Jag skall nu visa hur man kan göra. Jag for iväg till den lokale tygvarukrängarn (där jag också möter Soundbrigade glad i hågen som också skall ha grejjer till div projekt). Där finns skosnöre att köpa på lösmeter. Den observante har nu noterat att platt skosnöre är uppbyggd på exakt samma princip som kabelstrumpa.

Sanning är att det är också samma material som många kabelstrumpor, dvs polyester. En klatschig färg väljes och sedan bums iväg till musikaffären där gitarrkabel och 6,3mm tele-proppar (en rak och en vinklad) köptes.

Nu påbörjas ett sjuhelvetes knådande för att trilska på skosnöret på kabeln. Målet är ett tajt åtsittande resultat, vilket sätter vissa erfarenheter på prov.

Efter fastlödning och lite frisering så kläms ändstumpen utanpå kabeln fast i dragavlastaren.

Här syns nu det färdiga resultatet. Notera fiffigheten med den vinklade proppen till just jazz-basen, då uttaget sitter frampå toppen på basen. Lägger man kabeln ovanför remknoppen så är kabeln aldrig ivägen.
Alltsammans kostade 70:-, ser nu ut och låter som en kabel för säkert minst 7000:-.