Stenull som dämpning i högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Stenull som dämpning i högtalare

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-05 23:32

Jag vet, jag vet, det har avhandlats i många trådar på det här forumet,
men jag har bara orkat plöja igenom hälften av dem jag hittat när jag sökt på och jag ids inte mer. Så en kort o koncis fråga som enklast kan
besvaras med ett ja eller nej:
Kan jag använda min rulle med brandmatta som är stenull varvad med
ståltrådsnät som jag har liggande på vinden, som dämpull till basreflexhögtalare?
Jag ska givetvis ta bort nätet och jag förutsätter att stenullen har likadana egenskaper hälsomässigt som gullfiber.
Så kan man besvara min fråga med ett ja?

/Arne

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-05 23:33

Jepp! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-05 23:42

Det var tamejtusan snabbt svarat! Är du som jag en nattmänniska? :D
Tack så mycket, Naqref!

/Arne-som är scrubsoholic....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-06 10:08

Är det nån som vet varför glasull dämpar bättre än stenull. Det behövs ca dubbelt så mycket stenull i kg/kubikmeter för att dämpa lika som glasullen. Huvudbeståndsdelen i båda är väl kisel, så hur kan det skilja så mycket?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2006-10-06 10:45

effektiviteten ar beroende av fibertjockleken for att dampa sa maste luftrorlelsen omsattas till friktionsvarme i fibrerna. Dampningen ar dessutom frekvensberoende och det variar med tatheten pa materialen

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-06 10:45

paa skrev:Är det nån som vet varför glasull dämpar bättre än stenull. Det behövs ca dubbelt så mycket stenull i kg/kubikmeter för att dämpa lika som glasullen. Huvudbeståndsdelen i båda är väl kisel, så hur kan det skilja så mycket?

En gissning... Om dämpningen är annorlunda så betyder det att strömningsmotståndet är högre hos glasullen (per viktenhet). Det är den med all sannolikhet beroende på att strukturen ser lite annorlunda ut. I glasull ligger fibrerna orienterade i lager på lager, medan det i stenull dessutom finns en viss andel fibrer som går vinkelrätt mot ytan. Dessa bidrar med spänst och tryckhållfasthet men tydligen inte till dämpningen (i samma utsträckning som de som ligger parallellt med ytan.) Kort sagt: materialen har olika struktur vilket ger upphov till olika strömningsmotstånd per viktenhet.

/D

Återgå till DIY-forum