Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:Jag köpte just 5.25 för att kunna mäta (men har kommit på att det är bra att fulsimulera i) och man behöver förutom en mic även helst en mikförstärkare, ett slutsteg och en kopplingsbox.
RogerGustavsson skrev:Mikrofonen lär behöva en hyfsad mikrofonförstärkare också. Om LSPcad vet jag inte mycket. Tidigare fanns någon MLS-funktion för mätning.
Naqref™ skrev:Man behöver ingen kopplingsbox men det är så förbenat struligt att koppla om mellan impedansmästningar och tonkurvemätningar annars.
Man kan gott anända sitt vanliga slutsteg vid mätningarna.
Nu vet jag inte om det finns något lättare än den normala versionen av lspCad som kostade 1000kr men det är den jag har och där ingår JustMLS som är mätmodulen.
GrodanB skrev:Jag höll på att bli tokig när jag använde JustMLS och 1 miljon kablar och detaljer (kändes det som) för att kunna göra alla kopplingar man behöver för att mäta med JustMLS... (gäller inte bara detta program utan även för tex. SpeakerWorkshop. Där en kille på hififorum byggt en "mätlåda" för att lösa detta till det programmet)
Vad man gör en en enkel liten låda med några in och utgångar och ett antal omkopplare (tror att Naqref hemsida visar en Lite mätgrejor ) Sen är det en barnlek att koppla upp sig.
Problemet var att man hade en kabel vid kalibrering sen skulle jag koppla om till SPL mätning för att sedan behöva koppla lite till för att mäta impedans... Alltid glömde man ett steg eller tog fel kabel i röran...
Men det var ett tag sen jag använde JustMLS så jag vet inte hur det är nu...
Hemmabio reciver fungerar fint (har för mig att man kan låta den ingå i kaliberingen om man inte tror den är linjär nog). Bara du har ingångar som mer eller mindre går direkt till slutstegen. Har stött på en modell som verkade leka men alla insignaler så mätningar blev mycket konstiga... Men det tror jag tillhör ovanligheterna.
Naqref™ skrev:Castor: Om du orkar bege dit till västkusten en dag när det inte blåser eller nedfaller nederbörd så skulle jag kunna mäta lite (och passa på att indoktrinera dig en aaaaaning).
Castor skrev:Ps... jag försökte ladda ner "The Edge" igår men där var tydligen ngt fel på filen... Ds
GrodanB skrev:För att reda ut denna röra som jag skapat här kollar du kapitel 5 i manualen
Castor skrev:det är nog så bra men har tyvärr blivit av med manualen...![]()
![]()
![]()
Castor skrev:står det i manualen hur det olika kopplingarna ska göras vid de olika mätningarna?
rotel2 skrev:Hej!
Får man ge ett tips/idé?
Varför inte bygga Mätro-1 ?
Här har du lite info om den http://www.kensonpro.com/matro/index.htm
/Johan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 124 gäster