Dantax skrev:Rören är 73mm långa, är det "långt"? (innerdiameter är 52)
Nej, det är ganska kort. Borde ge en lägsta resonans vid cirkus 345/(2*0,073)=2,4 kHz, vilket är ganska högt (=bra).
Dantax skrev:Man brukar ju säga att basreflexlådor inte ska ha så mycket dämpning?
Jo, sant. Det är en balansgång mellan dämpning av luftkavitestsresonanser (="stående vågor") och den ökade lådvolym som behövs för en given tonkurva när man inför resistiva förluster. Men om du har problem med stående vågor, så måste du öka mängden dämpmaterial.
Dantax skrev:Borde inte en stående våg synas på impedanskurvan?
Om den är riktigt kraftig, ja, men den kan vara hörbart för stark utan att synas på impedanskurvan också.
Dantax skrev:Kan placeringen av den inre mynningen på porten inne i lådan spela roll?
Ja. Om man lyckas placera den i ett minimum för den dominerande stående vågen, så slinker det ut mindre genom röret. Men det slinker ut en hel del genom högtalarelementet också, så det är ingen universallösning.
Dantax skrev:Har för mig att jag sett något diagram som visade att placeringen av ingången till b-röret, inne i lådan, kan ställa till det. Ljudtrycket inne i lådan är inte likformigt efter vad jag förstår. Kan ett bakplacerat rör göra att mer högre frekvenser letar sig ut genom porten, eftersom det är mer rak linje från basens baksida till utsidan? (kan se magneten genom röret...)
Mhja, det är svårt att säga generellt. Men det är ju lätt att testa om ljudet som stör slinker ut genom porten eller inte, det är ju bara att proppa in en socka eller två i det, så att det inte kommer ut nåt ljud där. Du kommer att tappa en del bas, men det kan man ju bortse ifrån, mentalt. Speciellt om du kombinerar lyssnandet med tittande på RTSect.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.