Jag har tidigare mätt upp hur rummet klingar av och jag har -som de flesta andra- mest problem under 1000Hz. Efter att ha konsulterat "Master Handbook of Accoustics" bestämde jag mig för kombattera ljudet från 1000Hz ned till kanske 250 Hz, och lämnar de högre frekvenserna intakta eftersom mina mätningar visade att de var helt OK (och jag vill ha en kontrollerad efterklang i rummet över hela frekvensområdet), och hanterar de lägre frekvenserna med andra medel än platta absorbenter på vägg. Det stora problemet kommer från golvet/taket, men eftersom jag inte fått klartecken för något annat än ena väggen så får jag snällt lämna detta tills vidare.
Jag gjorde i alla fall så här:
Jag byggde tre ramar som var 70mm höga. I ramarna lade jag ned ett lager 20mm polyesterstoppning. Som andra lager lade jag 45mm halvhård stenullsskiva med papper på ena sidan. Papperet lade jag mot polyesterstoppningen(!).
Sedan spände jag upp polyestern (alltså helt vanlig "vadd" som köpes på textilhandel) och häftade den mot insidan av ramen så att stenullen lyftes upp en smula. på ramen spikades en baksida av ett par mm tjock masonit (stenullen är nu klämd mellan masoniten och den lätt spända polyesterstoppningen. Avslutningsvis spände jag ett helt vanligt (men kollofantastiskt dyrt och av sambon noga utvalt) tyg.
Anledningen till att jag valde stenull med papper på ena sidan är att jag på så sätt inte absorberar de högre frekvenserna så mycket. Att jag bara valde 45mm stenull är på grund av att denna typ av absorbent måste bli vädigt tjock (vi pratar flera decimeter) om man skall kunna plocka bort de irriterande basresonanserna. Därför stannade jag vid en tunnare absorbent och skall sedan -om jag får- bygga någon form av diskret basfälla som plockar dessa frekvenser.
Placeringen är även den en kompromiss. Skall det se estetiskt ut så måste man hålla sig till vissa proportioner och sätta den på en tilltalande höjd och inte bakom högtalarna eller i reflexpunkten. I vilket fall som helst så är resultatet en markant förbättring av röster och mellanregister och det var helt klart värt besväret.
Slutresultatet ser ni nedan:
Henrik