Var hittar jag dessa motstånd?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jaste

Var hittar jag dessa motstånd?

Inläggav jaste » 2006-09-20 14:58

Håller som bäst på med en liten gainclone och har byggt en prototyp med vanliga standardmotstånd och tycker det låter hyffsat för ca 100 spänn i stereo.
Nu vill jag testa att använda liknande motstånd som används i kitten man kan se på briangt.com.

Här är namne kan någon säga om det finns något motsvarande på tex elfa eller så?

Caddock mk132 22k ohm

Caddock mk132 220k ohm

Riken 0,5w 680 ohm

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-09-20 15:41

Alltså, de där motstånden har ju tagits fram av Peter Daniel genom åratal av intensiva, flummiga och ovetenskapliga öppna lyssningstester med olika högtalare, blandade förstärkare och varierande källor i olika lokaler vid helt olika nivåer så det är ju ingenting man ersätter med likvärdiga produkter om man vill bibehålla den fulländade tuning som Peter har gjort. Således kör du med helt rimliga standardmotstånd eller så köper du exakt samma. Om du inte kör med samma motstånd kan du fullständigt förstöra ljudet till något odynamiskt, brusande och helt livlöst platt oljud. Enligt Peter Daniel alltså. Jag är mer tveksam och tror förstärkaren får större skillnad i ljud av hur man bygger ihop den än vilka motstånd man väljer.

Caddock MK132 finns på Farnell såvitt jag vet.
Riken är svårt. Kanske nån lokal esoteriskt Hifi Voicing Guru har dem? Annars finns de på PartConnexion.com (som har Caddock MK132 också).

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Var hittar jag dessa motstånd?

Inläggav n3mmr » 2006-09-20 16:04

jaste skrev:Håller som bäst på med en liten gainclone och har byggt en prototyp med vanliga standardmotstånd och tycker det låter hyffsat för ca 100 spänn i stereo.
Nu vill jag testa att använda liknande motstånd som används i kitten man kan se på briangt.com.

Här är namne kan någon säga om det finns något motsvarande på tex elfa eller så?

Caddock mk132 22k ohm

Caddock mk132 220k ohm

Riken 0,5w 680 ohm

Tack på förhand!

Det verkar vara motstånd i fyrkantiga kapslar, ser lite ut som en effekttransistor.

Det kan innebära att elektriska egenskaper faktiskt skiljer sig.

Men eftersom du nu verkar ha fått det att funka utan bekymmer, så har dom bevisligen ingen inverkan.

F ö var fick du tag på kortet?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-20 16:08

n3mmr skrev:Det verkar vara motstånd i fyrkantiga kapslar, ser lite ut som en effekttransistor.

Men eftersom du nu verkar ha fått det att funka utan bekymmer, så har dom bevisligen ingen inverkan.

Att den fungerar bevisar ingenting mer än att det fungerar. Det kanske låter bättre med "rätt" komponenter?

/ B

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2006-09-20 21:17

Samtliga finns på www.thlaudio.com

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-21 09:57

I de motstånd där små strömmar flyter så kommer skillnaden vara minimal. För effektmotstånd finns det större skillnader.
Det man betalar mest för när man köper dyra motstånd är lägre toleranser, dvs att motståndet mer exakt har det värde som är angivet.
Ännu bättre är att mäta upp motstånden och matcha dem med ännu större noggranhet. Exakt samma värden i båda kanalerna ger förståss mindre variation och därmed bättre resultat.
Vid fabrikstillverkning så vill man att det skall gå fort och då vill man förståss inte behöva handmatcha komponenter. Då lönar det sig ekonomiskt bättre att köpa komponenter med lägre toleranser. Om man dessutom kan skriva att man använder dyrare komponenter i marknadsföringsmaterialet så vinner man dubbelt.

Om du skall vinna ljudmässigt skall du först jobba med kretsens konstruktion, sedan layout, vidare med kondensatorer/volymkontroll/spolar och slutligen minst viktigt är resistorerna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-21 10:41

silvervarg skrev:Om du skall vinna ljudmässigt skall du först jobba med kretsens konstruktion, sedan layout, vidare med kondensatorer/volymkontroll/spolar och slutligen minst viktigt är resistorerna.

Låter förnuftigt. Det är ju helheten som ger resultatet och ska man skapa några förbättringar är det väl smartast att lägga krutet där det gör störst nytta.

Men som hobbypulare där kanske kunskaperna inte omfattar kretslösningar och kort-layout, är det kanske ändå kul att optimera det man kan. Byta kondingar och motstånd till bättre typer, bättre kontakter och omkopplare osv.

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-21 13:24

Bill50x skrev:
n3mmr skrev:Det verkar vara motstånd i fyrkantiga kapslar, ser lite ut som en effekttransistor.

Att den fungerar bevisar ingenting mer än att det fungerar. Det kanske låter bättre med "rätt" komponenter?

/ B

Kanske är det operativa ordet
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-21 13:32

Att 220 kohm över huvud taget förekommer få mig att dra på näsan. Har någon schema för granskning? :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2006-09-21 14:22

Jag trodde att alla visste hur en "Gainclone" ser ut..... här
www.chipamp.com
www.audiosector.com
www.madaboutsound.com
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-21 15:13

Morello skrev:Att 220 kohm över huvud taget förekommer få mig att dra på näsan. Har någon schema för granskning? :P

Det ska nog vara 220 Ohm...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-21 15:37

n3mmr skrev:
Morello skrev:Att 220 kohm över huvud taget förekommer få mig att dra på näsan. Har någon schema för granskning? :P

Jag befarar att någon ritat med 220 kohm samt 2 kohm i återkopplingen, vilket jag tycker är i alla fall en tiopotens för mycket. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-09-21 16:23

Morello skrev:
n3mmr skrev:

Jag befarar att någon ritat med 220 kohm samt 2 kohm i återkopplingen, vilket jag tycker är i alla fall en tiopotens för mycket. 8)

De "populäraste" varianterna använder 22 kOhm och 680 Ohm eller 20 kOhm och 620 Ohm i återkopplingen. Tror också att det var felskrivet eftersom 220 Ohm förekommer i standardvarianterna men normalt inte 220 kOhm.

Användarvisningsbild
jaste

Inläggav jaste » 2006-09-21 17:51

Hej allihopa!
det ska vara 220 ohm, jag skrev ett k för mycket. Schemat hittar ni i den här texten, http://www.briangt.com/nigc_kit-users_guide.pdf . Jag bygger alltså inte en byggstats utan har helt enkelt köpt allt på elfa, och lött dit det pin till pin så att säga.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-09-21 21:37

Caddock MK132 so jag själv använt i stora antal finns lättast att
få tag på via bla

http://www.percyaudio.com/
och
http://www.partsconnexion.com/catalog/resistors.html

Jag har provat MK132 mot andra motstånd och tycker de ger en rätt fet över bas och lite grumlig återgivning av mellanregistret jämfört med de bästa motstånd jag hittat (TX2352 som är nakna Vishay S102 som är gjorda av Bulk Metal Foil).

Motstånden är på 1%.
Det är INTE noggrannheten man betalar för som någon skrev utan
det är andara parametrar, bla kostnaden för foilen i fallet TX2352.

Läs gärna mer på
http://www.diyhifi.org/forums/viewtopic.php?t=317&postdays=0&postorder=asc&start=30

Sigurd

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-22 00:41

Hittade inget kompellet, men dock halvfärdiga echeman med uppenbara tveksamheter. Var finns kompletta schemat?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-09-22 01:07

Morello skrev:Hittade inget kompellet, men dock halvfärdiga echeman med uppenbara tveksamheter. Var finns kompletta schemat?

Det du hittat är nog det som kallas komplett. Hela meningen med Gainklonen är ju just att ta bort så mycket som möjligt oavsett om det borde finnas kvar eller ej.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-22 09:18

I see. Konstruktionen håller en så pass enkel nivå att det blir fullständigt nonsens att tala om inverkan från olika fabrikat av motstånd.

Är det inte fråga om parallellkopplade effekt-OP spelar det ingen roll huruvida motstånden håller 1% eller 0,1% tolerans.

Det hela luktar typisk icke-kontemplerad audiotrams.

Man transformerar inte en konstruktion från bergsprängaren upp till högklassig hifi genom att byta två motstånd.

Kretsarna som nyttjas till den här typen av produkter har ofta synnerligen begränsadf slewrate, varför ingångsfiltret är av yttersta vikt. Konstruktionen i artikeln saknar detta. Det bör tvivelsutan åtgärdas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-22 10:58

Morello skrev:I see. Konstruktionen håller en så pass enkel nivå att det blir fullständigt nonsens att tala om inverkan från olika fabrikat av motstånd.

Är det inte fråga om parallellkopplade effekt-OP spelar det ingen roll huruvida motstånden håller 1% eller 0,1% tolerans.

Det hela luktar typisk icke-kontemplerad audiotrams.

Man transformerar inte en konstruktion från bergsprängaren upp till högklassig hifi genom att byta två motstånd.

Kretsarna som nyttjas till den här typen av produkter har ofta synnerligen begränsadf slewrate, varför ingångsfiltret är av yttersta vikt. Konstruktionen i artikeln saknar detta. Det bör tvivelsutan åtgärdas.

Kolla Per-Anders Sjöströms hemsida om Gäjnklon
Han har ett kort för 2 kanaler (med 3886, men i alla fall) med div optioner förberedda. T ex lågpassfilter på ingången, och diverse andra varianter för anpassning till behov man har.

Det blir någesånär användbart. Det viktigaste med gäjnklån är billigheten, enkelheten och att det låter OK för många vardagsbehov.

Återgå till DIY-forum