AMP-5 bygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

swirve

AMP-5 bygge

Inläggav swirve » 2006-09-17 11:14

Håller på att bygga en AMP-5 från 41hz.com. Nu ska det ner i låda och färdigställas men ja har några små frågetecken.

trafos:Kan man ställa 2 st ringkärnetrafos ovanpå varandra?? har 4 st mindre där de ska parallellkopplas 2 och 2.

Jordning: apparatkontakten är gjord så att jorden kommer direkt till chassit, är det rätt?
Skall kretskortens jord (amp-5, N5md) kopplas till chassit? Signaljorden från RCA-kontakterna ska de kopplas till chassit o få kontakt med kraftjord?

Edit: Rattar i alu är jag också på jakt efter. Någon som vet vars ja kan hitta det? elfas är lite för små, skulle vilja ha med typ 5 cm i diameter.

kommer säkert mer frågor efterhand.

/j

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-17 19:01

FOTON!!!!!!!!!!!!!!!!

Traforna kan du stacka - kolla så det inte blir värme problem och anslut eller kruva ABSOLUT INGET på toppskruven - annars får du en extra lindning som ger brum och annan skit.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

henko

Inläggav henko » 2006-09-20 20:44

Letar du efter snygga rattar ska du kolla här!

http://www.svalander.se/shoppen/rattar.htm

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2006-09-20 21:13

Rattar i alu är jag också på jakt efter. Någon som vet vars ja kan hitta det? elfas är lite för små, skulle vilja ha med typ 5 cm i diameter.

Rattar köper du här: www.thlaudio.com Frakten är inte så dyr.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-20 21:45

Finns ingen med smärre metallsvarv som kan svarva fram ett gäng rattar??

Jag skulle kunna tänka mig rattar i ädelträ fast det blir mer komplicerat efter som kräver en metallkärna där fästskrivarna sitter igängade.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

swirve

Inläggav swirve » 2006-09-22 20:35

Bilder kommer tids nog. Det är inget jättetempo i bygget eftersom jag tjänar konungen just nu på en av hans båtar.
Jag har sett svalanders rattar, men ja skulle vilja ha nåt liknande men i aluminium. Fronten kommer vara borstad aluminium så det känns som alu-rattar passar bättre.

swirve

Inläggav swirve » 2006-09-28 23:06

Går som sagt inte så fort framåt, kanske blir något gjort i helgen om ja har tur. plus lite bilder.
Letar lite efter strömbrytare som ska användas till mute-funktionen... tycker ELFA:s känns så tråkiga på nåt vis, nån som har tips på nåt snyggt man kan ha på framsidan? tänkte ha en rätt "clean" framsida så ev. kanske ja bara sätter nåt på baksidan... Skulle vara rätt snyggt med bara alufronten med 2 st rattar och ett gäng lysdioder. Frågan är också vilken färg lysdioderna ska ha.?! Hade tänkt mig att ha indikering på mute samt vilken signal som är vald...

swirve

Inläggav swirve » 2006-09-29 23:27

Nu har man haft lite tid till o fortsätta lite lätt. Har lyckats ta lite kort också.
Provade att sätta ihop delarna så långt som gick o då blev det såhär! Fronten är borstad aluminium och botten samt bakstycke är 3 mm rostfritt (är ett helvete att bearbeta...) Sidorna ska vara i tunn teakplywood och locket skall vara ribbor av teak.
Bild

Lite närbilder
Bild
Bild

Och sist en bild på min arbetsbänk
Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-29 23:46

swirve skrev:Nu har man haft lite tid ...

Nix. Det har "man" inte alls haft. Inte jag i alla fall. Om DU har haft tid, varför skriver du inte "Nu har jag haft lite tid..."

Vi måste stå för det vi tycker, känner och upplever. Smeta inte inte över dina känslor på andra människor. Låt oss tycka och känna för oss själva.

Inte så mycket kritik mot dig som mot "alla" som inte kan hålla isär vad dom själva tycker och vad dom projicerar på andra....

/ B

swirve

Inläggav swirve » 2006-09-29 23:51

Bill50x skrev:
swirve skrev:Nu har man haft lite tid ...

Nix. Det har "man" inte alls haft. Inte jag i alla fall. Om DU har haft tid, varför skriver du inte "Nu har jag haft lite tid..."

Vi måste stå för det vi tycker, känner och upplever. Smeta inte inte över dina känslor på andra människor. Låt oss tycka och känna för oss själva.

Inte så mycket kritik mot dig som mot "alla" som inte kan hålla isär vad dom själva tycker och vad dom projicerar på andra....

/ B

kommentar överflödig...

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-09-30 09:21

Stiligt, hoppas du fortsätter posta bilder på hur bygget fortskrider och inte bryr dig om språkpoliser som försöker förstöra tråden.

LB

Inläggav LB » 2006-09-30 11:07

Kul att följa bygget.

Vad blev det till slut för ringkärnetrafos (effekt och sekundärspänning?).

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-30 14:38

Varför använder man rostfritt. Man har ju inga ackumulatorer som kan läcka syra.

swirve

Inläggav swirve » 2006-09-30 16:40

soundbrigade skrev:Varför använder man rostfritt. Man har ju inga ackumulatorer som kan läcka syra.

JAG tager vadjag haver... :P

swirve

Inläggav swirve » 2006-09-30 16:41

LB skrev:Kul att följa bygget.

Vad blev det till slut för ringkärnetrafos (effekt och sekundärspänning?).

Det blev ett par som jag "hittade" :P är spec 22 V 4A vid 220 V, nu har jag lite mer hemma (237) och sen vid låg last ger de ju lite mer så det hamnar på aningen höga 25 v...men det funkar, frågan är hur länge:P

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-30 16:56

swirve skrev:JAG tager vadjag haver... :P

:)

En kompis ville att jag skulle bygga ett linjesteg åt honom i en låda i rostfritt. HAN fick göra allt plåtjobb - :D
Jag tycker tom att stållådorna (bonnajärn) från hammond är jobbiga.

swirve

Inläggav swirve » 2006-09-30 17:28

soundbrigade skrev:
swirve skrev:JAG tager vadjag haver... :P

:)

En kompis ville att jag skulle bygga ett linjesteg åt honom i en låda i rostfritt. HAN fick göra allt plåtjobb - :D
Jag tycker tom att stållådorna (bonnajärn) från hammond är jobbiga.

Ja inte är det helt lätt, men vafan ja har inte bråttom nånstans! Dessutom går det o få riktigt snyggt med lite gnetande med våtslip o sen autosol :) Tror det kommer passa rätt bra ihop med teak:en...

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2006-10-04 14:25

Tänkte ställa några frågor här angående förstärkarbyggen.

Denna Amp5, är det bara ett slutsteg som behöver ett försteg, eller kan det användas som en hel förstärkare som man bara kopplar signalkälla till?

Vad är den ungefärliga kostnaden för ett sådant här bygge?

Hur blir ljudkvaliteten?

Mvh Eric

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2006-10-04 16:39

1. Ja det är bara ett slutsteg.
2. 71 Eurosar (+16 för "high power add on"). Sen behöver du lite kontakter och en låda.
Ingen uppfattning. Vore roligt om någon kunde mäta upp en dylik. Min bror har byggt en och den låter iaf.

http://41hz.com/main.aspx?pageID=120
http://41hz.com/downloads/TA2022.pdf

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-10-04 16:56

Nusse skrev:1. Ja det är bara ett slutsteg.
2. 71 Eurosar (+16 för "high power add on"). Sen behöver du lite kontakter och en låda.
Ingen uppfattning. Vore roligt om någon kunde mäta upp en dylik. Min bror har byggt en och den låter iaf.

http://41hz.com/main.aspx?pageID=120
http://41hz.com/downloads/TA2022.pdf

Och en trafo inte att förglömma...

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2006-10-04 17:25

Och en trafo inte att förglömma...

Oops, sånna bagateller. :oops:

swirve

Inläggav swirve » 2006-10-04 17:57

Iqbad skrev:Tänkte ställa några frågor här angående förstärkarbyggen.

Denna Amp5, är det bara ett slutsteg som behöver ett försteg, eller kan det användas som en hel förstärkare som man bara kopplar signalkälla till?

Vad är den ungefärliga kostnaden för ett sådant här bygge?

Hur blir ljudkvaliteten?

Mvh Eric

Alltså det går ju köra den med en mp3-spelare direktkopplad om man ändrar ingång-gainen lite genom att switcha ett par motstånd. Dcok tror jag det låter bättre med ett litet försteg. (hoppas i alla fall). Jag har inte hunnit testa tillsammans med försteg, men med en mp3-spelare lät det helt ok.

Kostnade det beror ju helt på vad man ska ha för pryttlar. Jag är väl hitills uppe i 1500 ungefär och då har jag inte betalt något för trafo:na och materialet till lådan. Alla småprylar som behövs går på mer än man tror.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2006-10-04 18:12

Finns det inga liknande byggsatser som har inbyggd volymkontroll så att man inte behöver ett försteg? Tips?

Vad är en trafo?

Mvh Eric

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-10-04 21:31

Du sätter dit en volymkontroll själv, och då blir den inbyggd ...

Trafo förkortning av transformator.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2006-10-05 07:06

Ok, trafo borde jag ju ha fattat. Om man då satte dit en egen volymkontroll så skulle man väl kunna använda slutsteget som förstärkare och inte behöva annat än en signalkälla? Eller?

Var kan man köpa bra/billiga transformatorer samt övriga nätdelar?

Det måste väl ingå nån likriktarbrygga av nåt slag för att bygga en nätdel? Kan ni rekommendera nån schematisk skiss över hur en bra strömförsörjning ska se ut?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-10-05 08:32

Iqbad skrev:Var kan man köpa bra/billiga transformatorer samt övriga nätdelar?

Det måste väl ingå nån likriktarbrygga av nåt slag för att bygga en nätdel? Kan ni rekommendera nån schematisk skiss över hur en bra strömförsörjning ska se ut?

Kolla ELFA - billigt är väl ett relativt begrepp.
På 41Hz sida finns förslag på nätdelar - ritningar: http://www.41hz.com
Jag ska köra en AMP3 på en 12V blycell.

swirve

Inläggav swirve » 2006-10-20 16:03

Har nu pulat vidare lite med bygget. Det går inte fort, men det är o andra sidan inget hastighetsprojekt :P Har Sågat till sidostycken utav teak-plywood och locket som ska bestå av teakribbor som ska läggas med en lite luftspalt mellan. Har också borrat en massa hål i bottenplattan för fastsättning av AMP-5 och N5md och trafos. Kanske kan fixa nån bild imorrn.
Tror också jag lyckats hitta rattar på RS online. Ska beställas efter senare. Ska iväg ett par veckor på kungens skepp nu igen.

swirve

Inläggav swirve » 2007-01-07 17:23

Så efter ytterligare lite fri tid, så börjar bygget så sakta närma sig fördigställande. Provade o koppla in allting, och det funkar! låter med de skithögtalare jag testade med mycket bra. Rent och klart. Ska testa med mina riktiga högtalare senare när ja fått allt mer permanent på plats.

Bild
Bild

swirve

Inläggav swirve » 2007-01-25 17:07

Nu står den o spelar här brevid mig! Grymt nöjd med ljudet! Låter bra mycket bättre än min Denon PMA-655... Det är nästan lite läskigt i vissa låtar där det dyker upp små ljud som man inte hört förut. :P

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-25 18:05

Ja, där ser man! Klass D-förstärkare kan låta bättre än konventionella :P ( Ops, nu svor vi i kyrkan ! ) :)

Nästa

Återgå till DIY-forum