Ducatiboy skrev:Projekterar fanéring av mina OA 51 lådor. Har dock en fundering.
De flesta använder vanligt vitlim eller kontaktlim.
Vad är problemet med kontaktlim? Mest har man hört att faneret släpper, är det för att man har slarvat med utstrykningen och
missat ytor, eller är helt enkelt kontaktlimmet sämre?
Vill ju inte åka ut för att fanéret släpper efter ett halvår.
/Arne
Det bör vara ett tjockt lager kontaktlim, på båda ytor som ska sammanfogas. Jag använder en sån där tandad "skrapa" liknande de man har till att stryka ut lim när man lägger golv (man kan ha pensel om man vill istället). Det ser förståss mycket ut, men när limmet torkat så finns bara ett lagomt tunt lager kvar.
Tuber med lim samt i sparyform går bort direkt. Lim på burk prata vi om, senast jag fanerade 4 lådor gick det åt ungefär ca 3,5 liter.
Vid påläggningen så trycks faneret på plats med kanten på en liten träbit ca 5-10 cm bred obs tryck hårt.
Inget av det jag fanerat hittills i livet har släppt.
Jag har följt många faneringar här på forumet och i de flesta fall så brister det i mängden som appliceras. Då uppstår tyvärr en misstro på kontaktlim.
Prova några ggr på provbit. Kontaktlim slår aldrig igenom faneret, det gör ibland vitlim, inte kul! Vit och fanerlim är förbehållet snickarproffesionen som har tillgång till press med värme i.
/ Thord