Mosaik

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

knegolf

Mosaik

Inläggav knegolf » 2006-10-04 21:24

Jag börjar bli sugen på att göra något åt den tråkiga spånskiveytan på mina högtalare, och har börjat fundera lite på att klä dem i mosaik, Så nu undrar jag om någon av er har försökt sig på detta.
Eller om någon har några synpunkter på vad detta skulle kunna ha för inverkan på ljudet.

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 22:48

Hm. Påverkan kan ju förstås ske ljudmässigt av flera anledningar.
1) Vikten på högtalaren ökar.
2) Styvheten i lådmaterialet ökar.

Båda dessa saker påverkar vid vilken (vilka) frekvenser som lådväggarna får resonanser.

3) Mosaiken sitter fastsatt med ett material (fogmassa) som har andra egenskaper än den ursprungliga spånplattan - och mosaiken förstås.

Detta gör ju att lådmaterialet som helhet kan ses som en sandwichkonstruktion. Det är ju ganska vanligt att man bygger "döda" material (resonansmässigt) genom att kombinera olika typer som tex trä, bly, gummi osv. Alla med olika egenskaper när det gäller resonansbenägenhet och dämpning.

Svaret på din fråga blir alltså; det beror på. Är din låda välbyggd, väldämpad och stum så kommer du inte märka någon skillnad när du klär den med mosaik. Är det en låda på två kubikmeter, byggd i 7 mm spånskiva, odämpad och försedd med ett 15" baselement så kan skillnaden bli ganska stor. Men om det blir sämre eller bättre är en annan fråga :-)

/ B

knegolf

Inläggav knegolf » 2006-10-05 06:52

okej. tack så mycket.

Min låda ligger på ca 50 liter och är byggd av 18 mm hårdpressad spånskiva men den är inte superdämpad. jag har använt mig av vanlig hederlig dempfilt som är ca 2cm tjock.
Sedan sitter där ett 6,5" Bas/mellanregisterelement och en liten diskant. så det är ju inga enorma krafter vi snackar om.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-05 09:06

Jag tror inte att det kommer att märkas speciellt mycket skillnad på ljudet. Förmodligen mår dock högtalaren bra, om något, av den extra vikten i väggarna. Det du bör se upp med är att det kan börja skramla, dels om du inte får fast alla mosaikbitarna ordentligt, dels om de hoppar mot underlaget. Mjuka fötter är nog bra, i varje fall om du sätter mosaik på undersidan och har parkettgolv.

Lägg upp foton när du är klar! :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2006-10-05 14:32

Danska HighFidelity hade en konstruktion med sluten låda till en Tannoy 15" där lådans insida kläddes med klinker.

När flera vännar anlitades för att baxa monsten på plats konstaterade de svettdrypande att de i alla fall inte behövdes en stöldföräkring på högtalarna 8O

knegolf

Inläggav knegolf » 2006-10-05 15:22

Svante skrev:Jag tror inte att det kommer att märkas speciellt mycket skillnad på ljudet. Förmodligen mår dock högtalaren bra, om något, av den extra vikten i väggarna. Det du bör se upp med är att det kan börja skramla, dels om du inte får fast alla mosaikbitarna ordentligt, dels om de hoppar mot underlaget. Mjuka fötter är nog bra, i varje fall om du sätter mosaik på undersidan och har parkettgolv.

Lägg upp foton när du är klar! :D

Om det nu är så att högtalarn mår bra av lite extra vikt så kan jag nog inte tänka mig att det skulle vara något dåligt med mosaik, och eftersom jag har en murare i släkten så borde jag kunna få en hel del tips av honom angående fogmassa osv.

Och självklart lägger jag upp en hel bunke bilder om jag nu kommer till skott med min mosaik.

Återgå till DIY-forum