningsvirvlar" vid större kantradier, som slöpper som "puffar" eller rökringar. Det uppstår inte vid mindre kantradie än 6 mm. Vid rörets avslutning inuti lådan bör man dessutom ha en liten "baffelplatta" i jämnhöjd med rörets slut, som är minst dubbelt så stor som rörets diameter, det minskar förlusterna avsevärt för luftflödet i ena riktningen, och minskar således även distorsionen.
Vill man ha ännu bättre resultat blir det mycket mer komplicerat än bara större kantradie , då måste man gå över till rör som har lite mindre diameter på mitten, jämfört med ändarna.
Prova lilla radien och inre baffelplattan först, det kanske löser problemen bra nog utan att gå upp i diameter.
Lyssna före och efter modifieringen, med hjälp av sinuston, vid avstämningsfrekvensen. Då blåser det ordentligt i röret, och man hör väldigt tydligt alla problem.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
flodisnisse

basreflexrör

Inläggav flodisnisse » 2006-09-10 12:46

Svante skrev:Du skriver inte vad det är för högtalare, men i princip så ska tvärsnittsytan ökas lika mycket som längden. Om du sätter dit ett rör till, med samma diameter, så ska alltså båda göras dubbelt så långa.

Det finns lite finlir där med ändkorrektioner som gör det lite mer komplicerat, men som förstaapproximation funkar det.

Formeln för basportens resonansfrekvens är

fp=c/(2*pi) * sqrt (S/(L*V))

där c=345 m/s
S är portens tvärsnittsarea i m²
L är portens effektiva längd i m *
V är lådans volym i m³

* Den effektiva längden är aningen längre än den fysiska:

L=L' + 1,7*r

där L' är den verkliga rörlängden och r är rörradien.

Formler är för mig rena grekiskan. Vad jag förstår är att tar man t.ex ett rör med inner diam.110mm så blir längden väldigt sto.Rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
flodisnisse

basreflexrör

Inläggav flodisnisse » 2006-09-10 12:51

paa skrev:Man kan också fräsa en kantradie på ca 5-6 mm runt innerkanterna på rörets ändar. Större radie är inte entydigt bättre! Det bildas "avlösningsvirvlar" vid större kantradier, som slöpper som "puffar" eller rökringar. Det uppstår inte vid mindre kantradie än 6 mm. Vid rörets avslutning inuti lådan bör man dessutom ha en liten "baffelplatta" i jämnhöjd med rörets slut, som är minst dubbelt så stor som rörets diameter, det minskar förlusterna avsevärt för luftflödet i ena riktningen, och minskar således även distorsionen.
Vill man ha ännu bättre resultat blir det mycket mer komplicerat än bara större kantradie , då måste man gå över till rör som har lite mindre diameter på mitten, jämfört med ändarna.
Prova lilla radien och inre baffelplattan först, det kanske löser problemen bra nog utan att gå upp i diameter.
Lyssna före och efter modifieringen, med hjälp av sinuston, vid avstämningsfrekvensen. Då blåser det ordentligt i röret, och man hör väldigt tydligt alla problem.

Baffelplattan bör väl vara så tunn som möjligt,annars minskar ju volymen på lådan. Hur tunn kan den vara innan den påverkar ljudet i form av att den blir ostadig. Det var en intressant idé annars,har aldrig hört talas om det förut.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: basreflexrör

Inläggav Svante » 2006-09-10 13:35

flodisnisse skrev:
Svante skrev:Du skriver inte vad det är för högtalare, men i princip så ska tvärsnittsytan ökas lika mycket som längden. Om du sätter dit ett rör till, med samma diameter, så ska alltså båda göras dubbelt så långa.

Formler är för mig rena grekiskan. Vad jag förstår är att tar man t.ex ett rör med inner diam.110mm så blir längden väldigt sto.Rätta mig om jag har fel.

Ok, då kanske du kan ta till dig det där första jag skrev i stället. Längden ska öka i samma proportion som ytan.

Ytan ökar i ditt fall med en faktor ( 110/48 )²=5,25. Det betyder att ditt rör ska vara 5,25*160 =840 mm. Det verkar lite långt, ja. Utan att ha sett konstruktionen och utan att veta om det är en sub eller fullregister är det svårt att säga om det blir bra, men kanske skulle du prova med två rör i stället, diameter 48 mm och längd 320 mm (då dubblas ju ytan och då måste man dubbla längderna). Och som Paa säger kan man runda mynningarna för att minska blåsljuden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: basreflexrör

Inläggav paa » 2006-09-10 13:47

flodisnisse skrev:Baffelplattan bör väl vara så tunn som möjligt,annars minskar ju volymen på lådan. Hur tunn kan den vara innan den påverkar ljudet i form av att den blir ostadig. Det var en intressant idé annars,har aldrig hört talas om det förut.
Baffelplattan behöver inte vara speciellt tjock, naturligtvis, men ett grövre och därmed längre basreflexrör påverkar ju volymen mycket mer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum