Moderator: Redaktörer
norman skrev:Det första man skall fråga sig är nog vad man vill att diskanten skall göra, vill man t.ex. dela den riktigt högt så den kompenserar energikurvans avrullning högst upp från den framåtriktade diskanten? Eller vill man dela lågt och få reflex från bakväggen som kanske kan ge en subjektivt djupare ljudbild (är inte säker då jag inte testat)?
Hursomhelst tror jag inte polariteten spelar så stor roll då våglängden är så kort i diskanten och den sitter såpass långt ifrån huvuddiskanten (dessutom strålar dom åt olika håll så reflexerna från bakdiskanten och frontdiskantens direktljud kommer rätt långt ifrån varandra i tid)
Nwalmaer skrev:Jag har sett ibland att en bakåtriktad diskant används för att ta ner nivåhöjningen man får av baffelstödet... jag antar att diskanten är kopplad ur fas då. Jag kan dock inte påstå att jag förstår matematiken bakom detta... en diskant spelar väl sällan så långt ned i frekvens.
Nwalmaer skrev:Jag har sett ibland att en bakåtriktad diskant används för att ta ner nivåhöjningen man får av baffelstödet... jag antar att diskanten är kopplad ur fas då. Jag kan dock inte påstå att jag förstår matematiken bakom detta... en diskant spelar väl sällan så långt ned i frekvens.
Lyx skrev:jag är inte helt inne terminologin än men jag misstänker att luftighet borde syfta på mindre skarp, större sweetspot större rymd. rätt?
blir inte ljudbilden väldigt oprecis, om än luftigt? Riktingsverkan är ju ganska påtaglig vid så höga frekvenser, dessutom blir väl den bakre väggens dämpning ganska viktig. direktfältet blir ju ej existerande.
Jocke skrev: Om man för ett ögonblick begrundar hur en cymbal strålar så borde naturligtvis alla högtalare som ska återge cymbaler prioritera reflekterat ljud!![]()
/Jocke
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 72 gäster