LSPcad 5.25

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Castor_inaktiv

LSPcad 5.25

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-17 15:42

Hejsan

har en fråga ang LSPcad 5.25. kan man använda mic till det? vad har jag för fördelar med mic till det programmet? kan jag mäta frekvensomfång och kanske optimalt filter??

tacksam för svar
/M

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-17 20:01

Mikrofonen lär behöva en hyfsad mikrofonförstärkare också. Om LSPcad vet jag inte mycket. Tidigare fanns någon MLS-funktion för mätning.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-17 20:05

Jag köpte just 5.25 för att kunna mäta (men har kommit på att det är bra att fulsimulera i ;) ) och man behöver förutom en mic även helst en mikförstärkare, ett slutsteg och en kopplingsbox.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-17 20:42

berätta gärna mer.... kopplingsbox?
går det att använda sin förstärkare som slutsteg?

hmm, kom på att jag blivit av med min bok till LSPcad så jag kan inte beställa ny registrering... suck.... jag har endast LSPcad Lite versionen nu och med den kan jag inte använda mic till.... skulle det innebära att jag får köpa helt nytt???..... :roll:

Naqref™ skrev:Jag köpte just 5.25 för att kunna mäta (men har kommit på att det är bra att fulsimulera i ;) ) och man behöver förutom en mic även helst en mikförstärkare, ett slutsteg och en kopplingsbox.
Själv är bäste dräng....!

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-17 20:43

ok, vilket program används mest flitigt idag?... och vad kostar det?

RogerGustavsson skrev:Mikrofonen lär behöva en hyfsad mikrofonförstärkare också. Om LSPcad vet jag inte mycket. Tidigare fanns någon MLS-funktion för mätning.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-17 20:49

Man behöver ingen kopplingsbox men det är så förbenat struligt att koppla om mellan impedansmästningar och tonkurvemätningar annars.

Man kan gott anända sitt vanliga slutsteg vid mätningarna.

Nu vet jag inte om det finns något lättare än den normala versionen av lspCad som kostade 1000kr men det är den jag har och där ingår JustMLS som är mätmodulen.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-18 08:58

Jag har LSPcad 5.25 standard.... har för mig att jag sett MLS där i.

har en hemmabio reciver idag, kan jag använda den?

vad menar du me att koppla om för impmätningar och tonmätningar? avancerat hur?

har inte du mätt dina andra högtalare du byggt då?

Naqref™ skrev:Man behöver ingen kopplingsbox men det är så förbenat struligt att koppla om mellan impedansmästningar och tonkurvemätningar annars.

Man kan gott anända sitt vanliga slutsteg vid mätningarna.

Nu vet jag inte om det finns något lättare än den normala versionen av lspCad som kostade 1000kr men det är den jag har och där ingår JustMLS som är mätmodulen.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-10-18 13:32

Jag höll på att bli tokig när jag använde JustMLS och 1 miljon kablar och detaljer (kändes det som) för att kunna göra alla kopplingar man behöver för att mäta med JustMLS... (gäller inte bara detta program utan även för tex. SpeakerWorkshop. Där en kille på hififorum byggt en "mätlåda" för att lösa detta till det programmet)

Vad man gör en en enkel liten låda med några in och utgångar och ett antal omkopplare (tror att Naqref hemsida visar en. :arrow: :arrow:Lite mätgrejor ) Sen är det en barnlek att koppla upp sig.

Problemet var att man hade en kabel vid kalibrering sen skulle jag koppla om till SPL mätning för att sedan behöva koppla lite till för att mäta impedans... Alltid glömde man ett steg eller tog fel kabel i röran...

Men det var ett tag sen jag använde JustMLS så jag vet inte hur det är nu...

Hemmabio reciver fungerar fint (har för mig att man kan låta den ingå i kaliberingen om man inte tror den är linjär nog). Bara du har ingångar som mer eller mindre går direkt till slutstegen. Har stött på en modell som verkade leka men alla insignaler så mätningar blev mycket konstiga... Men det tror jag tillhör ovanligheterna.

Jag hade LSPCad 5.25 std. när jag gjorde mina mätningar så JustMLS ingår i den versionen. Tror att den ingår i 6.xx std också men det kan du lätt kolla på IJDatas hemsida.
Senast redigerad av GrodanB 2006-10-19 14:42, redigerad totalt 1 gång.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-18 13:38

Tack för att du tar dig tid o hjälpa mig.

det låter väldigt invecklat bara för att mäta högtalarna. hur gör du själv? använder du annat program eller ?

vilket program är vanligast när det gäller mätning och simulering?

GrodanB skrev:Jag höll på att bli tokig när jag använde JustMLS och 1 miljon kablar och detaljer (kändes det som) för att kunna göra alla kopplingar man behöver för att mäta med JustMLS... (gäller inte bara detta program utan även för tex. SpeakerWorkshop. Där en kille på hififorum byggt en "mätlåda" för att lösa detta till det programmet)

Vad man gör en en enkel liten låda med några in och utgångar och ett antal omkopplare (tror att Naqref hemsida visar en Lite mätgrejor ) Sen är det en barnlek att koppla upp sig.

Problemet var att man hade en kabel vid kalibrering sen skulle jag koppla om till SPL mätning för att sedan behöva koppla lite till för att mäta impedans... Alltid glömde man ett steg eller tog fel kabel i röran...

Men det var ett tag sen jag använde JustMLS så jag vet inte hur det är nu...

Hemmabio reciver fungerar fint (har för mig att man kan låta den ingå i kaliberingen om man inte tror den är linjär nog). Bara du har ingångar som mer eller mindre går direkt till slutstegen. Har stött på en modell som verkade leka men alla insignaler så mätningar blev mycket konstiga... Men det tror jag tillhör ovanligheterna.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-10-18 14:37

Jag använder en mätutrustning som heter DLSA som numera inte lägre tillverkas. Jag kan inte uttala mig om vilket som är det vanligaste programet för mätning eller simulering. (matlab kanske?)

Jag använder DLSA för att mäta. LSPCad 6.xx för att simulera lådor och filter. "The Edge" från Svante här på forumet händer att det körs lite snabba baffeltester i. Sen en Behringer DCX2496 för tester av filter. Cara för att simulera med rum (har precis börjat använda detta).

Men att jag använder DLSA innebär inte att jag sluppit bygga mig en liten mätlåda till denna... Det behövs. Inte lika mycket men det var mycket lättare med den...

Det är massor av kablar och kontakter inblandade och det är rekommenderat att minimera dessa för att minska risken för fel.

Med den lådan som Naqref gjort kommer det bara bli några anslutningskablar. Jag utgår ifrån att den är gjord till JustMLS här... Men det får Naqref själv svara på.

Jag ser inget alterntiv till mätning. Det är bökigt, men klart värt mödan. Jag rekommenderar dig att göra det så enkelt som du bara kan.

Jag menar nu inte att det är svårt. Det ÄR omständigt att mäta. Men det kräver inte 5 års studier på högskola för att det skall gå... (kanske hade hjälp...) Mätning kräver att du är metodisk och låter det ta lite tid. Jag hade problemet att probarna man behövde bygga till slut glappade lite och mätningen blev kattskit... så en lådan med allt detta inbyggt leder till att sakerna håller och mätningarna blir betydligt lättare.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-18 14:50

ok... massa program... :)

själv har jag bara använt LSPcad... både Lite versionen och standard men utan mätningar då. måste se om jag kan få tag på mik men sen vet jag inte hur jag ska koppla eller hur jag t ex får fram vilka komponenter jag ska ha till filtret sen... kan man få ut det?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-18 14:55

Håller med. Mäta är bökigt! Igår var det speciellt bökigt för då mätte jag på en högtalare som var 1m bred och 1.4m hög och förbenat tung att släpa på. Fick dessutom rulla den hela vägen om huset för den gick inte igenom den vanliga gången mot gräsmattan...

Kopplingsboxen är gjord för JustMLS men går säkert att att använda för speakerworkshop oxå.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-10-18 16:05

Komponeneterna och dess värden kan LSPCad hjälpa dig med att ta fram. Men du behöver en grundläggande kunskap om hur filter fungerar elektriskt för att det skall vara begripligt. Det är inte så att du slänger in mätningarna och sen spottar LSPCad ur sig ett filter...

Men göra ett filter i LSPCad 5.25 går alldeles utmärkt.

Du får bestämma dig hur vilken topolgi du vill ha (serie eller parallell) sen vilken ordning. Verktyget hjälper dig att fixa "skolboks" filter. (jag använder uteslutande parallella filter.)

I "Simple filter" får du hjälp med att dimensionera ev. konjugatlänkar och dämpkretsar. Av någon mystiskt anledning får man inte hjälp till detta i Advance.

Sen kan man antingen låta optimeraren trixa lite med ditt filter (i alla fall i "Advance filter") eller så leker man med värderna för hand till grafen ser ut som du vill.

Ungefär... ;)

Ju mer du kan om filterkonstruktion ju lättare blir det. Du får hjälp med beräkningarna men inte val av lämpligt ordningstal eller om du bör ha någon kompensationkrets eller inte...

Däremot finns det ingen "wizard" för beräkning av ev. notchfilter. Vilket förvånade mig lite.
Jag gillar dessa "wizards" eftersom det ger mig ett hyffsat utgångsläge att sedan fila på...

Optimeraren har en tendes att gå "FUBAR" (F*cked Up Beyond Any Recognition ) om du inte ger den ett hyffsat utgångsläge, så det är bra att ha någorlunda vettiga värden att börja med. Men är skall värdet bara justeras så brukar den funka bra.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-18 19:12

skilland på parallellla filter och serie filter är vad? dumma frågor kanske men vill lära mig så mycket som möjligt. hur vet man när man behöver baffelbreddskompensering?... jag har själv använt mig av en väldigt mycket större drossel än nödvändigt ( t ex 1,8 ist för 0,6) och det brukar bli bra.

kan man få ett bra filter utan att mäta??

tack för all hjälp jag fått i denna tråd, det betyder mycket

vänligen
Micke

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-10-18 19:54

Jag tror jag kan utmana dig... Jag tror inte du kan ställa en dum fråga... :)

Vi har alla varit i början. Så det är bara att fråga. Kan inte jag hjälpa till eller om jag har fel är jag helt säker på att någon kan svaret här.

Artikel om serie och parallell filter

Jag kan rekommendera dig att läsa lite på denna sidan (föregående artikel är tagen därfrån.
Elliott Sound Products

Jag låter mätningarna bestämma huruvida det behövs... ofta kan man få en fin kurva i LSPCad utan att lägga till en dedikerad "baffelkompensering" utan ser om det fungerar utan... Samma gäller alla andra kompensationskretsar.

Tyvärr kan man inte ge dig ett ja eller nej. Det är bara att testa, testa och testa.. Tyvärr kostar det att testa i verkligeheten.

Jag har köpt Behringen av den anledningen. Nu kan jag testa filter till 3-vägare tills jag spyr (:)) utan att det kostar mer än ett par passiva andra ordningens...

JAG anser att du inte kan göra ett filter utan att mäta. Jag har testat och det blev inget bra. Mna kommer långt på erfarenhet men inte hela vägen. Visst kan man få det att låta bra men jag skulle inte kunna leva med ovissheten om det fanns mer att få ut ur konstruktionen. Ju mindre erfarenhet ju mer vill jag på stå att du behöver mäta...

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-18 20:00

ok.... det var svar på tal... *ler*

otroligt tacksam för hjälpen

hade du möjligtvis kunnat mäta till mig någon gång??

/Micke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-18 21:12

Castor: Om du orkar bege dit till västkusten en dag när det inte blåser eller nedfaller nederbörd så skulle jag kunna mäta lite (och passa på att indoktrinera dig en aaaaaning). ;)

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-19 06:58

ditt erbjudande värmer väldigt Nagref.... får jag bara tag i någon som är villig att köra så gör jag mer än så... själv har jag varken körkort eller bil....

Ps... jag försökte ladda ner "The Edge" igår men där var tydligen ngt fel på filen... Ds

Naqref™ skrev:Castor: Om du orkar bege dit till västkusten en dag när det inte blåser eller nedfaller nederbörd så skulle jag kunna mäta lite (och passa på att indoktrinera dig en aaaaaning). ;)

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-10-19 08:44

Castor skrev:Ps... jag försökte ladda ner "The Edge" igår men där var tydligen ngt fel på filen... Ds

PM:a Svante så tror jag det fixar sig snabbt...

Jo, visst skulle det fungera men jag har inget bra ställe att mäta på mer än mitt vardagrum... En trädgård hade varit idealisk... (som Naqref har :) )

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-19 09:52

jag maila Ingemar i veckan ang mitt LSPcad och nu har jag fått hjälp så nu fungerar det... :)

ska kolla upp mikrofoner, mikrofonförstärkare och kablar.... hur vet man hur man ska koppla för att mäta de olika ? vad behöver jag för kablar?

jag har själv oxå ett vardagsrum att mäta i, jag tänkte jag skulle mäta där för att högtalarna ska visa vad de mäter i rum... tänker jag fel??

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-10-19 10:33

Det är en filosofisk fråga... Men jag anser att det är fel. Jag vill ha en "ekofri" mätning som speglar högtalaren inte rummet. Tvärr är det svårt under 500Hz. För att få med baffelinverkan i SPL kurvan behöver man mäta på lite längre avstånd. Vilket i sin tur skjuter upp lägsta mätbara frekvens...

Men vill du ha med rummet så kan du givetvis mäta ner till 20Hz vid 1 meter.

Men jag tycker datat blir ohanterligt och näst intill oanvändbart.

Här beskrivs JustMLS:
:arrow: :arrow: JustMLS Manualen
Jag vet inte om det är samma till version som du har men det ser ganska likt ut och jag tror inte metoden är så förändrad. Men kolla med Ingmar om det.

Du behöver minst:
1 mikrofon
1 mikrofonförstärkare, ev. med fantomspäning beroende på mikrofon. Denna kan finnas i ditt ljudkort.
1 "Input Probe", se kapitel 3.2 i manualen.
1 Förstärkare
Kablage för att koppla in mikrofonen.
Kablage för att koppla in förstärkaren.
Kablage mellan förstärkaren och högtalaren.
Specialhögtalar kablage för impedansmätning. En resistor som du kan koppla "input probe" runt.

Sen behöver du ha bestämt dig om du skall mäta 1 kanals eller 2 kanals...

Sen tror jag att man behövde ett kablage som man kunde bygla in och utgång på ljudkortet för att får det kaliberat.

För att reda ut denna röra som jag skapat här kollar du kapitel 5 i manualen :)
Senast redigerad av GrodanB 2006-10-19 11:01, redigerad totalt 1 gång.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-19 10:54

GrodanB skrev:För att reda ut denna röra som jag skapat här kollar du kapitel 5 i manualen :)

det är nog så bra men har tyvärr blivit av med manualen... :roll: 8O :cry:

det lutar tydligen åt att jag blir tvungen att köpa helt nytt program bara för att jag blivit av med manualen. det låter väldigt invecklat o krångligt att mäta... men vill lära mig... ska lära mig...

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-10-19 10:58

Castor skrev:det är nog så bra men har tyvärr blivit av med manualen... :roll: 8O :cry:

I mitt tidigare inlägg har du en länk till manualen. 8). Bara ladda ner acrobat reader om du inte har den. Manualen till 5.25 finns också på IJDatas hemsida

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-19 11:04

*ler stort*..... tack som fan, den har jag letat efter... :lol:

jag ska läsa igenom den noga innan jag går vidare med mätning.

är det ngt mer jag bör tänka på? följer jag manualen så kanske jag lyckas?... tack för all hjälp, det behövdes... jag har byggt ett antal högtalare men aldrig provat på mätning...

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-10-19 11:31

Läs manualen och testa... ställ frågor om du blir osäker...

Men det största rådet: Bygg en mätlåda.

Som du ser är det en himla massa saker som skall till och efter att ha byggt en sådan låda blev det väldigt mycke mindre rörigt bland alla sladdar...

Gör man den fullständig borde du kunna göra de flesta mätningar/kalibreringar utan att koppla om alls (bara slå om ett par brytare). Då kan du mäta mycket snabbare och det blir mycket mindre frustration.

Jag fick koppla om mellan SPL och Impedansmätning sen byta element göra impedans på det elementet för att sedan koppla om för SPL osv... osv... Sen kanske jag kopplade fel på en mätning och den fick göras om...

En låda en inkoppling är det trevligaste. Lådan är inte svår att göra har du dessutom en beskrivning att följa så borde det vara ganska lätt. Naqref kan säkert hjälp till med svar, om det rör ihop sig.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-19 12:34

jag såg ju den "input" man skulle göra, den kan man ju bygga in... nu läste inte jag så mycket i manualen eftersom jag e på jobb o inte har tid för tillfället men är där mer man ska lägga in i "boxen"?....

självklart frågar jag om jag behöver hjälp (vilket säkert behövs)

står det i manualen hur det olika kopplingarna ska göras vid de olika mätningarna?

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-10-19 14:40

Castor skrev:står det i manualen hur det olika kopplingarna ska göras vid de olika mätningarna?

Det är det kaptiel 5 handlar om. Hur man kopplar.

Boxen gör man genom att identifiera vad som är lika mellan alla kopplingar och sen göra brytare eller likande för det som skilljer...

Eller så kopierar man någons befintliga. :)

rotel2

Inläggav rotel2 » 2006-10-19 16:44

Hej!

Får man ge ett tips/idé?

Varför inte bygga Mätro-1 ?

Här har du lite info om den http://www.kensonpro.com/matro/index.htm

/Johan

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-10-20 07:04

den verkar ju väldigt intressant. har varit inne på den sidan förut oxå men jag är helt novis på elektronik och bygge efter ett schema. jag har bara gjort högtalare..... :cry: 8O

rotel2 skrev:Hej!

Får man ge ett tips/idé?

Varför inte bygga Mätro-1 ?

Här har du lite info om den http://www.kensonpro.com/matro/index.htm

/Johan

rotel2

Inläggav rotel2 » 2006-10-20 13:58

Hej

Kan säga att jag inte heller är en fena på elektronik...

Bygg beskrivningen är så pass bra (anser jag iaf) att nästan vem som helst kan bygga ihop Mätro-1.

Det som är lite svårare är att kalibrera Mätro och att hantera SpeakerWorkshop, men även där så finns manualen till hjälp.

/johan

Nästa

Återgå till DIY-forum