Avståndsmätning vid mätning...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrodanB

Avståndsmätning vid mätning...

Inläggav GrodanB » 2006-10-11 12:32

Jag läste en tråd här alldeles nyss om avståndsmätning och blev sugen på att fixa ett irriterade problem jag brukar ha när jag mäter...

För att fasen skall bli någorlunda rätt behöver jag notera avståndet mellan mikrofonen och det akustiska centrat på mina element.

Planen jag hade var att mäta den... Med samma utrustning som jag mäter SPL...

Planen var att på nått sätt generera en puls (i princip ointressat vad). Sampla inputen från mikrofonen och mäta tiden mellan skickande av puls till jag fått den...

Vet jag då avståndet? (Dvs. de avståndet jag ville veta, nått har jag mätt med är det användbart?)

Kan man i detta sammanhang anse att den tid det tar från att pulsen genereas till den når elementet är lika med noll?

Eller skall man sampla den elektriska signalen via en 10:1 probe och sen använda den tiden som start av puls och sedan ta mikrofonens input som slut?

Tycker det verkar overkill för denna aplikationen.

Vad anser ni?

Planen var mer eller mindre att ta en PIC och låta den skicka pulsen och sampla mikrofonen... sen skicka svaret antingen i mm eller i ms till en display...

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-13 10:45

Mja, det kommer säkert gå att få det att fungera, men gör du inte en höna av en fjäder?
Ta fram ett rejält långt måttband och mät helt enkelt avståndet.
Det verkar både enklare, har mindre antal felkällor och går att få mycket bra noggrannhet. I alla fall delar av cm, möjligen ner till mm noggrannhet.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-10-13 14:11

Hur ser en korrekt fas ut?
Hur skall jag veta att det jag mäter är korrekt?

Det är frågorna som jag brottas med varje gång...

Man sitter och mäter och mäter SPL kurvan sitter som en smäck men den tillhörande fasen fasas jag för varje gång... ;)

Det är ju den som bestämmer hur jag skall summera SPL kurvorna vid filterkonstruktion.

Jag mäter med centimerstock just nu och visst får jag måttet till baffeln bra... Men är det mic-baffel som är rätt?

Är det inte en bit till? Mic till "akustiska centrat" som det så vackert heter.

1mm hit och dit kan påverka fasen ganska mycket i vissa fall... ibland känns det mycket robust men ibland blir det skitnygg fas om man lägger på några mm till avståndet... Skitsnygg fas är alltid nått som får mig att bli misstänksam... Det är ser ju bra ut... FÖR bra...

Var ÄR det "akustiska centrat" föresten?

Sen kommer vi till en annan aspekt... Jag har en Aludome diskant med en skada som tillkom vid mätning med centimeterstock... mindre kul... detta vill jag unvika i möjligaste mån.

Ytterligare en anledning är att jag har fått för mig att det blir ganska bra om jag tar måttet från framsidan elementet till mitten på frontplattan. ( Elementet sett från sidan )Det avståndet lägger jag på mic-baffel... Sen hoppas jag att det blir rätt och användbart... Men ibland glömmer man... Så då sitter jag men komplett högtalare och allt uppställt... avstånd uppmätta och sen skall jag bara lägga till min "offset"... Då inser man att det bara är att montera ner allt och börja om...

Återgå till DIY-forum