Projekt Sonotube, några frågor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dibbe

Projekt Sonotube, några frågor

Inläggav Dibbe » 2006-09-19 23:22

Nu när sommaren är slut så är det dags att börja med ett litet höstprojekt.

Förra hösten blev det ett par HFLS-1 som sedan såldes när jag åkte iväg på några månaders välförtjänt semester. Denna gången blir det mer lågfrekvent. Och eftersom allt gott kommer i minst tvåpack så är det 2st sonotube sub´s som är planerade.

Jag tänkte använda mig av Peerless 260SWR39/115PPX-AL-4L http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=223

Efter att ha provat lite olika lådvolymer och avstämningsfrekvenser fick jag fram följande.

Lådvolym 70L, avstämningsfrekvens 25Hz.
Bild

Phase
Bild

Group delay
Bild

Nu när jag hade lite att utgå från var det dags att komma fram till en konstruktion. Efter att ha skissat lite med papper och penna och fått fram något som ingen annan skulle kunna tyda var det dags att göra detta lite mer överskådligt.

Såhär blev resultatet av detta.
Bild

Det där verkar fungera, och det är alltså följande delar.
Bild

Detta är första bygget som jag inte går efter någon annans konstruktion och uträkningar, så jag är inte erfaren med varken simuleringsprogram eller lådkonstruktion.

Och vad jag nu önskar är lite åsikter, säkert någon här som byggt en sonotubekonstruktion förut och ser något som jag inte tänkt på. Någon vänlig själ får gärna kontrollera det jag har fått fram, och komma med förslag på hur jag kan få saker och ting bättre.

Kan någon förklara avstämningsfrekvensen på ett element. Jag förstår varför man inte vill skicka massa effekt vid den frekvensen då det kommer vara mycket mer lättdrivet, men hur undviker jag detta?
Nu har jag satt avstämningsfrekvsenen till 25hz, är det lämpligt att börja med det och sedan prova mig fram då jag har en färdig konstruktion?.

Sedan porten, har för mig att jag läst att den ska vara på samma sida som elementet för mindre tidsfel. Hur viktigt är detta?. Tanken var från början att elementet skulle vara riktat nedåt med porten på samma baffel, problemet är att jag inte kan hitta gjutrör med större diameter än 300mm så det får inte plats.

Av samma anledning är basen placerad upptill, hade från början tänkt att den skulle vara nere för att få lägre tyngdpunkt så den skulle stå stabilare. Har enligt min ritning 2cm till godo runt elementet, det skulle bli tight men jag kanske skulle kunna få plats med infästningen till foten där, får fundera lite över detta.

Så kom med åsikter nu, vet att det finns folk här som kan detta, tack på förhand.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-20 09:31

Kul!

Påminner en aning om min avloppsrörs-TL för 20 år sedan :oops:

Avstämning är ju ett kärt ämne här på Faktiskt. Det förhärskande trenden just nu är underavstämning för att konstruktionen sedan ska få stöd av bashöjningen i rummet. Det finns flera trådar om detta. Använd "Search"!

För att bli lite mer oberoende för placering kanske man skulle kunna göra den vändbar så att man kan välja om elementet eller porten ska vara upp/ned?

Det allmänna rådet för portar tror jag är att de inte bör vara placerade på motstående väggar men om det är ett problem kan man kanske montera en mellanvägg på "trekvart" i röret.

Lycka till med bygget!

/Jocke

Användarvisningsbild
Dibbe

Inläggav Dibbe » 2006-09-20 14:58

Tack Jocke, det fanns ganska mycket att läsa om underavstämning, känns som att jag har lite större koll på det nu. Snubblade även över en tråd om rumsförstärkning vid olika frekvenser

1.5-2db @ 40hz
4-5db @ 30hz
9db @ 20hz

Det fick mig att undra, har winISD med det i sina beräkningar eller bör jag kompensera för detta själv? Antog att inte winISD tar hänsyn till dessa förstärkningar och simulerade med lite olika avstämningsfrekvenser, vid en avstämningsfrekvens på 20Hz fick jag en kurva som såg riktigt bra ut med rumsförstärkning inräknat.

Detta i sin tur fick mig att börja tänka ännu längre, valde detta elementet för att det hade i princip rak frekvensgång ned till 30Hz. Finns det någon annan bas som ni rekommenderar mig att prova? Inte större än 10" och säg 1k som pristak.

Kanske borde satsa på sluten låda ifall det inte är rekommenderat att ha porten på motsatt sida till basen?

Återgå till DIY-forum