EPE slutsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrik

EPE slutsteg

Inläggav henrik » 2006-10-06 13:52

I senaste numret av Everyday Practical Electronics pressenteras ett slutsteg som ska ge 200W vid 8 ohm. Prestanda är väl kanske inte extremt jätte bäst. Någon som har hört det eller funderar på att bygga ett?

//henrik

[ändrat felaktig länk]
Senast redigerad av henrik 2006-10-09 15:36, redigerad totalt 2 gånger.
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-09 12:50

Länken blev visst lite fel i ditt inlägg.
Korrekt länk är Everyday Practical Electronics

På hemsidan står det 350W RMS i 4ohm (200W RMS i 8 ohm), -1dB at 15Hz and 60kHz at 1W. THD 0.002% at normal listening levels. S/B -122dB.

Dvs ganska skapliga siffror. Det kommer från en seriös elektroniktidning, och siffrorna ser rimliga ut, så jag skulle våga tro på att de stämmer.

Problemet är att det oftast blir ganska dyrt att bygga denna typ av saker.
Kretskorten (tomma) är oftast inte så dyra, men saker som transformator, kylfälnsar, låda, kontakter och frakter glömmer man lätt bort att räkna med.
Oftast slutar beräkningen med att det blir betydligt billigare att köpa ett begagnat slutsteg med motsvarande prestanda.
Så första frågan är varför vill man bygga?
Är det för att det är kul att använda saker man byggs själv (och kul under själva bygget)?
För att spara pengar?
Är det för att få en prestanda eller funktion som inte finns att köpa i komerciella saker (i alla fall till rimliga pengar)?

Om/när man väl bestämt sig för att bygga själv så kolla runt vad som finns. Du kan lätt hitta massor med rimligt bra slutsteg som går att köpa minst kretskort till. Några av dem kan man även köpa komponentkit till.
Oftast ingår varken kylflänsar, trafo, låda eller kontakter eftersom det ofta är länsamt att köpa dessa lokalt eller från annat håll.

henko

Inläggav henko » 2006-10-09 23:23

Det är kul att bygga! Ska man gå efter vad det kostar blir man bara besviken, hahahaha. Vet inte hur mycket grejer man köpt som aldrig blivit något av, eller hur många kronor per projhekt som gett utdelning!?
Nåja, jag bygger till jag tröttnar. Men jag kan hålla med om att ibland skulle de nog vara bättre att hejda sig såvida man inte känner för att slänga pengar runt om kring sig. På blocket och liknande sidor kan man köpa biligare grejer och sedan lägga pengar på att modda dem till det bättre istället för mindre pengar dessutom.

Vill du bestämt bygga köp kits, kolla 41Hz.com och liknande, gå in på audionovas sida och kolla deras links, finns massor av kits, eller varför inte kjell&Co, de har Vellemans kits för små pengar och de verkar vara ok, där får man ju dessutom chassi och hela fadderullan till, bara att plugga i spelaren och vägguttaget så spelar det (förhoppningsvis...)

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2006-10-10 10:47

Målet är att bygga två stycken monoblock som diskret kan placeras vid högtalarna.

Ännu bättre skulle vara att bygga in förstärkaren i högtalarna och där passar PWM förstärkare som handen i handsken. Om man kunde få tag i en bra, liten, nätdel. Det finns en del plats kvar i mina trevägs lts högtalare så det skulle mycket väl kunna vara en bra väg att gå.

Klart att det kostar pengar att bygga. Det är ju en hobby! En del av definitionen av hobby är att det ska kosta pengar och helst ha ett dåligt resultat-pris förhållande!

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-10 11:26

PWM förstärkare (klass D) är ofta ganska känsliga för hur bra nätdelen är. Därför är det oftast svårt att göra en bra liten nätdel till dem. Så storleksvinsten med klass D blir ytterst liten om man räknar in nätdelen.
Den stora vinsten är att de genererar mindre värme.

Om du endå skall ha den i en högtalare så kan du i teorin använda hela baksidan för att få till en jättelik kylfläns.

Tänk på att du troligen vill placera elektroniken i högtalaren i en trycktät låda (dvs trycktät mot resten av högtalaren). Annars får du lätt tråkiga ljudpåverkande effekter vid kraftigt ändrade lufttryck.

Jag har lite liknande tankar, om det projektet någonsin blir klart. Men det blir med aktivt filter och en förstärkare per element. Det dyra och otympliga är ändå nätdelen, så 3 förstärkare i varje högtalare så slipper du analoga delningsfiltren.
Mitt projekt blir med LM3875 (56W per element).

Om du vill ha PWM förstärkare så är UCD180 och UCD400 populära. Fas det är färdiga moduler, så du bygger bara nätdelen, och det kanske inte är lika roligt.

Återgå till DIY-forum