Avståndsmätning **O-hifi**

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
d_anders

Avståndsmätning **O-hifi**

Inläggav d_anders » 2006-10-10 21:54

Hej!

Jag har en fundering om man kan göra en enkel avståndsmätare avsedd att koppla in till datorn via serie- eller parallellport. Koppling mot dator och programmering är inget problem, men jag undrar hur man kan mäta avstånd på (enkelt) och _billigt_ sätt.

Min idé är att ta en IR-diod, modulera den med 38 KHz och sätta den brevid en IR-mottagare. När man börjar sända skickas en etta till datorn och när mottagaren får tillbaka signalen skickas en nolla. Programmet i datorn mäter tiden och räknar fram avståndet.

Givetvis krävs det att man siktar på en hyffsat jämn yta så att man får tillbaka en reflex som inte tar någon omväg. Om detta är uppfyllt - kommer det att fungera (i en hyffsat moduleradIR-tyst miljö) tror ni?

Har ni några bättre förslag?

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-10-10 21:58

Hm, först tänkte jag på ljud och sen ljus. Att mäta tiden det tar för ljuset fram och tillbaka blir nog svårt :oops:

Så bättre förslag mottages tacksamt! 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-10 22:03

Det finns dom som säljer utrustning där man kan mäta avtånd utan att behöva tumstock eller linjal. Har inte typ Claes Olsson sådant? Jag har för mig att jag sett sådan utrustning till ett pris som inte gör hembyggen speciellt attraktivt (ja, om man nu inte gillar att bygga förstås...) - men jag kan ju minnas fel....

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-10 22:20

Bosch har en liten fin som inte kostar en förmögenhet men mäter med millimeterprecision på upp till 50 m.
Vi använde en liknande på förra jobbet för att mäta upp befintliga sågverkshallar. Otroligt bra att slippa klättra och dra måttband över transportbanor mm.
http://www.projektnytt.se/Artikel.aspx?id=401
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-10-10 22:25

Jo, tanken var just att det skulle bli ett byggprojekt tänkt att användas för att lära elever att tolka scheman, löda mm. Troligen blir det svårt att få ihop något tillräckligt billigt, ultraljudsändare och mottagare är ganska dyra :/

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-10 22:31

Om du vill lära dem lite signalprocessning så kan man ju bara ta en vanlig högtalare och mikrofon, och mäta impulssvaret. Det förflyttas ju med avståndet mellan högtalare och mikrofon.

Jag hade en exjobbare som lekte med det där för ett tag sen:
http://www.speech.kth.se/publications/masterprojects/2006/RobertHumphrey.pdf
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-10 22:47

157 sidor plus bilagor för ett exjobb var banne mig långt bortom min föreställningsförmåga. Jag tycker synd om hans släkt och vänner som tydligen fick korrekturläsa.
...perspektiv...

manw

Inläggav manw » 2006-10-11 07:14

Att mäta med direkt i PC'n fungerar nog inget vidare, men jag har sett på nätet exempel på avståndsmätare med ultraljudssändare och ultraljudsmikrofon, samt en PIC-processor som mäter tiden. Det finns kompilatorer så att man kan programmera PIC-en i C om man tycker det är besvärligt och tidsödande med Assembler (och det tycker jag :P ).

Om man vill kan man koppla PIC-kretsen till PC'ns serieport, det finns USART i flera modeller.

Ljus var nog ingen vidare ide heller, då hastigheten för ljus är i storleksordningen samma som strömmen i kabeln.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-10-11 10:13

Jag håller på med ett projekt i skolan nu där vi styr en robot som skickar ut ultraljudspulser och mäter avståndet mha ekot från detta. Ultraljudsdelen är en ombyggd backvarnare från ELFA. Vi använder LabView och deras I/O, men det borde gå att göra något liknande med extern elektronik.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-10-11 12:20

http://www.lawicel-shop.se/shop/

Kolla under "sensorer"

Där finns moduler för avståndsmätning med ultraljud.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-10-11 18:20

Svante skrev:Jag hade en exjobbare som lekte med det där för ett tag sen:
http://www.speech.kth.se/publications/masterprojects/2006/RobertHumphrey.pdf

Den var inte att leka med!
Hur såg opponenten till X-jobbet på saken?

Jag deltog tidigare i en projektkurs där projektet skulle mäta avstånd mha en aktiv högtalare. Då provade vi med MLS och svept sinus som grund. Att anpassa en chirp till just den tilltänkta högtalaren fungerar ganska bra!

X-jobbet ligger dock på en gnutta högre nivå :lol:
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-10-11 19:19

Jag kommer nog välja något annat lödprojekt, denna idé blir lite dyr och krånglig tyvärr. Undrar dock om det inte går att avståndsbestämma med reflekterat IR trots allt. Det borde räcka med att bygga en räknare som håller några GHz i frekvens. Datorn får sen antalet pulser skickat till sig. Men som sagt, alldeles för krångligt och för dyrt för att användas till att lära ut grunderna om hur man löder och läser kretsscheman!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-13 10:50

Om det gäller att läsa kretsscheman och löda så kanske du kan låta dem bygga en ljusstråle och en mottagare som reagerar när ljusstrålen bryts. Lite samma tema, men tar bort tidsproblematik och dyra kretsar ur bilden.

Vill man ha det extra roligt så använder man laser som ljusstråle och speglar för att studsa den några gånger så får man ett ljusståle-larm av den typ man ofta ser på film.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-10-13 20:52

Laserstrålen och speglarna var bra!
Det är svårt att hitta något som ger lagom mkt lödning, helst kan göras på veroboard (blir mer tankearbete för dem då), inte är alltför dyrt och ändå är roligt.

Som lite första lödträning har jag i år tänkt låta dem bygga en fjärrkontrollstyrning till Winamp.

Återgå till DIY-forum