Snabb fråga om Peerless XLS !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

jannemannen

Snabb fråga om Peerless XLS !

Inläggav jannemannen » 2006-09-14 22:14

Jag har en liten undran ang dessa element. Jag pratade med en kille på Hifikit idag ang Peerless XLS 12" element, och enligt honom så lät det som att man mer eller mindre måste använda dom tillsammans med slavbasar för att få ett bra resultat ! Är det så eller ? Enligt denna text: http://www.tymphany.com/papers/appxls12b.htm Så verkar det ju som att dom skall fungera alldeles utmärkt även i basreflexlådor !

Det enda problemet som jag ser, är att det kan bli långa basreflexrör. Och även att elementen bör skyddas från signaler under 20Hz...

Är det någon här som har erfarenhet av XLS-elementen i basreflexlådor ?

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-09-14 22:45

Jag kör två basmoduler med en 12" XLS i varje. Lådorna är 30 liter slutet, enligt application note från Peerless. Det hela fungerar rätt bra om man tar hänsyn till några saker:

* Kräver lite EQ längst ner i botten.
* Funkar bra om man har rum som hjälper till nedåt i frekvens.
* Förstärkare med hög effekt rekommenderas.

Fördelarna är väl främst rimlig basåtergivning ur väldigt små lådor, lättmöblerat.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2006-09-15 08:25

Jag har en 10"are i portad låda, enl. tidigare ägare lite bekymmer med blåsljud, dock inget som jag upptäckt än, men jag spelar inte så högt åas.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-15 08:29

Jag tror det är extremt olika förhållanden för dom olika elementen i denna serie. Man måste titta på en specifik elementtyp.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-09-15 09:38

paa skrev:Jag tror det är extremt olika förhållanden för dom olika elementen i denna serie. Man måste titta på en specifik elementtyp.

Det finns bara två XLS 12". Den ena är för hifi och den andra för bilbruk. Är du säker på att du inte blandar ihop XLS med XXLS nu?

mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-15 10:14

zvenzzon skrev:
paa skrev:Jag tror det är extremt olika förhållanden för dom olika elementen i denna serie. Man måste titta på en specifik elementtyp.

Det finns bara två XLS 12". Den ena är för hifi och den andra för bilbruk. Är du säker på att du inte blandar ihop XLS med XXLS nu?

mvh
Jo men två är mer än en, och Eric refererade dessutom till en 10" XLS, vilket kanske är lit OT, men ändå.

I alla fall rekommenderar Tymphany Ø90 mm med en portlängd på 510mm i den skrift som du hänvisar till. Om du får plats med en så lång port i den lådform som du tänkt så borde det väl fungera skapligt? Tänk på att addera lådvolym motsvarande den volym som portröret upptar inuti lådan, det blir ju några liter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-15 10:47

Jag byggde en resväska med XLS10" (inte XXLS som jag kallar just XXLS om jag skulle få för mig att nämna det ;) ) och 3" rör på kanske 50cm. Kommer inte ihåg de exakta dimensionerna men gissar på 40x16x60cm.
Bild

Blev en hyfsad portresonans i den kan jag säga. Branta filter anbefalles alltså. Sedan led den av en del blåsljud oxå...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-09-15 10:50

paa skrev:Jo men två är mer än en, och Eric refererade dessutom till en 10" XLS, vilket kanske är lit OT, men ändå.

I alla fall rekommenderar Tymphany Ø90 mm med en portlängd på 510mm i den skrift som du hänvisar till. Om du får plats med en så lång port i den lådform som du tänkt så borde det väl fungera skapligt? Tänk på att addera lådvolym motsvarande den volym som portröret upptar inuti lådan, det blir ju några liter.

Oj, jag insåg inte att du svarade på hans inlägg.
10" XLS versionen lider nog delvis av samma problem (trångt att få in röret). Kräver att man är lite kreativ med låddimensioneringen, t.ex. såsom Naqref™s resväska.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-09-15 12:06

varför xls när xxls numer går att köpa?

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2006-09-17 19:43

Har själv byggt med 10" bilvarianten, den har lite bättre parametrar för basreflex.
Är mer än nöjd.
Inte så dum som du tror

Återgå till DIY-forum