Uppgradering färdig!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Uppgradering färdig!

Inläggav JB » 2006-10-11 22:05

Så nu kommer bilderna på uppgraderingen som jag har surrat om i nåra andra trådar (så nu slipper ni mina frågor ett tag framöver ivarjefall =P), har ju då köpt nya diskanter och 15" basar.

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1753 < köpte ju då dessa mycket trevliga diskanter som flera utav er rekommenderade :)

Sen blev det nåra billiga (men dock förvånansvärt påkostade med gummiupphängning och stabilt membran och även deluxe anslutningar som gör att man kan lägga lödkolven på hyllan och ventilerade magneter) 15" MGR basar (släpptes bara för nåra dar sen så jag är nog bland dom första att införskaffa dessa :)

Förut satt det Philips element i JBN lådorna, men orginalbasarna brann upp så jag köpte då MGR basarna (som en person här på forumet tyckte hade för vasst mellanregister) vilket jag inte tycker det är nått problem med i dom här lådorna, det enda jag kan klaga på är djupbasen som inte är den bästa (men det har vi ju ordnat med lådorna som står under =P )

Diskanterna som satt i orginal var Philips AD0160/t4 (som är kända för sin låga effekttålighet delvis) så istället för att fixa nytt delningsfilter samt motstånd för att matcha 6 ohms basarna och därmed sänka effekttåligheten ännu mer pga behov av lägre delning så köpte jag ju då Seas diskanterna och ett par orginalfilter (jo skäms lite över detta.. men dom får duga tills jag lärt mig att räkna ut egna filter eller köpt nya basar om det blir aktuellt framöver)

Men detta system överträffade mina förväntningar kan jag säga! Just nu känner jag ivarjefall ingen anledning att byta ut basarna (sen är jag väl inte den mest kräsna personen i världen när det gäller ljud heller) men jag accepterar inte vilket skräp som helst för det =P

Sen visste man ju inte riktigt om 15" basarna skulle gå tillräckligt lågt i dom rätt små 80 liters lådorna, men det gör dom :)

Driver för tillfället JBN lådorna med en Yamaha AX-492 (tillverkas inte längre) och 15" basarna med en Zachry D 250 basförstärkare (se bilden nederst)

Bild
Högtalarna

Bild
Extra stoppning :)

Bild
Och här har vi härligheterna monterade och färdiga för provlyggning, en bit av provlyssnings fotöljen är med på bild också :)

Bild
Förstärkarna

Som sagt jag är ingen avancerad hemmabyggare så ni som har jobbat med ljud i 20+ år får er väl ett gott skratt över denna anläggning ivarjefall :lol:

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-13 20:36

Fy vad bra diskanterna låter!! Väldigt naturligt och detaljerat ljud.. så här verklighetstroget ljud hade jag inte med Philips-AD0160 (hoppas inga vintage vintage människor blir ledsna nu)

Nu låter det verkligen som att sångaren/sångerskan står framför en när man spelar!

Men jag har ett litet problem, när man spelar högt med 15" basarna så läker det ut luft runt elementen trots nån gammal tätningsmassa som sitter där (verkar rätt hård och värdelös iofs) så nu är min fråga.. vad anväder man mest lämpligt till att isolera mellan elementen och lådorna?
Kan tex tätningslister som man har till fönster och sånt funka?
Eller blir det helt enkelt för högt tryck med en 15" bas i en 80 liters sluten låda så det blir för svårt att täta helt utan att luft läker ut och skapar missljud?
Är isåfall kanske en port enda lösningen?

Tack på förhand!

manw

Inläggav manw » 2006-10-13 21:51

JB skrev:.. vad anväder man mest lämpligt till att isolera mellan elementen och lådorna?

På ett par slutna högtalare använde jag häftmassa för länge sedan, funkade riktigt bra faktiskt och sög fast ordentligt (fast det går ju inte att utelämna skruvarna för den skull :wink: ) Fördelen med den är ju att man i alla fall kan ta bort elementet igen då den inte torkar.

JB skrev:Är isåfall kanske en port enda lösningen?

Sätter du en port i lådan så är det frågan om en helt annan dimensionering, med bland annat en mycket större låda, eventuellt fungerar det inte med basreflex för det elementet, jag har ej kollat det. (Ljudia har här och var tämligen konstiga rekomendationer här och var som är ganska uppåt väggarna tokiga).

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-13 22:09

manw skrev:
JB skrev:.. vad anväder man mest lämpligt till att isolera mellan elementen och lådorna?

På ett par slutna högtalare använde jag häftmassa för länge sedan, funkade riktigt bra faktiskt och sög fast ordentligt (fast det går ju inte att utelämna skruvarna för den skull :wink: ) Fördelen med den är ju att man i alla fall kan ta bort elementet igen då den inte torkar.

JB skrev:Är isåfall kanske en port enda lösningen?

Sätter du en port i lådan så är det frågan om en helt annan dimensionering, med bland annat en mycket större låda, eventuellt fungerar det inte med basreflex för det elementet, jag har ej kollat det. (Ljudia har här och var tämligen konstiga rekomendationer här och var som är ganska uppåt väggarna tokiga).

Jo det där med lådstorleken har du ju helt rätt i.. Svante var ju snäll nog att räkna ut hur elementen skulle funka i olika lådor
Bild
Tyvärr så finns inte all info som behövs för en perfekt uträkning än på Ljudias hemsida så denna är nog inte helt 100% med verkligheten..

"Röd kurva är ett element i en 80 liters sluten låda, fylld med dämpmaterial så att den är till 80% isotermiserad.

Grön kurva är ett element i en 305 liters sluten låda, fylld med dämpmaterial så att den är till 40% isotermiserad.

Blå kurva är ett element i en 305 liters basreflexlåda, fylld med dämpmaterial så att den är till 40% isotermiserad. 2 st basreflexrör med 8 cm innerdiameter, längd 182 mm.

Grå kurva är ett element i en 80 liters basreflexlåda, fylld med dämpmaterial så att den är till 40% isotermiserad. 2 st basreflexrör med 8 cm innerdiameter, längd 303 mm. "

Den gråa kurvan som alltså visar hur det skulle se ut i lådorna jag nu använder om dom var basreflex ser ju med andra ord kanske inte så bra ut... ganska färgat ljud :)
(röd kurva visar hur dom låter i lådan nu)

Men som sagt häftmassa eller annat tätande material skulle väl kanske funka bättre då om man lyckas göra det riktigt och få helt tätt, tack för tipset!

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-10-14 00:41

Du kan ju alltid använda silikon eller nåt sånt också, funkar även med fönstertätning men det finns risk att man förändrar formen på plåtkorgen då det inte trycks ihop på samma sätt som exempelvis tätningslisten som hifikit har eller kladdprodukter(silikonaktiga preparat).

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-14 02:31

Syntesis skrev:Du kan ju alltid använda silikon eller nåt sånt också, funkar även med fönstertätning men det finns risk att man förändrar formen på plåtkorgen då det inte trycks ihop på samma sätt som exempelvis tätningslisten som hifikit har eller kladdprodukter(silikonaktiga preparat).

Ahaa jo det har du nog rätt i, vore ju tråkigt om man deformerade högtalarna =/
Får försöka få tag på nått lite tunnare eller tex silikon då, antar att el-tejp inte räcker långt?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-14 08:12

Om du stryker ut en sträng silikon jämt längs kanten och låter den härda innan du drar dit elementet slipper du riskera problem. Karosserikitt har också använts med bra resultat.

/Jocke

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-14 20:56

Jocke skrev:Om du stryker ut en sträng silikon jämt längs kanten och låter den härda innan du drar dit elementet slipper du riskera problem. Karosserikitt har också använts med bra resultat.

/Jocke

Okej tack för tipsen allihop!

Ställde en av baslådorna i ett hörn nu så nu får man lite boost i dom lägre registerna.. satt och lekte lite i "Reason" och gjorde ett optimalt basljud och lyckades spela ner en blomkruka på andra sidan rummet vilket det krävs rätt låga frekvenser för att göra så det funkade bättre än väntat med 15" basar i 80 liters lådor ivarjefall :)

Jag gjorde även en sinuskurva med soundforge i olika frekvenser för att testa hur lågt basarna går.. och dom har sin absoluta peak vid 30 hz då hela lägenheten skakar.
Men sen går det snabbt utför och vid 25 hz ger dom inte ifrån sig mycket ljud. (testade även 30 hz med högtalarna placerade mitt i rummet med gott resultat även där)

För er andra som vill testa hur era basar hanterar låga frekvenser så la jag upp test-filen jag gjorde i soundforge här:

http://www.sad-band.com/upload/50_40_30_25hz.rar

Varje frekvens körs i 3 sekunder och går i följande ordning: 50 hz, 40 hz, 30 hz, 25 hz

Wma filen är packad med .rar och filstorleken är 13 kb så den går fort att ladda hem :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-15 03:27

Härligt att du blev nöjd!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-15 12:29

Kaffekoppen skrev:Härligt att du blev nöjd!

Jorå basarna kan jag verkligen rekommendera, riktigt prisvärda!

Men jag har en fråga, dessa har väldigt styv upphängning (verkar vara gjord av nån sorts ganska tjock plast, känns inte som gummi och det är verkligen inte skumplast).
Brukar styvare upphängning generellt lämpa sig till basreflex lådor eller kan detta variera?
Dessa har så pass styv upphängning att man verkligen får ta i för att få membranet att röra sig när man trycker på konen!

Resulterar detta möjligtvis i snabbare bas men ett mer tungdrivet element?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-15 12:40

JB skrev:Resulterar detta möjligtvis i snabbare bas men ett mer tungdrivet element?

Hård upphängning ger högre resonansfrekvens (med samma vikt på konen*). Detta brukar betyda (beroende på tillämpning) att de inte går så lågt ner, kapar man bort den djupaste basen brukar många tycka att basen är "snabbare"** (dock gillar jag inte uttrycket "snabbare" då det egentligen inte säger nånting om hur systemet beter sig tekniskt.... :wink: )

*Man kan ha hårdare upphängning och större vikt på konen vilket kan ge en låg resonansfrekvens ändå.

**Detta kan bero på att man inte drar igång rummets lägsta resonanser med en bas som inte går så djupt.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-15 12:46

Ahaa, brukar det även vara så att högtalare med styvare upphängning är mer tungdrivna?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-15 13:51

Man kan inte säga så generellt...det finns många faktorer som påverkar hur tungdrivna ett element är och just kantupphängningen har inte direkt den största påverkan.

Elementen kommer säkerliggen mjukas upp och röra sig "lättare". Det kommer inte göra dem mer lättdrivna men du kommer nog uppleva att basen går lite djupare.

Många tillverkare använder rejäla glädjesiffror på parametrarna och upplever du det så är det nog så i det här fallet med. Elementet har högre fs och qts än på pappret och kanske även klart lägre känslighet.

Antar att om du jämför med en JBL 15" bas blir skillnaden markant i pris ;)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-15 14:47

Kaffekoppen skrev:Man kan inte säga så generellt...det finns många faktorer som påverkar hur tungdrivna ett element är och just kantupphängningen har inte direkt den största påverkan.

Elementen kommer säkerliggen mjukas upp och röra sig "lättare". Det kommer inte göra dem mer lättdrivna men du kommer nog uppleva att basen går lite djupare.

Många tillverkare använder rejäla glädjesiffror på parametrarna och upplever du det så är det nog så i det här fallet med. Elementet har högre fs och qts än på pappret och kanske även klart lägre känslighet.

Antar att om du jämför med en JBL 15" bas blir skillnaden markant i pris ;)

Jag upplever att jag måste ha mycket högre volym på basförstärkaren för att få ut samma ljudvolym ur dessa 2x15" än 2x12" (också MGR f-serien fast första versionen som inte är lika dessa på nått vis) både är seriekopplade, men eftersom jag har en låda till varje 15" bas (2x12" jag jämmför med sitter båda i samma låda) så har jag seriekopplat bak på högtalarutgången om du förstår vad jag menar. Alltså jag har två kablar, en till varje högtalare och sen har jag bara lött ihop + och - på kablarna med varandra och kopplat in båda på en högtalar utgång.. kanske inte så bra lösning dock... mätte jag direkt på kablarna så fick jag det till 28 ohm av nån anledning.. borde ju ha visat 16 ohm eftersom högtalarna är på 8 ohm vardera? eller har jag gjort nått galet nu? :)

Så här ser kopplingen ut bak på basförstärkaren
Bild

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-10-15 15:22

Resistans....... Impendans.....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-10-15 15:35

hmm varför seriekoppling?....finns vär 2 högtalarutgångar å¨stärkaren?...lägg dom på varsin utgång så ska du nog se att det blir lite mer drag i grejerna.....troligtvis i alla fall.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-15 15:42

The_Man skrev:hmm varför seriekoppling?....finns vär 2 högtalarutgångar å¨stärkaren?...lägg dom på varsin utgång så ska du nog se att det blir lite mer drag i grejerna.....troligtvis i alla fall.

Men det står att man minst måste ha 16 ohms högtalare om man ska använda båda utgångarna eller 8 ohm på bara en utgång.
Så stärken brinner nog upp om jag kör så =(

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-10-15 15:59

vad står det exakt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-15 16:09

Zachry D250 är specad till 250 W/4 Ohm (120 W RMS/8 Ohm)
Det betyder troligen att man måste ha minst 8 ohm per högtalare om man ansluter till båda utgångarna och borde inte vara några problem med dessa 15" basar alls.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-15 17:17

paa skrev:Zachry D250 är specad till 250 W/4 Ohm (120 W RMS/8 Ohm)
Det betyder troligen att man måste ha minst 8 ohm per högtalare om man ansluter till båda utgångarna och borde inte vara några problem med dessa 15" basar alls.

Säker på det? Det står: "8 ohm min A or B, 16 ohm min A and B"

Vilket borde betyda att jag inte kan koppla 2 högtalare på 8 ohm utan att seriekoppla?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-10-15 17:19

Koppla in dom på varsin utgång.....det är väl säkrat? blir inte steget glödhett så är det bara att köra på.....dom flesta förstärkare fixar 4ohm.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-15 17:46

The_Man skrev:Koppla in dom på varsin utgång.....det är väl säkrat? blir inte steget glödhett så är det bara att köra på.....dom flesta förstärkare fixar 4ohm.

Vet att det är överbelastningsskydd i det ivarjefall

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-10-15 23:47

JB skrev:Säker på det? Det står: "8 ohm min A or B, 16 ohm min A and B"
Vilket borde betyda att jag inte kan koppla 2 högtalare på 8 ohm utan att seriekoppla?

Jag tolkar det som att du kan sätta ca 8ohm på A och/eller B. Vid bryggning av A OCH B så är det 16ohm som gäller.

Ni som kan förstärkare ordentligt:
Visst är de två kontakter som inte används nu exakt samma punkt?
Vad blir skillnaden mellan att koppla den gemensamma skarvningen på kabeln till dem och att inte göra det?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-10-16 00:00

Det är ett monosteg så bryggning lär inte vara möjligt......jag tror att dom rekomenderar att inte lasta ner det under 8ohm....men inte kan jag tänka mig att det är nåt problem att köra 4ohm...testa.....märker man att det blir djävulskt varmt så kanske det inte är att rekomendera....men det lär ju vara avsäkrat så att risken att det går sönder är väl minimal.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-16 00:30

Som jag skrev specar dom ju effekten till 250 W vid fyra ohm, och det vore ju extremt märkligt om det inte skulle kunna driva det då!
På Ljudias och Hifikit's hemsidor står det:
"Slutsteget är på 250W/4 Ohm (180 W RMS/8 Ohm) och har mycket stor strömkapacitet. Dynamisk uteffekt är 400 W/4 Ohm!"
Edit: Förresten, är det nån som vet om det går att köpa en svart D250 nånstans?
Senast redigerad av paa 2006-10-16 09:51, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-10-16 00:47

The_Man skrev:Det är ett monosteg så bryggning lär inte vara möjligt.....

Aha! Väldans va försiktigt specad den var på baksidan då.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-16 17:14

paa skrev:Som jag skrev specar dom ju effekten till 250 W vid fyra ohm, och det vore ju extremt märkligt om det inte skulle kunna driva det då!
På Ljudias och Hifikit's hemsidor står det:
"Slutsteget är på 250W/4 Ohm (180 W RMS/8 Ohm) och har mycket stor strömkapacitet. Dynamisk uteffekt är 400 W/4 Ohm!"
Edit: Förresten, är det nån som vet om det går att köpa en svart D250 nånstans?

Har varken Ljudia eller Hifikit svarta? (vet att båda säljer D 250 men om dom har svarta på lager nuförtiden vet jag inte)

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2006-10-19 11:01

Jag har en svart ståendes någonstans (eller kanske utlånad...hmmm...)
Det går utmärkt att lasta ned den till 4 ohm. Enligt uppgiften så mer än dubblerar den effekten i 4 ohm (men det är nog fel för i min manual till steget står det att det ger 170w i 8 ohm och 250w i 4 ohm).
I mitt steg är det även en temperaturavkänning på kylflänsen. Jag har pressat steget till max under längre tid i 4 ohm (iof med kylfläkt), inga problem och är det jag absolut skulle rekommendera till dig. När jag tänker efter har jag även kört det med 2st paralellkopplade 6-ohmsbasar så även 3 ohm (teoretiskt 3 ohm) gick utan problem, då iof inte vis så hög nivå.

Nu vet ju inte jag om de har ändrat på något i steget sedan min tidiga version. Vet att kondingarna i nätdelen har blivit lägre, men borde nog vara på samma kapacitet.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-19 22:48

Larsen skrev:Jag har en svart ståendes någonstans (eller kanske utlånad...hmmm...)
Det går utmärkt att lasta ned den till 4 ohm. Enligt uppgiften så mer än dubblerar den effekten i 4 ohm (men det är nog fel för i min manual till steget står det att det ger 170w i 8 ohm och 250w i 4 ohm).
I mitt steg är det även en temperaturavkänning på kylflänsen. Jag har pressat steget till max under längre tid i 4 ohm (iof med kylfläkt), inga problem och är det jag absolut skulle rekommendera till dig. När jag tänker efter har jag även kört det med 2st paralellkopplade 6-ohmsbasar så även 3 ohm (teoretiskt 3 ohm) gick utan problem, då iof inte vis så hög nivå.

Nu vet ju inte jag om de har ändrat på något i steget sedan min tidiga version. Vet att kondingarna i nätdelen har blivit lägre, men borde nog vara på samma kapacitet.

Ahaa tack för ditt svar!
Min D 250 är inte ny den heller, är nog minst 3-4 år gammal

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-20 13:23

Larsen skrev:Jag har en svart ståendes någonstans (eller kanske utlånad...hmmm...)

Förresten står den dära texten bak på din också? ("8 ohm min A or B, 16 ohm min A and B"?)

Nästa

Återgå till DIY-forum