Vågar man ställa en kabelfråga ……(eller två)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conny

Vågar man ställa en kabelfråga ……(eller två)

Inläggav Conny » 2006-10-06 20:01

Jag har funderat på att bygga ett ”nätverk” för kablarna till hemmabio.
Tanken är att jag skall dra kablarna i kabelkanaler uppför väggen, vidare bakom taklister för att sedan gå nerför väggen igen. Jag tänkte att jag skulle ha anslutningar i dosor på väggen (en dosa i varje hörn av rummet).

De kablar jag tänker använda är RG62 för signal, RG59 för bild och EKK 4X1,5 för högtalarna. För anslutningarna i dosorna på väggen tänkte jag använda guldpläterade honor som jag löder. Från väggen till högtalarna är ide´n den att jag tänker använda någon mera ”hanteringsvänlig” kabel, ev. LTS-kabel (EKKX 20x2x0,2). Längden på kablarna i ”nätverket” är c:a 10m, mellan apparater och ”nätverk” max 2m.

Vinsten med detta arrangemang blir ju att jag slipper ha en massa kablar längs socklar mm, och att det blir enkelt att byta en komponent.

Nu till frågorna:
Kommer jag få problem med denna blandning av högtalarkablar? (Impedans? Kabelarea? Något annat?)
Kan jag dra både högtalar- och signalkablar i samma kabelkanal, eller stör de varandra?

Conny

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-06 20:18

Jag skulle använt EKKX 20x2x0,2 hela vägen, utan skarvning. Är smidigare än EKK 4x1.5. Vill man ha skarv/uttag tycker jag Speakon-kontakter är utmärkta, ingen risk för kortis eller förväxling av ledarna. Signal- och högtalarkablarna lär kanske inte passa i en och samma kabelkanal? Är det sådana där utanpåliggande plastkanaler du tänker använda? Går att göra specialsocklar där kablarna får plats. Blir ju rätt många kablar som ska få plats och jag tror inte det är någon större risk att lägga dem nära varandra. Ett elegant alternativ för signalkablarna är Supra AV-6, där kablarna är lite RG62 mini.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2006-10-06 21:10

Ja det är sådana kanaler jag tänker använda till de vertikala delarna. Att gå via socklarna blir bökigt då jag har dörröppningar på båda sidorna av rummet, vilket medför att jag måste över dessa med kanalerna. Det blir nog inte så snyggt, jag måste ju ha ganska stora kanaler för att få plats.

Skall kolla in Speakon-kontakter, finns de även för coax-kabel?

Blir det inte klent med 2mm area på så lång totallängd?

Conny

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2006-10-06 21:36

Ja det är sådana kanaler jag tänker använda till de vertikala delarna. Att gå via socklarna blir bökigt då jag har dörröppningar på båda sidorna av rummet, vilket medför att jag måste över dessa med kanalerna. Det blir nog inte så snyggt, jag måste ju ha ganska stora kanaler för att få plats.

Skall kolla in Speakon-kontakter, finns de även för coax-kabel?

Blir det inte klent med 2mm area på så lång totallängd?

Conny

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-07 08:48

20x2x0.2 mm2 som den kopplas i LTS-fallet blir 4 mm2 i varje ledare. Det blir förstås ett evigt lödande...

Speakon är avsedd för högtalarkabel.

Hur stora kabelkanaler har du tänkt dig? Blir ett rejält knippe du ska dra fram. Måste du ha prylarna så långt ifrån varandra?

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2006-10-07 22:42

LTS-kabeln delas upp i två ledare, + och - till högtalaren (2mm2 per ledare).

Jag behöver nog c:a 30mm breda kanaler då jag tänker dra en kanal per sida av rummet. Förhoppningsvis kan jag lösa det hela vid taket med en taklist (skugglist?) som eventuellt måste fräsas en kanal i.

Kan tillägga att jag skall köra med 4 st Carlssonhögtalare (OA50.2 och OA14.3Y) utan centerkanal (fantomcenter), så det blir inte överdrivet många kablar.

Angående längden så är det möblemang mm som ställer till det, kommer nog inte ner märkbart i längd.

En fråga till: Är jag i behov av en konjugatlänk?

Conny

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-08 09:51

Conny skrev:LTS-kabeln delas upp i två ledare, + och - till högtalaren (2mm2 per ledare).

Varför ska du bara använda hälften av den tillgängliga kabelarean?
20x2x0.2mm2 är ju 8mm2 ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2006-10-08 20:33

Naqref™ skrev:Varför ska du bara använda hälften av den tillgängliga kabelarean?

Vad ska jag skylla på? Hjärnsläpp? Att jag var borta den lektionen i skolan?

Naturligtvis har ni rätt båda två, det blir ju 4mm2 per ledare!

Naqref, jag vet att du förespråkar konjugatlänk med LTS-kabeln, blir det andra förutsättningar i mitt förslag?

Conny

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2006-10-08 20:34

Naqref™ skrev:Varför ska du bara använda hälften av den tillgängliga kabelarean?

Vad ska jag skylla på? Hjärnsläpp? Att jag var borta den lektionen i skolan?

Naturligtvis har ni rätt båda två, det blir ju 4mm2 per ledare!

Naqref, jag vet att du förespråkar konjugatlänk med LTS-kabeln, blir det andra förutsättningar i mitt förslag?

Conny

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-08 21:54

Man kan argumentera i det vettiga att ha Ekk en bra bit som sedan driver de lågOhmiga LTS-kablarna men det blir eg inte mer problematiskt än att de driver ett par högtalare med konjugatlänk så det verkar nog vettigt. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2006-10-08 22:16

OK!

Tack så mycket för hjälpen!

Conny

Återgå till DIY-forum